سیاسی

هسته‌های امر به معروف مکمل عزاداری

در رابطه با مسئله اربعین حسینی، از هم اکنون مقدمات کار و شور و اشتیاق مردم برای حضور در این کنگره سالانه ارادتمندان به اباعبدالله الحسین مشاهده می‌شود. که اربعین نشانه ی عظمت و عشق به امام حسین است.

حجت الاسلام محمد خرسند- تقدیر و تشکر داریم از هیئات مذهبی که در دهه اول محرم در خلق این شور حسینی به صورت خودجوش مشارکت داشتند. همچنین از عزیزان نیروی انتظامی و پایگاه های بسیج که در حفظ نظم و امنیت تلاش فراوانی داشتند تشکر میکنیم.

اما عزیزان عزاداری دو ماه محرم و صفر است. باید عزاداری ها ادامه داشته باشد. مجالس روضه خوانی در مساجد، حسینیه ها، خانه و بازار ادامه داشته باشد. البته باید یک ارزیابی هم بشود. علی رغم نقاط مثبت متاسفانه نقاط منفی هم در بعضی از هیات عزاداری وجود دارد. برخی سبک‌هایی که در برخی دسته جات به ویژه دسته‌جاتی که ثابت هستند وجود دارد که سبک های پسندیده ای نیست. ما باید ببینیم این سبک عزاداری با شئونات ائمه علیهم السلام همخوانی دارد یا خیر. کارهایی که در شهرستان ما الحمدالله کمتر است و مقام معظم رهبری نیز از انجام برخی از آنها نهی کردند، همچون برهنه شدند، بالا و پایین پریدن و از این دست کارها که بعضا هم دانسته یا ندانسته تقلید و گذفته شده از برخی محافل معصیت و گناه است که اینها زیبنده نبوده و با عرف عزاداری این منطقه جور در نمی آید.

یکی از مسائلی که در عزاداری روز تاسوعا و عاشورا انسان را رنج میدهد، پوشش برخی از بانوان است که انسان را رنج می‌دهد که البته تعداد آنها نیز اندک است. اما برخی چهره ها بسیار زننده است، گویا که اصلاً این خانوم خود را آماده کرده است که در مجلس عروسی و شادی شرکت کند، حال همانجا هم معصیت است تا چه برسد به مجلس امام حسین علیه السلام. البته چهره ها نشان می داد که از این شهر نیستند و از جایی دیگر آمده اند اما زیبنده نیست.

باید در سال‌های آینده هسته‌های امر به معروف تشکیل و حداقل تذکر لسانی داده شود. هر هیئت عزاداری باید خود یک هیئت امر به معروف داشته باشد. نیروی انتظامی و بسیجیان باید تذکر بیشتر بدهند. نباید در مجلس امام حسین ع انسان شاهد این چنین حرمت شکنی های آشکاری باشد.

در رابطه با مسئله اربعین حسینی، از هم اکنون مقدمات کار و شور و اشتیاق مردم برای حضور در این کنگره سالانه ارادتمندان به اباعبدالله الحسین مشاهده می‌شود. که اربعین نشانه ی عظمت و عشق به امام حسین است.

اینکه ۲۰ میلیون جمعیت از عراق، ایران و از کشورهای دیگر بدون امکانات لازم و با آن شور و اشتیاق و بصیرت حرکت می کنند، واقعا امر بسیار مهمی است. لذا در داخل کشور باید سازمان و نظمی برای این مهم ایجاد کنیم و همه سعی کننده از طریق قانونی این سفر را انجام دهند. ویزا گرفته و ثبت نام کنند در سازمان حج و زیارت و به تذکرات عزیزان نیروی انتظامی و دیگر مسئولان توجه کنند تا مشکلی برای زائران بوجود نیاید.

https://shoma-weekly.ir/pKrnJY