سیاسی

هوشیاری، آگاهی و استقامت را پیوند می دهد

امام خامنه ای بر آگاهی، شجاعت و هوشیاری تأکید می‌کنند که این هوشیاری آگاهی و استقامت را به هم پیوند می‌دهد. هوشیاری بسیار مهم است که متوجه شوید دشمن الان در چه وضعیتی می‌خواهد شما را زمینگیر کند. هم آگاهی و هم استقامت و به همراه اینها هوشیاری از پیام مقام معظم رهبری استنباط می‌شود.
امیر نظیفی-یومالله دهه فجر، 22 بهمن و روز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک میگویم و حضور همه مردم ایران از جمله جوانان را که در راهپیمای پرشکوه 22 بهمن شرکت کردند، پاس میداریم و ارزش مینهیم که واقعاً هر ساله رفراندومی است که طی آن مردم قهرمان ایران نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و سیاستهای انقلاب را تأیید میکنند. از همه مهمتر حضور نوجوانان، جوانان و دانشجویانی در این راهپیمایی است که روزها و شرایط قبل از انقلاب را ندیدهاند. مقام معظم رهبری برای دانشجویان پیام شفاهیای را فرستادند که توسط حجت الاسلام محمدیان قرائت شد و حاوی دو نکته اساسی است. پیام رهبر معظم انقلاب این است که «عرصه جنگ نرم بصیرت عمارگونه و استقامتی مانند مالک اشتر میخواهد». در ادامه فرمودهاند: «با تمام وجود خودتان را برای این عرصه آماده کنید». به نظر من آگاهی، هوشیاری و شجاعت سه نتیجهای است که از این پیام گرفته میشود. نتیجه آگاهی و هوشیاری بصیرت است و شجاعت هم موجب استقامتی میشود که در این پیام به دانشجویان اعلام کردند. در صحبتهای قبلی که راجع به بعضی مسائل در مورد دانشجویان بیان شد، جمهوری اسلامی و انقلاب ما همیشه در معرض خطراتی از جانب استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و اسرائیل قرار دارد. تهدیداتی برنامهریزی شده است و قاعدتاً برنامه و هزینه در جایی صرف میشود که نتیجه بهتری داشته باشد و همان طور که مشخص است، چه جایی بهتر از جوانان و نوجوانان و از اینرو دانشجویان و دانشگاهها بسیار مورد توجه استکبار جهانی هستند. با مسائلی که اخیراً دارد در جهان اتفاق میافتد، باید خیلی دقیقتر به این پیام امام خامنه ای پرداخته شود؛ خصوصاً مسائلی که در باره جمهوری اسلامی در حال وقوع است، چون استکبار جهانی به این نتیجه رسیده است که جمهوری اسلامی را از تبدیل شدن به یک قدرت منطقهای و جهانی بازدارد و نگذارد این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال در بحث توافق ژنو و مسائلی که حول و حوش آن رخ داد که نظرات مختلفی راجع به آن وجود دارد، پیامی که امام خامنه ای دادهاند این است که دانشجویان بصیرت داشته باشند و نباید نگاه خوشبینانه و در عین حال بدبینانه داشت. بصیرت در اینجا مشخص میشود که از هر دانشجو و جوانی در باره این توافق سئوال کردند، بداند این توافق حاوی چه نکاتی است و چه مضرات و منافعی برای ما دارد. در بحث استقامت که امام خامنه ای فرمودند در صورتی که دشمن بخواهد از این توافقنامه یا موارد مشابه به عنوان عقبگرد فرزندان انقلابی این مملکت یا پشیمانی تعبیر کند باید با گزینه استقامت پاسخ دشمن را کوبنده داد. مقام معظم رهبری دو نفر را مثال زدند: عمار یاسر و مالک اشتر. خصوصیات عمار یاسر بیان و دیدگاه بصیرتگونهاش بوده است، بهطوری که در جنگ صفین با تمام تبلیغات منفی که جناح مقابل در لشکر معاویه داشت و افرادی به دلیل این که ایمان و اسلامشان عمقی نداشت، بهشدت تحت تأثیر قرار میگرفتند و باعث شکسته شدن جبهه امام علی(ع) میشدند، عمار یاسر با بصیرت و شبههزدایی در این جنگ بسیار مؤثر بودند.

امام خامنه ای با اسم بردن از این دو شخصیت دانشجویان را متوجه این موضوع کردند که از شخصیت این دو بزرگوار الگو بگیرند، عمار بسیار آگاه بود و بهخوبی حق و باطل را تشخیص میداد، بهطوری که یکی از صحابه در حضور امام علی(ع) شخصی را نام میبرد که سابقهاش از عمار بیشتر و هم صحابی نزدیکتری به رسولالله بود و گفت: «چطور است این قدر از عمار تعریف میکنید و او را به مأموریتهای این چنینی میفرستید؟» حضرت میفرمایند: «بصیرت و تشخیصی که عمار در حق و باطل دارد و بصیرتزایی و شبهه­زدایی که میتواند بکند در کس دیگری نمیبینم». حضرت تأکید میکنند «الحق لا یعرف بالرجال اعرف الحق تعرف أهله»، یعنی حق را نمیشود با مردمان شناخت، بلکه حق را بشناسید تا اهلش را بشناسید. این پرچمی است که به دست عمار یاسر میدهند و او با تشخیصی که در مورد حق و باطل به افراد میداد، باعث میشد بتوانند حق و باطل را از هم تفکیک کنند.

الان جوانان ما خیلی درگیر این قضیه هستند. متأسفانه تبلیغاتی که ماهوارهها و سایتها علیه جمهوری اسلامی میکنند سعی دارند قدرت تشخیص حق و باطل را از جوانهای ما بگیرند و پیشرفتها و ارزشهای جمهوری اسلامی را در نظر جوانان و دانشجویانمان باطل جلوه میدهند و آنها را به اینجا برسانند که نظامتان نظام باطلی است. مقام معظم رهبری تأکید میکنند که بصیرت داشته باشیم و بتوانیم حق و باطل را تشخیص بدهیم و بصیرتزایی کنیم و وظیفهشناس باشیم. ایشان در نام بردن از عمار بیش از جنگ بر تشخیص حق از باطل تأکید دارند. این وظیفه مهم خصوصاً در دانشگاههاست. کار دشمن سوق دادن دانشجویان به سمت باطل و بازداشتنشان از حق است. عمار در شبههزدایی بسیار خوب عمل کرده که این وظیفه دانشجویان است.

حضرت امیرالمؤمنین(ع) در باره مالک اشتر میفرمایند: «لَقَدْ کانَ لِی مِثْلُ ما کُنْتُ لِرَسُولِ اللهِ»، یعنی مالک برای من همان طوری است که من برای رسول خدا بودهام. این بسیار مهم است که امیرالمؤمنین(ع) شجاعت، شخصیت و استقامت مالک اشتر برای خود را به استقامت و شجاعتی که خودشان برای حضرت رسول(ص) داشتند تشبیه میکنند. مشخص است حضرت علی(ع) در پیشبرد اسلام و کمک به رسولالله(ع) چه خوابیدن در جای ایشان در لیله المبیت و چه نجات جان ایشان در جنگ احد و حرکات تعیین­کننده در جنگ خندق و خیبر و موارد بسیاری از این قبیل پیشقدم و مؤثر بودند و نقش بسیار مهمی داشتند. در واقع امیرالمؤمنین(ع) این شایستگی را به مالک اشتر میدهند. مالک اشتر تا آن حد شجاعت دارد که نقل میشود وقتی در جبهه تک و تنها بود نگاه به پشت سرش نمیکرد و همچنان حمله میکرد، طوری که دشمنان از ایشان فرار میکردند و میدانستند استقامت دارد و آن طوری نیست که به این زودی جا بزند. استقامت نکته کلیدی است. وقتی حضرت امام را در سال 42 تبعید میکردند ظاهراً شخصی در ماشین به امام(ره) میگوید: «کجایند کسانی که بیایند و نجاتتان بدهند؟» و ایشان میفرماید: «سربازانم در قنداقها هستند» و پانزده سال بعد همینها انقلاب را رقم میزنند. حضرت امام(ره) در این پانزده سال با همه تهدیداتی که می‌‌شدند، فرزندشان را از ایشان گرفتند، تبعیدشان کردند و همه بلاهایی که بر سرش آوردند، مقاومت کردند و ایستادند. میبینیم در مذاکرات هستهای و در کلام رهبری استقامت یک شرط است. شخصیت مالک اشتر نمادی از شجاعت و استقامت است که امام خامنه ای او را برای ما مثال میزنند و میخواهند این را بگویند که آگاهی و بصیرت بهتنهایی کافی نیست، باید شجاعت و استقامت هم به خرج داد. نتیجهگیریای که امام خامنه ای در قسمت سوم پیام کردند این است که با تمام وجود خود را برای عرصه بصیرت و استقامت آماده کنید. این با تمام وجود نشاندهنده این است که در سه چهار سال آینده با کید و نقشههایی که دشمن برایمان کشیده است کار سختی را در پیش داریم و دانشجویان و جوانان باید واقعاً با تمام وجود خود را آماده کنند تا روزی که مقام معظم رهبری دستوری میدهند و یا کاری را میخواهند انجام بدهند، آماده باشند که بتوانند آن روز زیر پرچم ولایت با بصیرت و استقامت کار نظام و اسلام را در ایران و دنیا پیش ببرند.

امام خامنه ای بر آگاهی، شجاعت و هوشیاری تأکید میکنند که این هوشیاری آگاهی و استقامت را به هم پیوند میدهد. هوشیاری بسیار مهم است که متوجه شوید دشمن الان در چه وضعیتی میخواهد شما را زمینگیر کند. هم آگاهی و هم استقامت و به همراه اینها هوشیاری از پیام مقام معظم رهبری استنباط میشود. انشاءالله ما هم در حزب مؤتلفه اسلامی بتوانیم در این زمینه قدمهای مثمر ثمری را برداریم.

‌* رییس واحد جوانان حزب مؤتلفه اسلامی

https://shoma-weekly.ir/dmlLAK