بین الملل

هشدار البرادعی نسبت به «انقلاب گرسنگان» در مصر

این روزها که مخالفان مرسی در برابرش ایستاده‌اند و اوضاع کشور بیشتر به درگیری میان گروه‌ها می‌گذرد، محمد البرادعی به عنوان یکی از رهبران مخالف نسبت به «انقلاب گرسنگان» در کشورش هشدار داده است.
این روزها که مخالفان مرسی در برابرش ایستادهاند و اوضاع کشور بیشتر به درگیری میان گروهها میگذرد، محمد البرادعی به عنوان یکی از رهبران مخالف نسبت به «انقلاب گرسنگان» در کشورش هشدار داده است.

پس از انقلاب 25 ژانویه مصر و دولتسازی جدید در مصر، شاید بیشترین نکتهای که مدنظر انقلابیون بود، بحث اقتصادی مصر بود که امروز با وجود درگیریهای داخلی مغفول مانده و اگر هم تلاشی در حال صورت گرفتن بود با این اختلافات و درگیریها خنثی شده است. تنشهای سیاسی امروز بحث اقتصادی داخل را دچار تنش و حتی بعضاً فلج کرده است و حتی سبب کاهش گردشگران و توریستهای خارجی که منبع درآمدزایی خوبی برای مصر بوده، شده است. در این شرایط بانک جهانی طی گزارشی اعلام کرد که براساس تحقیقات اگر یک شوک اقتصادی به مصر داده شود، 22 درصد مصریها دچار فقر میشوند. این در حالی است که ارزش پول مصر تنها در ماه ژانویه 10 درصد سقوط کرده است. از سوی دیگر بانک مرکزی مصر اعلام کرد که ارزش ذخایر ارزی 61/13 میلیارد دلار شده است. این در حالی است که این رقم یک ماه پیشتر یعنی در ماه دسامبر 1/15 میلیارد دلار بوده است. تولید ناخالص داخلی مصر در سال گذشته تنها 2 درصد بوده است. همچنین درصد بیکاری در سال 2012، 13 درصد بوده است. در این اوصاف البرادعی نسبت به انقلاب گرسنگان در مصر هشدار داد. رئیس حزب الدستور درباره وقوع انقلاب گرسنگان در مصر انقلابی که خشک وتر را با هم میسوزاند هشدار داد، زیرا به گفته وی نیمی از شهروندان مصری از فقر رنج میبرند، اما محمد مرسی همچنان در خواب است. البرادعی در ادامه گفت: محمد مرسی به جای اینکه هر جمعه برای اقامه نماز به یک مسجد معروف برود از محلههای فقیرنشین بازدید کند.

  دولت به دنبال گفتگو

در همین حال یاسرعلی، سخنگوی ریاستجمهوری مصر در حالی که شدت مخالفت گروههای مختلف و درگیریهای داخلی افزایش یافته است، بازهم سخن از راه حل دیپلماتیک و گفتگوهای ملی کرد و از دور جدید گفتگوی ملی در هفته جاری با مشارکت محمد مرسی رئیسجمهوری این کشور خبر داد. وی افزود: گفتوگو تنها راه توافق و گرفتن فرصت از فتنهافکنان است. محمد مرسی رئیسجمهوری مصر در دور جدید گفتگوهای ملی که ظرف هفته جاری در مقر ریاستجمهوری انجام میشود، مشارکت خواهد کرد.

این درحالی است که پایگاه الیوم السابع گزارش داد: افراد نقابدار عصر امروز به ساختمان وزارت صنایع مصر در مجاورت هتل شبرد حمله کردند. همچنین خودروی رئیس بانک مرکزی مصر صبح دیروز هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت و در نتیجه آن رئیس پلیس اداره حراست که از سرنشینان این خودرو بود، کشته شد.

https://shoma-weekly.ir/DXCWuZ