سیاسی

واقع‌نگری نسبت به جهان و ایران

هر جایی که ملت ایران به خدا تکیه کرد و دولتمردان به نیروی مردم تکیه کردند و مدیران حاضر به حرکت جهادی در خدمت به مردم شوند، پیروزی حاصل شد. شاهد این واقعیت شرایط روزهای انقلاب و پیروزی هشت سال دفاع مقدس و مقابله با فتنه‌های مختلف توسط این حضور ملت صورت گرفت.
دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با حضرت آیتالله خامنهای، مدظله العالی در نیمه اسفند 92 زمینه ارائه یک نظر عمیق و اندیشمندانه نسبت به مسائل داخلی و خارجی را برای خبرگان رهبری در سراسر کشور فراهم ساخت.

واقعیتهایی که رهبر معظم انقلاب امام خامنهای مورد دقت و توجه قرار دادند عبارتند از:

1-بازیابی هویت اسلامی ملتها

معظم له با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه شمال آفریقا و منطقه عربی منتقدین بیداری اسلامی را به واقعنگری دعوت کرده و فرمودند: وقتی احساس وظیفه اسلامی در یک ملتی بوجود آمد به این آسانیها نمیشود دین را از بین برد، آن خودباوری و خودبازیابی هویت اسلامی، به این آسانیها از بین نخواهد رفت و ملتها مثل دیگ جوشانی در حال غلیان هستند و استقامت اسلامی اوج گرفته است.

2-ملت ایران از انقلابش دست نکشیده

یا اینکه سی و پنج سال از انقلاب اسلامی میگذرد اما بر خلاف خیلی از انقلابهای دیگر که در سال دهم از مسیر اصلی و آرمانیشان منحرف شدهاند، این انقلاب همچنان در ریل آرمانهای اولیهاش حرکت میکند و مردم نه تنها از انقلابشان دست نکشیدهاند بلکه روحیه انقلابی خود را هم حفظ کردهاند، حضور مردم در مراسم راهپیمایی 22 بهمن سند انکارناپذیری از این واقعیت است.

انقلاب همچنان حرف اسلام را میزند، حرف استقلال را میزند، حرف ایستادگی ملی را میزند، حرف توسعه درونزای کشور را میزند، حرف عدل را میزند، و برای این اهداف بزرگ تلاش میکند و کار میکند.

3-وجود انگیزههای دینی در نسل امروز انقلاب

امروز جوان انقلابی بسیار داریم، در سرتاسر کشور در دانشگاهها جوانان متدین و انقلابی زیاد داریم، به اعتقاد رهبر معظم انقلاب اسلامی، جوان متدین و انقلابی امروز از جوان انقلابی، اول انقلاب شأنش بالاتر است زیرا در برابر انواع و اقسام آسیبها و تهدیدات و تهاجمات فرهنگی ایستاده است و مقاومت کرده و پای انقلاب ایستاده و شعارهای از دل برآمده میدهد.

4-واقعیت وجود ظرفیتهای بی شمار ملی

همه معترفند و معتقدند و واقفند که ظرفیتهای بیشماری در داخل کشور وجود دارد که اگر از آنها استفاده درست بشود میتوان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد، ما در داخل کشور ظرفیت فراوان داریم، انفال، معادن، انسانهای نمونه، جنگلها، منابع زیرزمینی، استعدادهای نهفته و ...

این ظرفیتها اگر شناسایی شوند و برای استفاده مورد تکیه قرار گیرند از دهها طرح و پروژه متفرق اثربخشتر است و نشان میدهد که چقدر دنیا در حال تغییر است.

5-واقعیت دشمنی دشمنان

واقعیت دیگری که نمیشود نسبت به آن بی تفاوت بود و از آن غفلت کرد، دشمنی دشمنان ماست. رهبری تأکید کردند:

الف) واقعیت این است که امثال آمریکا و غرب و صهیونیستها دشمن ما هستند

ب) دشمن اسلامند، دشمن استقلال ملی ما هستند، دشمن ملت ما هستند.

ج) اگر چنانچه ملت از انقلاب دست برمیداشت و از اسلام دست برمیداشت، دست از دشمنی با ملت ما برمیداشتند.

د) آنچه دشمنان به زبان میآورند بخشی از دشمنی آنهاست که بروز میکند والا در دل دشمنیشان بیشتر است.

6-واقعیت عاجز بودن دشمن از مقابله با نظام اسلامی

واقعیت دیگری که ملت ایران کاملاً آن را احساس و درک کرده است این است که چند دهه است که آمریکا و غرب و صهیونیستها و امروز تکفیریها و متحجرین منطقه دشمن انقلاب اسلامی هستند. ولی علیرغم همه تلاشها و توطئهها و دسیسهها و نقشههایی که علیه انقلاب اسلامی کشیدهاند از غلبه بر نظام اسلامی عاجز بودهاند، در جنگ سخت تحمیلی، زبونانه شکست خوردند و در جنگ نرم علیرغم تلاش برای جنگ داخلی و جنگ نرم و دخالتهای خارجی در فتنههای مختلف نتوانستند تزلزلی در اراده ملت ایران و رخنهای در انقلاب اسلامی پدید آورند. دلیل روشن این عجز، اعمال تحریم اقتصادی و تهدید مکرر نظامی آنهاست علیه ملت ما.

7-اینکه هر وقت به خدا و مردم و حرکت جهادی تکیه کردیم پیروز شدیم

واقعیت دیگری که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره نمودند این است که هر جایی که ملت ایران به خدا تکیه کرد و دولتمردان به نیروی مردم تکیه کردند و مدیران حاضر به حرکت جهادی در خدمت به مردم شوند، پیروزی حاصل شد. شاهد این واقعیت شرایط روزهای انقلاب و پیروزی هشت سال دفاع مقدس و مقابله با فتنههای مختلف توسط این حضور ملت صورت گرفت.

8- واقعیت کجا بودیم و به کجا رسیدیم؟

واقعیت دیگری که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره کردند، این است که یادمان نرود که در زمان رژیم سابق در چه وضعی به لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دینی بودیم و امروز در چه وضعی هستیم؟ زیر دست بودیم، مستضعف بودیم، کم بودیم، چه مردم چه جامعه متدین و چه روحانیون و چه جوانان ما. اما امروز بحمدالله خداوند دست ملت ایران را قوی کرد و اهل ایمان را زیاد کرده و در همه ابعاد وضع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دینی ما دگرگون شده است.

این واقعیتها وظایفی را بر دوش ما میگذارد که عبارتند از:

1-واقعبینی و دیدن نقاط قوت فراوان در کنار برخی نقاط ضعف

2-افتخار به نسل جوان متدین و انقلابی و قدردانستن این جوانان

3-توجه به ظرفیتهای بی شمار داخلی و ملی و استفاده از آنها

4-غفلت نکردن از دشمنی دشمنان

5-اجرایی کردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی

6-تکیه به مردم و حرکت جهادی در مدیریتها

7-توجه دائمی مسئولان و مقایسه شرایط کنونی و تواناییهای امروز با شرایط سالهای قبل

8-مرزبندی صریح و شفاف با جبهه دشمن در تمام عرصههای سیاسی و فرهنگی و...

9- بیمناک نشدن از دشمن و اتکاء به خداوند متعال

10-حفظ و تقویت وحدت ملی، اعم از وحدت مذهبی و وحدت اقوام مختلف در کشور

11- توجه و تقویت فرهنگ دینی و انقلابی و میدان دادن به متدینین این عرصه

12-گفتمانسازی در جامعه برای اقتصاد مقاومتی و شعارهای سال و نهادینه کردن آنها در جامعه.

بدون تردید انجام وظایف فوق که باید توسط مردم و مسئولان به انجام رسد رمز سعادت و نیکبختی ملت ایران در آینده خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/l11aMj