بین الملل

همواره حضور آمریکا مخل مذاکرات بوده است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: موضوع مذاکرات اکنون در زمان نهایی خود وارد شده است و به نظر می رسد که در این دوره از زمان پیشبرد گفتگوهای هسته‎ای نیازمند لابی‎ها و رایزنی ها است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: موضوع مذاکرات اکنون به زمان نهایی خود وارد شده است و به نظر میرسد که در این دوره از زمان پیشبرد گفتگوهای هستهای نیازمند لابیها و رایزنیها است.

حسن لاسجردی، با اشاره به گفتگوهای هستهای میان ایران و ۱+۵، ابراز کرد: ایران و گروه ۱+۵ از زمانی که بر سر «برنامه اقدام مشترک» توافق کردند دو طرف برای اعتماد سازی گامهایی را برداشتهاند.

وی در گفتگو با برنا افزود: رویکرد دولت یازدهم بر این است که با فراهم سازی وضع کشور بتواند گامهایی در باره اقتصاد، حقوق بشر و موضوعات دیگر بر دارد که این موضوع برای بیرون آمدن از وضع فعلی کشور قابل درک است.

وی با اشاره به اختلاف میان طرف آمریکایی و اروپایی بیان کرد: با توجه به تجربهای که در ده سال گذشته در گفتگوها با گروه ۱+۵ به دست آوردهایم به این نتیجه رسیدهایم که آنان با یکدیگر اختلافهای زیادی دارند؛ گرچه آنان تلاش در گفتگوهای هستهای خود را هم نظر و بدون اختلاف نشان دهند.

لاسجردی اضافه کرد: تجربه چندین ساله گفتگوهای هستهای نشان داده است هرگاه ایران در مذاکرات مشی مشخصی را بگیرد اختلافات طرف آمریکایی و اروپایی خود را بیشتر از گذشته نشان میدهند.

وی با اشاره به گفتگوهای وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: هرگاه در گفتگوها با طرف اروپایی طرف آمریکایی حضور داشته باشد، فضایی با ادبیات تند ایجاد میشود و اگر ایران با طرف اروپایی بدون حضور آمریکا گفتگو داشته باشد، فضای گفتگوها مثبت خواهد بود.

این کارشناس امور بینالملل بیان کرد: میان ایران و اروپا نوعی همگرایی گفتمانی وجود دارد و به همین دلیل محمدجواد ظریف گفته است که بعد از دیدار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول مذاکرات ۱+۵ با ایران به گفتگوها خوش بین شده است.

وی در پایان با اشاره به وضع تحریمهای جدید بر ضد ایران خاطرنشان کرد: در حالیکه آمریکا بر ضد ایران تحریمهای جدید وضع کرده است، اروپا تلاش کرده است که با اعزام هیئتهای پارلمانی و اقتصادی به ایران در راه تنشزدایی با ایران قدم بردارد.


https://shoma-weekly.ir/zA1MMS