بین الملل

ورود به دور دوم انتخابات و گمانه زنی‌ها برای ائتلاف سیاسی

سه روز پس از انتخابات شانزدهم فروردین که حدود ۷ میلیون نفر در آن شرکت کردند، برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید هیچ‌ کدام از ۸ نامزد این انتخابات نتواند برنده قطعی دور اول باشد. اما در پایان رای‌دهی روز شنبه، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله هر دو ادعا کردند که پیروز این انتخابات هستند اما این دو نامزد، حالا می‌گویند ترجیح می‌دهند کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه رسمی را اعلام کند. در همین حال، این کمیسیون امروز اعلام کرد که نتایج اعلام شده در منابع خبری و شبکه‌های اجتماعی، «درست نیست» و نتایج هنوز نهایی نشده است. کمیسیون مستقل انتخابات در حال شمارش آرائی است که از ولایات به مرکز می‌رسند. چند روز مانده به اعلام نتیجه اولیه انتخابات، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی می‌گویند امیدوارند نهادهای برگزارکننده انتخابات با دقت و صداقت به شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کنند.
علیرضا بخشی- سومین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شد. انتخاباتی که نوید میدهد آرام آرام مردم سالاری مسالمت آمیز بر این کشور حاکم شده و مردم با رای خود رئیس جمهورشان را انتخاب میکنند. این انتقال آرام قدرت در افغانستان اهمیت بسیاری دارد. زیرا این بار و بر خلاف آنچه در طول تاریخ بر مردم افغانستان گذشته، انسانهای مظلوم و بیگناه قربانی تروریسم و امپریالیسم جهانی نشدهاند. تا آنجا که تاریخ این کشور به خاطر دارد و گواهی میدهد در این سرزمین نه تنها تصاحب قدرت با خشونت و خونریزی همراه بوده؛ بلکه شخص زمامدار پس از تکیه بر مسند قدرت برای افزایش و تداوم قدرتش نیز بر کشتی کشتار سوار میشده است. اینک، اما در افغانستان اعمال خشونت و توسل به زور و نیروی نظامی، مسیر مطمئنی برای دستیابی به قدرت نیست؛ و انتخاب مسیر خشونت برای فراهم آوردن زمینه زمامداری، تبعات تلخی چون انزجار و مقاومت مردمی را نیز در پی خواهد داشت.

فارس در گزارشی از افغانستان مینویسد برگزاری انتخابات در افغانستان سبب شده است تا کسانی که میخواهند برای دوره معینی سکان سیاست این کشور را در اختیار گیرند، بایستی از طریق طرح و تشریح برنامههای کاری مناسب و عملی، آرا و اراده مردمی را با خود همسو کنند. بنابراین در سال گذشته (۱۳۹۲)، یازده نفر از کسانی که خود را برای احراز کرسی ریاست جمهوری آماده کرده بودند، پس از
ثبت
نام و اعلام آمادگی برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور، برنامههای کاری خود را برای مردم توضیح دادند. «عبدالله عبدالله»، «اشرف غنی احمدزی»، «قیوم کرزی»، «زلمی رسول»، «نادر نعیم»، «عبدالرحیم وردک»، «قطب الدین هلال»، «عبدالرب رسول سیاف»، «داود سلطان زوی»، «امین ارسلا» و «محمد شفیق گل آغا شیرزی» یازده کاندیدایی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به رقابت پرداختند. به تمام کاندیداهای ریاست جمهوری، مدت ۲ ماه (۱۳ بهمن تا ۱۳ فروردین) فرصت داده شد تا برای برنامههای کاری خود را تشریح و توضیح دهند. با این حال همه یازده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به روند رقابتهای انتخاباتی خود ادامه ندادند و ۳ نفر از آنها میدان رقابت را به سایرین واگذار کردند و به نحوی با هیاهو و هیجانهای ناشی از رقابتهای انتخاباتی خداحافظی کردند.

مبادی و مقدمات انتخابات ریاست جمهوری با اقبال عمومی مواجه شد؛ اما در آن سوی سکه مخالفتهای علنی، عمدی و سرسختانه طالبان را در برابر مسائل مربوط به انتخابات نیز نمیتوان از نظر دور نگهداشت. طالبان با بیانیههای تهدیدآمیز خود از مردم افغانستان خواستار خودداری از شرکت در انتخابات شدند و اعلام کردند که انتخابات را مختل میکنند و دیگر اینکه شرکتکنندگان در انتخابات، خود عهدهدار عواقب این مشارکت را خواهند دید. این در حالی است که طالبان در مسیر مخالفت با انتخابات تنها ماندند و «حزب اسلامی» به رهبری «گلبدین حکمتیار» که در مورد مخالفت با حضور خارجیها در افغانستان، عدم پذیرش قانون اساسی فعلی این کشور و عدم تبعیت از دولت کنونی این کشور موافق و همسو با طالبان عمل میکردند، در مواجهه با انتخابات، جادهای جداگانهای از طالبان را پیمود و از هواداران خود خواست تا با شرکت در انتخابات به کاندیدای مشخصی رای دهند. بنابراین گروه طالبان به تنهایی دشواری دشمنی با دموکراسی را به جان خرید و حاضر به پرداخت هزینههای مخالفت با مردمسالاری شد، در نتیجه به انتشار بیانیههای تهدیدآمیز بسنده نکردند و این گروه در جریان رقابتها و تبلیغات انتخاباتی به ویژه در روزهای نزدیک به روز برگزاری انتخابات، چندین حمله انتحاری و انفجاری را برنامهریزی و اجرا کردند.

این در حالی است که در نقطه مقابل این خشونتها، مردم افغانستان اعلام کردند که به قیمت هستی خویش در انتخابات شرکت خواهند کرد و در عمل نیز به این گفتههایشان وفادار و استوار ماندند. یکی از کسانی که در روزهای پس از انتخابات گذشته، افراد طالبان یکی از انگشتان جوهری به رنگ انتخابات وی را قطع کرده بودند، این بار نیز در انتخابات شرکت کرد و انگشت دیگر خود را به رنگ انتخابات رنگین ساخت. سایر مردم نیز علیرغم تهدیدهای تروریستی آن چنان گسترده و پرشور در انتخابات شرکت کردند که شگفتی و تحسین جامعه جهانی و کشورهای منطقه را بدنبال آورد.

هیچ نامزدی برنده نمیشود!

سه روز پس از انتخابات شانزدهم فروردین که حدود ۷ میلیون نفر در آن شرکت کردند، برخی این احتمال را مطرح کردهاند که شاید هیچ کدام از ۸ نامزد این انتخابات نتواند برنده قطعی دور اول باشد. اما در پایان رایدهی روز شنبه، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله هر دو ادعا کردند که پیروز این انتخابات هستند اما این دو نامزد، حالا میگویند ترجیح میدهند کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه رسمی را اعلام کند. در همین حال، این کمیسیون امروز اعلام کرد که نتایج اعلام شده در منابع خبری و شبکههای اجتماعی، «درست نیست» و نتایج هنوز نهایی نشده است. کمیسیون مستقل انتخابات در حال شمارش آرائی است که از ولایات به مرکز میرسند. چند روز مانده به اعلام نتیجه اولیه انتخابات، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی میگویند امیدوارند نهادهای برگزارکننده انتخابات با دقت و صداقت به شکایتهای انتخاباتی رسیدگی کنند.

از سوی دیگر به گزارش خبر گزاری ایسنا این دو نامزد انتخابات که منابع غیررسمی بیشترین شانس را برای پیشتازی آنها قائل هستند، گفتهاند در صورتی که به دور دوم انتخابات بروند، با رقیب احتمالی خود ائتلاف نخواهند کرد. عبدالله گفت: «مردم افغانستان باید از حقشان محروم نشوند. اگر انتخابات برود به دور دوم، مردم حق دارند باز بروند پای صندوقهای رای و رای خود را به نامزد خود بدهند. ولی ما درباره یک احتمال صحبت میکنیم.» غنی گفت: «ما خبرهای خوبی دریافت میکنیم. از مردم تشکر میکنیم که به ما اعتماد کردند. ولی ترجیح میدهیم که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتیجه نهایی را اعلام کند و این صلاحیتی است که قانون به کمیسیون مستقل انتخابات داده است. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در اعلامیه کوتاهی که در وبسایت رسمی خود منتشر کرده، گفته است آماری که از سوی منابع خبری و یا کاربران شبکه اجتماعی در مورد نتیجه انتخابات اعلام میشود نادرست است.

این کمیسیون گفته که تا حال هیچ شمارش نتایج در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات طی مراحل نگردیده است. این اعلامیه افزوده که ثبت نتایج رسیده از مراکز رایگیری از روز دوشنبه ۱۸فروردین آغاز شده اما اعلام نتایج تدریجی به دست آمده، وقت بیشتری را خواهد گرفت. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همچنین گفته است صفحهای که به نام این کمیسیون روی شبکه اجتماعی فیسبوک ایجاد شده، جعلی است. در یکی دو روز گذشته، آمار و ارقامی به عنوان نتایج اولیه انتخابات روی این صفحه منتشر شده است و بسیاری از کاربران فیس بوک و هواداران نامزدهای مختلف اقدام به بازنشر این آمار کردهاند. زلمی رسول، یکی دیگر از نامزدان مطرح در این انتخابات نیز دیروز در یک کنفرانس خبری گفته که نتیجه رسمی انتخابات را خواهد پذیرفت اما پیشبینی کرده که اگر نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص نشود، او یکی از دو نامزد حاضر در مرحله دوم خواهد بود. بسیاری از مردم افغانستان، موضوعات مربوط به انتخابات را با دقت دنبال میکنند؛ انتخاباتی که سرنوشت سیاسی افغانستان را مشخص خواهد کرد. انتظار میرود تا چند روز دیگر و مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات، صفبندیهای سیاسی هم روشنتر شود. کارشناسان بر این باور هستند که در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، احتمالا بحث ائتلافهای سیاسی هم بیشتر مطرح خواهد شد و ممکن است نامزدانی که از دور حذف میشوند، برای حضور در نظام آینده، ناگزیر به ائتلاف با یکی از دو نامزد باقی مانده شوند.

https://shoma-weekly.ir/GHU22x