سیاسی

واگذاری صنایع پتروشیمی، دستگاههای توسعه‌ای را به خطر می اندازد

70 درصد درآمدهای دستگاههای توسعه ای باید در تقویت زیر ساختهای پترو شیمی هزینه شود.
روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با تقویت زیر ساختهای صنایع پتروشیمی اظهار داشت: 70 درصد درآمدهای دستگاههای توسعه ای باید در تقویت زیر ساختهای پترو شیمی هزینه شود.

عباسپور با اشاره به نشست کمیسیون صنایع و معادن با وزیر نفت و مشکلات صنایع پترو شیمی گفت: کمیسیون صنایع و معادن در جلسه ای که با حضور وزیر نفت و مدیر عامل صنایع پترو شیمی برگزار شد، بحثهای مبسوط و جامعی در خصوص فروش نفت، درآمدهای نفتی و توسعه صادراتی داشت.

وی افزود: براساس نظر وزیر نفت و مدیر عامل پترو شیمی، واگذاری های وسیعی که در حوزه پتروشیمی به بخش خصوصی صورت گرفته است، مشکلاتی را در پی داشته است. بخش خصوصی انگیزه ای برای توسعه و تقویت زیر ساختها ندارد، از طرفی دولت هم منابع مالی برای توسعه و تقویت زیر ساختها ندارد.

عباسپور تاکید کرد: با توجه به اینکه 40 درصد صادرات غیر نفتی ما پتروشیمی است، پتروشیمی مزیت و مطلق ما محسوب می شود و ما باید به طور جدی نسبت به این موضوع بپردازیم.

وی با بیان پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن در این زمینه تصریح کرد: لذا برای حل این معضل، امسال در واگذاری شهرکهای صنعتی که در غالب اصل 44 قانون اساسی وجود دارد، کمیسیون صنایع و معادن پیشنهادی را مطرح کرد که مطابق آن دستگاههای توسعه ای مانند ایدرو و ایمیدرو و صنایع ملی پتروشیمی 70 درصد درآمدهایشان را که به عنوان سهم شراکت واگذار می کنند، در اختیار دستگاههای توسعه ای مانند پتروشیمی، ایدرو و ایمیدرو قرار داده شود تا اینها در تقویت زیر ساختها اقدام کنند و بعد از 3 سال آنها را واگذار کنند و تا زمانی که واگذاری صورت نگرفته است در اختیار خودشان باشد .

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی متذکر شد: این شرایطی که هم اکنون در این زمینه وجود دارد، شرایط خوبی نیست. زیرا اینها سرمایه گذاری می کنند و منابع مالی خود را هزینه می کنند و باید به بخش خصوصی واگذار کنند. اگر این منابع به خزانه دولت برنگردد و باقی بماند در آینده حیات این دستگاههای توسعه ای مانند سازمان گسترش و سازمان صنایع و معدن و سازمانهای پتروشیمی در خطر خواهد افتاد.

https://shoma-weekly.ir/41Btd6