بین الملل

هویت اسلامی مکه زیر چکمه‌های وهابیت

نظام حاکم در عربستان به‌طور تدریجی همه آثار گذشته را در مکه مکرمه محو کرده است؛ به گونه‌ای که خانه حضرت خدیجه ناپدید شده و در محل آن سرویس‌های بهداشتی احداث کرده‌اند و همچنین خانه‌های صحابه حضرت رسول نیز ناپدید شده است.
حادثه سقوط جرثقیل سوای از علل و نتایج آن، بار دیگر پرونده سریال ویرانکردن هویت مکه مکرمه را گشود. در حادثه روز جمعه 20 شهریور ماه 1394، مکه مکرمه که بهدنبال شروع توفان و بارندگی شدید روی داد یک جرثقیل مربوط به تعمیرات مسجدالحرام سقوط کرد که در آن 107 نفر کشته و 238 نفر مجروح شدند.

حادثه سقوط جرثقیل غول پیکر در حرم مکی باب سوالاتی را درباره طرحهای در حال اجرا در این مکان مقدس باز کرد. روزنامه فرانسوی «لوبوان» اشاره کرد که علما و جمعیتهای سیاسی درباره فایده کثرت طرحهای مجلل و بزرگ در شهر مکه مکرمه سوال میکنند و میگویند این طرحها هویت دینی این شهر مقدس را تهدید میکند.

این روزنامه نوشت: حادثه فاجعهآمیز سقوط جرثقیل در شهر مکه مکرمه که به جان باختن بیش از یکصد نفر از حجاج منجر شد، موضع منتقدان سبک معماری وارداتی به شهر مکه را یادآور میشود که این شهر را شبیه به شهر
لاس وگاس آمریکا کرده است.

ضیاء الدین ساردر پژوهشگر انگلیسی که مطالعاتی را به مدت 40 سال درباره حج در دانشگاه جده انجام داده، معتقد است که آل سعود شهر مکه را در طول 50 سال گذشته ویران و آن را تبدیل به چیزی شبیه به دیزنی لند کرده است.

ناپدیدشدن خانه حضرت خدیجه و صحابه رسول اکرم

وی گفت: نظام حاکم در عربستان بهطور تدریجی همه آثار گذشته را در مکه مکرمه محو کرده است؛ به گونهای که خانه حضرت خدیجه ناپدید شده و در محل آن سرویسهای بهداشتی احداث کردهاند و همچنین خانههای صحابه حضرت رسول نیز ناپدید شده است.

از سوی دیگر، موسسه مطالعات خلیج فارس مستقر در واشنگتن نیز تاکید میکند بیش از 95 درصد از ساختمانهای با عمر بالای هزاران سال ویران شده است.

محو آثار دینی مکه مکرمه مطابق اعتقاد وهابیت

این روزنامه تاکید کرد که آنچه پاکسازی معماری توصیف شد، با موافقت علمای دینی در عربستان صورت گرفت که وابسته به مذهب وهابی حاکم هستند. این روزنامه اشاره کرد که علت این امر هم به اعتقاد علمای دینی وهابی باز میگردد که معتقدند این اماکن مردم را از عبادت و توحید باز میدارد!

به نوشته این روزنامه، اینها معتقدند ایستادن در برابر خانهای که رسول اکرم در آن متولد شد و تاثیرپذیری از نماد تاریخی و دینی این مکان به نوبه خود شرک است و ماهیت این مکان در طول سالها تغییر کرد تا اینکه به بازار احشام و سپس کتابخانه تبدیل شد.

این روزنامه به صدای اعتراضها از دهها سال پیش برای هشدار به افکار عمومی جهان درباره خطرات این اقدامات که ویژگیهای معماری این مکان مقدس را تهدید میکند، اشاره کرد؛ اما این صداها، گوش شنوایی نیافته است.

https://shoma-weekly.ir/JFP432