سیاسی

هزینه‌های تحزب‌گرایی روزبه‌روز بالاتر می‌رود باید قانون احزاب با نگاه جدیدی به مردم‌سالاری در کشور اصلاح شود

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت وگویی با خبرگزاری ایسنا به عنوان رئیس خانه احزاب خراسان رضوی پاسخگوی سوالات این خبرگزاری درباره علت عدم تمایل مردم به فعالیت حزبی بود.

حمیدرضا ترقی در این گفت وگو اظهار داشت: یکی از دلایل عدم تمایل مردم به عضویت در احزاب این است که نه تنها این مساله مزیتی برای آنان ندارد بلکه در حال حاضر شاهد این هستیم که هزینه‌های تحزب‌گرایی روزبه‌روز بالاتر می‌رود.

وی در پاسخ به اینکه چرا در کشور ما احزاب تنها در هنگام انتخابات فعالیت می‌کنند؟ اظهار کرد: در این رابطه نمی‌توان مقصر را خود احزاب دانست. اصولا بعد از دهه ۶۰ چون سیاست‌های حاکم بر دولت‌ها نئولیبرالی بوده‌ است، دولت‌ها از تشکل‌یابی جامعه ممانعت می‌کردند و میدانی به احزاب برای فعالیت داده نشده‌ است.

وی با اشاره به لزوم اصلاح و ترمیم قوانین مربوط به احزاب، ادامه داد: تا الان حتی در جهت پیاده کردن سیاست‌های انتخاباتی که مقام معظم رهبری دو الی سه سال پیش ابلاغ کرده‌اند، هیچ قانونی برای اینکه نقش احزاب در ساختار قدرت تقویت و مشخص شود، تصویب نشده است. اگر اعضای احزاب همین مقدار فعالیت را در زمینه افزایش مشارکت مردم و پررنگ کردن فضای انتخابات انجام می‌دهند، بیشتر برای انگیزه‌هایی است که در داخل خود این افراد وجود دارد، نه اینکه زمینه آن در جامعه وجود داشته باشد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان خراسان رضوی با بیان اینکه تعدد احزاب در کشور ما مانع فعالیت درست حزبی است، عنوان کرد: دومین مسئله این است که قانون احزاب مانع انجام هرگونه فعالیت اقتصادی از سوی احزاب برای تامین مالی آنان می‌شود. حزبی که منبع مالی قابل توجهی برای فعالیت نداشته باشد و نتواند حتی دفتر مرکزی خود را اداره کند، نمی‌تواند کارکرد مناسب یک نظام مردم‌سالار را داشته باشد.

ترقی اضافه کرد: نکته بعدی این است که زمانی احزاب می‌توانند جایگاهی در کشور پیدا کنند که مردم برای عضویت در آن‌ها انگیزه داشته باشند و این انگیزه مستلزم این است که مردم احساس کنند اگر عضو حزب یا تشکیلاتی شدند، در جایگاه اجتماعی آن‌ها تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی بیان کرد: به همین دلیل هیچ انگیزه‌ای در مردم برای عضویت در احزاب به وجود نمی‌آید. افراد برای یک نامزد انتخاباتی تلاش و رای جمع می‌کنند، اما بعد از به قدرت رسیدن آن فرد، هیچ سهمی در قدرت و مسئولیت پیدا نمی‌کنند. این مسائل انگیزه کار تشکلی و حزبی را در جامعه از بین می‌برد.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی در رابطه با پیشنهاداتی برای فعال‌سازی احزاب، عنوان کرد: اولا باید قانون احزاب با نگاه جدیدی به مردم‌سالاری در کشور اصلاح شود. در حال حاضر در رابطه با تشکل‌پذیری با مشکلات جدی مواجه هستیم. برای مثال ما در استان ۳۳۰ هزار کشاورز داریم اما این افراد هیچ تشکلی ندارند تا برنامه درست کشاورزی درمورد نوع کشت و آبیاری و... را آموزش دهد. چگونه یک دستگاه اجرایی در کشور بدون ساماندهی و متشکل کردن این قشر می‌تواند اهداف خود را در این حوزه اجرا کند.

ترقی تصریح کرد: در تشکلات سیاسی نیز همینطور است و مشکل کاهش مشارکت در کشور جز از راه تقویت احزاب و تشکلات سیاسی برطرف نخواهد شد. طبیعتا زمانی که مردم به احزاب بی‌اعتماد باشند، رایی می‌دهند که خودشان تشخیص داده باشند.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به انتخابات سال آینده مجلس بیان کرد: سال آینده مردم باید ۲۹۰ نماینده را راهی پارلمان کنند اما هیچ اطلاعی از توانایی، ظرفیت و استعداد افراد نداریم. زمان انتخابات لیستی شکل می‌گیرد و مردم تحت تاثیر فضای تبلیغاتی قرار می‌گیرند و رای می‌دهند. این عوامل باعث می‌شود که رای کمی باشد نه کیفی.

رئیس خانه احزاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: راه فعال‌سازی احزاب این است که هزینه تحزب در کشور را کاهش دهیم و قانون را به گونه‌ای اصلاح کنیم که انگیزه برای عضویت جامعه در احزاب پدید آید و مسیر مردمی کردن دولت را از طریق تشکل‌دهی به مردم دنبال کنیم. دولت به دنبال این است که مردمی شود و لازمه مردمی شدن این است که موانع تشکل‌یابی جامعه را برطرف کنیم. اگر این موانع برطرف نشود، جامعه به سمت تشکل‌یابی پیش نمی‌رود و ساماندهی و رشد فرهنگی سیاسی آن میسر نخواهد شد.

ترقی عنوان کرد: زمانی که یک حزب نتواند پیام خود را به جامعه برساند و حتی این امکان را نداشته باشد که در راهپیمایی ۲۲ بهمن پلاکاردی را چاپ کند و در سطح راهپیمایی در اختیار مردم قرار دهد، طبیعی است که نتواند خود را برای مردم مطرح کند و مردم آن را بشناسند.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب این امکانات وجود داشت و احزاب منابع مالی در اختیار داشتند و دولت به احزاب کمک می‌کرد. این کمک‌ها می‌توانست بخشی از نیازهای احزاب را تامین کند. اما در حال حاضر حتی برای معرفی احزاب به مردم هیچ کمکی صورت نمی‌گیرد. برای مثال صداوسیما، روزنامه‌ها و سایر رسانه‌ها چه مقدار از وقت خود را برای شناساندن احزاب به مردم اختصاص می‌دهند؟ هیچکدام این سرمایه‌گذاری را انجام نمی‌دهند و این طبیعی است که احزاب امکان معرفی اهداف و آرمان‌های خود را به مردم نداشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در رابطه با فعالیت‌های این حزب اظهار کرد: حزب ما به طور مستمر و هر هفته راجع به تمام مسائل اجتماعی و سیاسی کشور موضع‌گیری دارد. کمیته سیاسی و شورای مرکزی به صورت مرتب تشکیل می‌شود و موضوعات کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این موضوعات تبدیل به موضع‌گیری و نامه‌نگاری و پیگیری از طریق نمایندگان عضو در مجلس می‌شود.

ترقی افزود: در مسائل داخلی و خارجی پیگیری‌های متعددی صورت گرفته است، از پیگیری مسئله انتقال واکسن از چین به ایران گرفته تا مسائل اقتصادی. حزب در بعد رصد تحرکات و مشکلات اجتماعی جلسه برگزار کرده و با صاحب‌نظران مذاکره داشته است. وزرا به شورای مرکزی دعوت شده‌اند و در آنجا مشکلات خود را بیان کرده‌اند. همچنین ما نیز مشکلات مردم را به آن‌ها انتقال دادیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد در موضع گیری‌های هفتگی پیرامون مسائل مختلف دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و سعی کردیم هم موید عملکر خوب دولت باشیم و هم نقد منصفانه نسبت به آن داشته باشیم.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: در رابطه با عضوگیری از بین افراد متقاضی در ۲ سال اخیر که به دلیل کرونا همه از کارهای جمعی پرهیز می‌کردند اما بعد از فروکش کردن این بیماری فعالیت‌های جمعی گسترش خواهد یافت و ا

کنون هم روال آن در حزب در حال طی شدن است.

https://shoma-weekly.ir/z5CeMI