سیاسی

همواره مداخلات آمریکا منشا تشدید منازعات منطقه‌ای بوده است

حزب مؤتلفه اسلامی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، در خصوص مداخلات اخیر آمریکا در دریای جنوبی چین واکنش نشان داد.
حزب مؤتلفه اسلامی با صدور بیانیهای خطاب به کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، در خصوص مداخلات اخیر آمریکا در دریای جنوبی چین واکنش نشان داد. متن این بیانیه بدین شرح است:

مداخلات اخیر آمریکا در موضوع اختلافات منطقهای کشورهای حاشیه دریای جنوبی چین، به خصوص پس از اعلام برنامههای دفاع موشکی آمریکا برای این منطقه، به نحو چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که هرگونه اختلاف منطقهای میان کشورهای حاشیه دریای چین جنوبی، موضوعی آسیایی محسوب شده و مجوزی برای مداخلات فراقارهای نخواهد بود.

واشنگتن موظف است از موضعگیری در قبال مسائل حاکمیتی دیگر کشورها و اخلال در روند صلح و ثبات دیگر مناطق پرهیز نموده و از تحریک طرفین و دامنزدن به اختلافات خودداری کند. بدیهی است که گشتزنیهای هوایی و دریایی آمریکا در محدوده آبهای سرزمینی دیگر کشورها با هیچ بهانهای پذیرفته نیست و جمهوری خلق چین نیز براساس قوانین و توافقات بینالمللی، اجازه نقض حق حاکمیت خود را نخواهد داد.

حل اختلافات دریای جنوبی چین بیش از هر چیز نیازمند گفتگوی مستقیم و مذاکره سازنده آسیایی میان طرف ها، در درون یک سازو کار منطقهای است. سوابق تاریخی، اسناد حقوقی، قوانین بینالمللی و احترام متقابل براساس پذیرش اصول حاکمیتی، مهمترین معیار داوری برای حل اختلافات است. همانگونه که در بیانیه «رفتار طرفین در دریای جنوبی چین» (DECLARATION ON THE CONDUCT OF PARTIES IN THE SOUTH CHINA SEA) میان دولتهای کشورهای عضو آ سه آن و دولت جمهوری خلق چین توافق شده است، برای افزایش صلح، ثبات، رشد اقتصادی و رفاه در منطقه، حسن همجواری و اعتماد متقابل میان این کشورها ضرورری است.

حزب مؤتلفه اسلامی با حمایت قاطع از تمامیت ارضی کشور چین، مداخله آمریکا در اختلافات منطقهای را نوعی تعرض به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین تلقی نموده و این مداخلات معارض با اصول حقوق بینالمللی را عامل اصلی افزایش تنشها در این منطقه میداند. ما از حزب کمونیست چین میخواهیم با ابتکار عمل، زمینه گسترش گفتگوی سازنده میان احزاب و رهبران سیاسی کشورهای منطقه را بیش از پیش فراهم آورده و با تقویت رفتارهای اعتماد آفرین خود در مسیر دستیابی به یک راه حل پایدار و جامع برای تثبیت همزیستی، صلح عادلانه و امنیت منطقهای، گام بردارد.

از احزاب دیگر کشورهای این منطقه نیز میخواهیم با مروری بر سوابق مداخلات غیر سازنده و تنش آفرین آمریکا در دیگر نقاط جهان و به خصوص منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، به این موضوع توجه نمایند که همواره مداخلات آمریکا، منشا درگیری و تشدید منازعات منطقهای بوده است و ضرورت دارد تا اختلافات از طریق گفتگوی مستقیم طرفهای مرتبط با یکدیگر، حل و فصل شوند.

حزب موتلفه اسلامی
https://shoma-weekly.ir/IsHxdJ