بین الملل

هزینه نقشه سعودی برای تقسیم یمن از جیب مردم پرداخت می شود

برخی کشورها مثل عربستان به دلیل حساسیت موضوع برای او و تحت تاثیر قرار گرفتن آن در تلاش است که حتما جریان حاکمیت نظامیان که عبد ربه رهبری آن را به عهده دارد، برای جلوگیری از پررنگ شدن نقش انقلابیون و شورای انقلابی بحرانی ایجاد کند تا جلوی آن بحران دیگر برای آنها را بگیرد. به همین دلیل با وجود آنکه موضوع تشکیل یمن جنوبی جدی است اما به نظرنمی رسد بسیار بسیار جدی باشد. بهانه های دیگری مثل پیشی گرفتن انقلابیون در مدیریت جامعه آینده یمن وجود دارد که آنها را به سمت ایجاد بحران کشانده اند
پس از درخواست منصور هادی برای انتقال سفارتخانه برخی کشورها به عدن در جنوب این کشور، بعضی از آنها از جمله عربستان، امارات، کویت، آمریکا و انگلیس سفارت خانه‌های خود را در صنعا تعطیل و به عدن منتقل کردند.

لاسجردی با توجه به مجموعه فعالیت های شورای انقلابیون تا امروز، در این زمینه معتقد است: شورای انقلابیون تلاش کرده است که گفت وگوها را در صنعا ادامه دهد و از طرف دیگر سعی کرده است که با افکار مختلف از گروه ها و طیف های سیاسی ارتباط برقرار کند، تا انسجام شکل بگیرد. از جمله اقدام آنها در مورد برخی از وزاری دولت قبلی که به نوعی از آنها قول گرفته است تا در شرایط فعلی برای مدیریت جامعه در صنعا بمانند و برخی از آنها این اقدام را انجام دادند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با شفقنا به تلاش شورای انقلابیون در مورد سفارتخانه ها اشاره می کند و می گوید: البته برخی از کشورهای عربی سفارتخانه های خود را به عدن انتقال داده اند، اما بیشتر کشورهای عربی یا غیر عربی هنوز در صنعا هستند. سازمان ملل نیز با انتخاب نماینده ای در یمن در تلاش برای حل مشکل است. در شرایط فعلی نقش برخی از سازمان های بین المللی مثل سازمان ملل اهمیت دارد. اگر نماینده آنها هم موضوع پایتختی عدن را بپذیرد، تا حدی شرایط ذهنی و افکار عمومی در یمن به سوی دیگری سیر خواهد کرد.

این کارشناس مسایل بین الملل به دلایل گفته شده یعنی تمرکز بیشتر مقامات و همچنین اعضا، گروه ها، سازمان ها و ارکان حاکمیت در یمن همچنان صنعا را مورد توجه می داند و از طرف دیگر نقش سازمان ملل را مطرح می کند که بسیار مهم است. او بیان می کند که برخی کشورها مثل عربستان به دلیل حساسیت موضوع برای او و تحت تاثیر قرار گرفتن آن در تلاش است که حتما جریان حاکمیت نظامیان که عبد ربه رهبری آن را به عهده دارد، برای جلوگیری از پررنگ شدن نقش انقلابیون و شورای انقلابی بحرانی ایجاد کند تا جلوی آن بحران دیگر برای آنها را بگیرد. به همین دلیل با وجود آنکه موضوع تشکیل یمن جنوبی جدی است اما به نظرنمی رسد بسیار بسیار جدی باشد. بهانه های دیگری مثل پیشی گرفتن انقلابیون در مدیریت جامعه آینده یمن وجود دارد که آنها را به سمت ایجاد بحران کشانده اند.

برخی رسانه ها از اعتقاد محافل سیاسی دیپلماتیک عربی و غربی در مورد شیوه دخالت سعودی ها در یمن می گویند و با خطرناک خواندن این شیوه هشدار می دهند که عربستان با این نقشه راه، یمن را به سوی یک جنگ داخلی خونین می کشاند که هیچ کس نمی تواند نتایج آن را پیش بینی کند. به تازگی نیز سفیر عربستان به هادی خبر داد که کشورش از اعلام استقلال جنوب یمن پشتیبانی خواهد کرد.

در این بین با وجود خطر جنگ داخلی در یمن در صورت تداوم این وضعیت، برخی منابع خبری از اشغال یک شهر یمن توسط القاعده خبر می دهند. «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش حوثی های یمن نیز درباره حمایت برخی طرف های داخلی و بین المللی برای گسترش فعالیت گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش در این کشور، هشدار داد. پیش از این حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران هم در یکی از گفت وگوهای اخیر خود با اشاره به اخبار موجود مبنی بر انتقال مشکوک نیروهای داعش به مناطقی از جنوب یمن، این مساله را در تعارض با امنیت یمن و منطقه خواند و در این مورد ابراز نگرانی کرد. حال این پرسش مطرح است که با وجود چنین شرایطی در یمن، تقسیم احتمالی آن به دو بخش جنوبی و شمالی چه پیامدهایی برای این کشور و منطقه در پی خواهد داشت؟

لاسجردی مهمترین نتیجه شکل گیری چنین شرایط جدیدی در یک کشور را تقسیم همه مباحث مرتبط با کشور می داند، از جمله تقسیم نیروهای سیاسی، نظامی، منابع و آنچه مربوط به حاکمیت در این کشور است و می گوید: با توجه به دیدگاه های تقریبا ناسازگارانه دو طرف نسبت به همدیگر، به نظر می رسد تقسیم یمن منجر به ایجاد یک رقابت منفی بین خود این نیروها و تشدید دشمنی ها داخل کشور می شود. خود این دشمنی می تواند زمینه بحرانی جدید را در یمن به وجود آورد که هزینه آن را باید مردم بپردازند.

او در ادامه تحلیل خود از تبعات تجزیه یمن به تاثیرات شکل گیری یک فضای جدید سیاسی در نقشه خاورمیانه به ویژه ایجاد یک کشور و یک واحد سیاسی جدید اشاره می کند و می گوید: این تاثیرات در برگیرنده ذهنیت کشورها و بالطبع فضای جدیدی در حوزه امنیت و کشمکش های جاری و ساری سیاسی است. آنچه شاید مهمتر باشد، این است که به هر صورت بعد از چنین اتفاقی ما با دو واحد سیاسی مواجه می شویم که در جاهای مختلف فعالیت می کنند که این وضعیت با تضاد منافع رقابتی و کشمکش روبه روست.

با توجه به اعلام استقلال یمن جنوبی، برخی کارشناسان هشدار داده اند که یمن در حال تقسیم میان برخی قدرت های منطقه است، اما لاسجردی با تاکید بر اینکه یمن بین دو قدرت منطقه در حال تقسیم نیست، می گوید: آنچه امروز سبب شده است که عبدربه از صنعا به عدن بیاید و آنجا اعلام یک شرایط جدید حاکمیت کند، این است که نیروهای داخلی یمن یعنی نظامیانی که پیش از این در قدرت بودند، توانایی پاسخگویی ندارند و از سوی دیگر خود را در مقابل یک قدرت و رقیب بزرگ می دانند که می تواند جای آنها را بگیرد. به همین دلیل هادی از صنعا فرار کرد و در تلاش است در جای دیگری پایتخت جدیدی درست کنند.

او تصریح می کند: علاوه بر آن کشور عربستان به جهت مجموعه هزینه ها، ارتباطات و مجموعه نگاهی که با عنوان دخالت و نقش آفرینی به حوزه همسایه خود دارد، در تلاش است که اجازه ندهد شرایط عادی تحولات یمن پیش رود و از دل انتخاب های مردم یک انتخاب مورد وفاق همه جانبه به دست آید. پیش از آنکه شکل گیری یمن جنوبی یک اتفاق طبیعی باشد، یک اتفاق جعلی و ساختگی است. اگر موضوع قدرت حل شود، یمن یکپارچگی خود را خواهد داشت. فشار فعلی برای تشکیل یمن جنوبی در حقیقت فشار بر شورای انقلابیون است که از خواسته ها، مطالبات و شرایط ذهنی ای که برای حاکمیت در آینده فکر می کنند، بکاهند و از مواضع خود کوتاه آیند تا یکپارچگی یمن را حفظ کنند.

https://shoma-weekly.ir/PTfvXV