سیاسی

واردات گسترده اجناس غیرضروری نشانه کژکارکردی‌های دولت است

آقای سریع القلم تئوریسین دولت اعتدال ادعا کرده که ما منابع آزاد شده پس از برجام را خرج مبارزه با داعش نخواهیم کرد. جریان غرب گرا حتی خط قرمز سپاه و ارتش یعنی ۴۰ کیلومتری مرزهای کشور را عرصه امنیت ملی نمی‌دانند، در حالی که مورگنتا تئوریسین روابط بین الملل و مطرح غربی خط کش امنیت ملی را جایی می‌داند که برای یک کشور قدرت بیاورد به خاطر همین آمریکایی‌ها در خلیج فارس و سواحل ژاپن حضور دارند. کدام عقلانیت سیاسی می‌پذیرد مرزهای سیاسی کشور به قدری جلو بیاید که پشت درب منزل مردم برسد؟!
میزگرد سیاسی ‘باید و نبایدهای مجلس دهم’ شنبه با حضور محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، عبدالرضا داوری مشاور وزیر کشور دولت دهم، صالح اسکندری مشاور سیاسی نماز جمعه تهران و دبیر کارگروه سیاسی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک و علی خرم استاد دانشگاه و مشاور سیاست خارجی محمد خاتمی، در دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان های خارجه دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد.اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از مشهد، صالح اسکندری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این نشست که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، گفت: شرکت مردم در انتخابات به عنوان یک امر سیاسی باید ناظر به پیشرفت کشور باشد.

از این رو کسانی که در کانون‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی در دو مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری حضور پیدا می‌کنند باید متناسب با مراحل اجرای برنامه ایرانی- اسلامی پیشرفت انتخاب شوند.

وی افزود: متاسفانه اتفاقی که در انتخابات پیش رو در حال رخ دادن است صورت بندی جدیدی است که نسبت به برنامه ایرانی – اسلامی پیشرفت سیر قهقرایی دارد و بخصوص در حوزه توسعه و پیشرفت، کشور را به ۴۰ سال پیش برمی گرداند. مشاور سیاسی نماز جمعه تهران با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که برخی انتخاب‌ها آثارش تا ۴۰ سال در کشور وجود دارد، گفت: علی رغم دستیابی به الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت، پس از گذشت چهار دهه از انقلاب در مجلس دهم الگوهای ناقصی از توسعه توسط برخی جریانات سیاسی ارائه می‌شود که حکایت از یک سیر قهقرایی دارد.

وی گفت: برخی می‌خواهند کشوری را که به الگویی اسلامی ایرانی پیشرفت رسیده است به دلایل مختلف دچار همان دعوای تقدم و تأخر توسعه سیاسی و اقتصادی در دهه ۷۰ کنند.

اسکندری خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات به دنبال این بوده و هست که نشان دهد توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی مقدم است و تا زمانی که احزاب، دموکراسی و جامعه مدنی نباشند نخواهیم توانست توسعه سیاسی را ایجاد کنیم.

به گفته وی این در حالی است که جریان اعتدال و متمایل به دولت قائل به تقدم توسعه اقتصادی بر سیاسی است و اساساً به دموکراسی و احزاب و نقادی منتقدین اعتقادی ندارد و با الگو گیری ناقص از مالزی می‌خواهد مثل مهاتیر محمد یک دوره توسعه اقتصادی را بدون مزاحم‌های سیاسی طی کند. امثال آقای سریع القلم به عنوان تئوریسین این دولت صراحتاً به دنبال این روش است.

وی افزود: اتفاقی که در انتخابات مجلس دهم رخ می‌دهد این است که این دو جریان لاجرم به هم نزدیک شده و با هم ائتلاف کرده‌اند و نتیجه این تلفیق ناهمگون برخی از کژ کارکردی‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی شده است؛ که آثار خطرناکی برای کشور دارد؛ و اگر این تفکر بخواهد وارد مجلس شود ممکن است این سیر قهقرایی چهل سال دیگر ما را عقب‌تر ببرد.

عضو حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: یکی از این کژکارکردی ها در حوزه اقتصادی است. بین دیدگاه‌های آقای مسعود نیلی به عنوان تئوریسین اقتصادی دولت تا آقای نوبخت و آقای سیف فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد. برخی قائل به رویکرد نئولیبرال در اقتصاد هستند و عده‌ای به دنبال دولت رفاه. چند روز پیش که مقام معظم رهبری فرمودند انسان خجالت می‌کشد در این کشور با این عظمت این میزان میوه و محصولات کشاورزی وارد می‌شود، بنده کنجکاو شدم و به آمار گمرکات کشور مراجعه کردم.

وی افزود: نتیجه این کژکارکردی‌ها اینجا خود را نشان می‌دهد. طبق آمار گمرک ما در شرایط سخت بحرانی سال ۹۴ قریب به نیم‌میلیارد دلار موز وارد کشور کردیم؛ آن هم زمانی است که آقایان مادام می‌گویند ما پول نداریم.

اسکندری با اشاره به این‌که این نشان از ناهماهنگی بین مسئولان اقتصادی کشور است، بیان داشت: امروز در شرایطی رئیس جمهور اقدام به نوشتن قراردادی مبنی بر وارد کردن ۱۲ هواپیمای ایرباس پهن پیکر می‌کند که آلمان و بلژیک هم که وضعیت فرودگاهشان از فرودگاه‌های ما به لحاظ زیرساخت بهتر است این تعداد هواپیمای پهن پیکر ۳۸۰ ندارند!

وی به عنوان یک نمونه دیگر از کژکارکردی های اقتصادی ناشی از تلفیق ناهمگون اصلاح طلبان و اعتدالیون به اختصاص بودجه یک میلیارد دلاری خرید خودرو اشاره کرد و گفت: دولت با این کار ۱۰۰ هزار خودرو را فروخت ولی برای یک میلیون و دویست هزار خودرو تولیدی دیگر در سال مردم را شرطی کرد که حتماً این وام مجدداً تکرار می‌شود. مشاهده می‌کنید این پولی که باید صرف بهبود اقتصاد کشور شود چگونه هزینه می‌شود.

در ادامه اسکندری، دبیر کارگروه سیاسی اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک بیان کرد: جمع بندی بخش اول صحبت‌های بنده این بود که علی رغم دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی و پیشرفت، متاسفانه در انتخابات مجلس دهم شاهد ارائه الگوهای ناقص از جانب برخی جریانات سیاسی از توسعه هستیم که چنانچه این جریان در مجلس شورای اسلامی حضور یابد در اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور مشکل ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست داخلی سر بی تن دولت اعتدال روی تن بی سر جریان اصلاحات قرار گرفته است که این تن بی سر یک سری مطالبات داشت؛ اما بعید است که این دولت با این صبغه امنیتی و تیم محافظه کار از پس این مطالبات برآیند.

اسکندری با اشاره به این‌که یکی از این دو جریان باید کوتاه بیاید، گفت: آن چه من شنیده‌ام این است که تن بی سر اصلاحات باید به نفع جریان دولت ذبح شود. این سرخوردگی در پیگیری مطالبات سیاسی در بین بدنه اجتماعی اصلاح طلبان منجر به این می‌شود که این پایگاه اجتماعی مستعد نفوذ دشمن شوند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر این‌که دشمن چشم طمع به این جریان اصلاحات دوخته است، تصریح کرد: به بهانه دیپلماسی علمی و آموزش زبان فرانسه طی سه ماه و … دانشگاهیان را به کشورهای اروپایی می‌فرستند و یا به بهانه مسائل زیست محیطی مثل دریاچه ارومیه می‌خواهند پای دانشگاه‌های خارجی را به کشور باز کنند و یا در عرصه فضلی مجازی در گزارشاتی تصریح می‌کنند که اصلاح طلبان و کسانی که سال ۸۸ از این مملکت رفتند اطلاعات فضای سایبری کشور را به آمریکایی‌ها و حتی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فروخته‌اند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به کژکارکردی های این الگوی توسعه در عرصه دفاعی و منطقه‌ای به ادعای یکی از مسئولان دولت اشاره کرد و بیان داشت: آقای سریع القلم تئوریسین دولت اعتدال ادعا کرده که ما منابع آزاد شده پس از برجام را خرج مبارزه با داعش نخواهیم کرد. جریان غرب گرا حتی خط قرمز سپاه و ارتش یعنی ۴۰ کیلومتری مرزهای کشور را عرصه امنیت ملی نمی‌دانند، در حالی که مورگنتا تئوریسین روابط بین الملل و مطرح غربی خط کش امنیت ملی را جایی می‌داند که برای یک کشور قدرت بیاورد به خاطر همین آمریکایی‌ها در خلیج فارس و سواحل ژاپن حضور دارند. کدام عقلانیت سیاسی می‌پذیرد مرزهای سیاسی کشور به قدری جلو بیاید که پشت درب منزل مردم برسد؟!

اسکندری ادامه داد: سال ۸۸ برخی امنیت ایران، استقلال کشور و اصل مترقی ولایت فقیه را با شعارهای نه غزه نه لبنان به مخاطره انداختند چه تضمینی وجود دارد این جریان با حضور در مجلس امنیت کشور را با خطر مواجه نکند. به طور حتم چنانچه این جریان وارد مجلس شود موریانه وار حوزه‌های سیاسی و اقتصادی تخریب خواهد شد.

وی مظلوم نمایی غرب گرایان در موضوع رد صلاحیت‌ها را نیز یک دروغ بزرگ خواند و گفت: این جریان در تمام حوزه‌های انتخابیه نماینده دارد و با فهرست کامل در انتخابات حضور پیدا می‌کند.

https://shoma-weekly.ir/WzUnyX