بین الملل

همه تروریست‌های جهان در سوریه!

بر اساس گزارشهای سازمانهای اطلاعاتی بیش از 600 نفر از جنگجویان غربی در سوریه هستند که تقریبا 150 انگلیسی،140 فرانسوی، 75 اسپانیایی، 60 آلمانی و ده آمریکایی را شامل می شود و دهها نفر از کانادا، استرالیا و برخی کشورهای دیگر اروپایی را نیز باید به آمار آنها اضافه کرد.
امیر صابری- طی 2 تا 3 ماه اخیر ارتش سوریه پیشرویهایی را در مناطق مختلف کشور داشته است که مهمترین آن منطقۀ القُصیر بوده است. این منطقه به دلیل حساسیت و اهمیت آن به لحاظ روانی تأثیر زیادی در بین نیروهای نظامی و شبه نظامیان طرفدار بشار اسد داشت و موجب شد که این پیشرویها ادامه و به مناطق دیگر هم برسد. سایر مناطقی که باز پس گیری شده از جمله منطقۀ حمص و خالدیه نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 بخش قابل توجهی از حمص تقریباً در دست ارتش سوریه است. در همین راستا پیشرویها ادامه یافت و به اطراف لاذقیه و حلب نیز رسید. اما سوالی که در این بین برای بسیاری از ناظرین حوادث سوریه مطرح می  شود، وجود تعداد بالای تروریست های خارجی در سوریه است. این افراد از کجا می آیند، چگونه می آیند و با چه هدفی؟

 

   آماری از تروریستهای غربی در سوریه

بر اساس گزارشهای سازمانهای اطلاعاتی بیش از 600 نفر از جنگجویان غربی در سوریه هستند که تقریبا 150 انگلیسی،140 فرانسوی، 75 اسپانیایی، 60 آلمانی و ده آمریکایی را شامل می شود و دهها نفر از کانادا، استرالیا و برخی کشورهای دیگر اروپایی را نیز باید به آمار آنها اضافه کرد.

همچنین، شبکه الاخباریه طی گزارشی با اشاره به حضور تروریستهای خارجی در سوریه به وجود دیزو داگ خواننده معروف آلمانی در جنگ علیه نظام سوریه پرداخته است. این رسانه آورده است: دیزو داگ ملقب به ابوطلحه در سال گذشته اسلام آورده است و این روزها در سوریه و در یکی از روستاهای حومه لاذقیه علیه ارتش سوریه می جنگند.

ابو طلحه یکی از صدها تروریستی است که از غرب برای جنگ در سوریه آمده است و این افراد عامل نگرانی مسئولان دستگاه اطلاعاتی آمریکا و اروپا بوده به ویژه با توجه به نگرانیهایی که درباره بازگشت آنها به کشورهایشان وجود دارد. ترس دستگاههای اطلاعاتی آمریکا و غرب از این بابت است که این نیروها مهارتهای مختلفی در زمینه سلاح و مواد منفجره به دست آورده اند و گوش به فرمان القاعده برای انجام عملیات در هر نقطه ای هستند.

 

   حضور 10 هزار تروریست خارجی در سوریه

تایمز لندن، در گزارشی مستند به منابع آمریکایی  با بیان اینکه در حال حاضر 10 هزار تروریست خارجی در سوریه حضور دارند، اعلام کرد که این کشور جایگزین سومالی، پاکستان و افغانستان برای آموزش تروریستها شده است. بسیاری از تروریست ها از کشورهای فقیر با پول های کشورهای عربی راهی سوریه شده اند بدون آنکه هیچ عقیدهای به حق یا ناحق بودن این جنگ داشته باشند.

کارشناسان مبارزه با تروریسم اعتراف کرده اند که سوریه در حال حاضر جایگزین افغانستان، پاکستان و سومالی شده است و بهترین مکان برای آموزش تروریست ها در جهان محسوب می شود و در واقع نفوذ خیل عظیمی از این افراد به سوریه چالش بزرگی برای آمریکا و کشورهایی محسوب می شود که تصمیم به تجهیز تسلیحاتی مخالفان سوری گرفتند.

بنا بر اعلام دیپلمات ها، تحلیلگران و اعضای مخالفان سوری، اعزام افراد مسلح خارجی طی 2 و 3 ماه گذشته به سوریه برای سرنگونی نظام بشار اسد به طور چشمگیری افزایش یافته است. جذب این افراد از طریق شبکه های اجتماعی فیسبوک، تویتر و دیگر شبکه های وابسته به گروههای افراطی حاصل می شود و بسیاری از آنها از راه سوریه به ترکیه می روند.

 

   از کجا وارد سوریه می شوند؟

بسیاری از داوطلبان جنگ در سوریه از طریق ترکیه وارد این کشور میشوند. چارلز لیستر، تحلیلگر مرکز مبارزه با تروریسم و شبه نظامیگری میگوید: این افراد از طریق شبکههای زیرزمینی در شهرهای ترکیه به مرز حلب و رقه منتقل میشوند و به محض ورود به سوریه در داخل گروههای خاص مستقر میشوند.

 این گروهها شامل گروه جبهه النصره؛ اصلیترین گروه مخالفان سوری و مرتبط با القاعده است، میشود. رهبر این گروه ابومحمد الجولانی است.

گروه دوم جیش المجاهدین والنصار؛ گروهی چند ملیتی از شبه نظامیان است که تحت رهبری «ابو عمر الچچن» ایجاد شده است. این فرد یک چچنی است که در چچن با ارتش روسیه میجنگید. این گروه اکثرا شامل افراد غیرسوری است. منابع آمریکایی میگویند، اکثر کادر خارجی این گروه از عراقیها، سعودیها، مراکشیها، لیبیاییها، تونسیها و برخی ملیتهای اروپایی تشکیل میشوند. این گروه مسئولیت تصرف پایگاه هوایی «منغ» در شمال حلب را به عهده گرفته بود.

گروه سوم «دولت اسلامی عراق» یک گروه مرتبط با القاعده به رهبری ابراهیم البدری است که به ابوبکر البغدادی نیز مشهور است. این گروه حضوری بسیار پر تعداد و جدی در مناطق شمالی سوریه دارد و تعداد زیادی از مبارزان خارجی را جلب کرده است. این گروه نقشی محوری در حملات به استان لاذقیه در شمال غرب سوریه و منطقه متعلق به علویهای این کشور را داشته است.

https://shoma-weekly.ir/2LHwrn