سیاسی

هزینه تحریم های جدید فقط برای ایران نیست

مقام معظم رهبری سال‌های قبل صحبت از این می‌کردند که کم‌کم باید به سمتی پیش برویم که از وابستگی‌مان به نفت کاسته شود که اگر این کار انجام و حرف ولی فقیه تا حالا عملیاتی شده بود، شاید عمده این تحریم‌ها به صورت اتوماتیک خنثی می‌شد.
امیر زینلی – خبر خیلی طولانی نبود، و البته خیلی هم تازگی نداشت. در حالیکه اوباما هفته گذشته از کاهش تحریمها گفت، کنگره آمریکا تحریمهای شدیدتری نسبت به قبل را علیه ایران تصویب کرد. در این مصوبه کشورهای باقی مانده خریدار نفت ایران در فرصتی کوتاه باید خرید نفت از ایران را تعطیل کنند و ... احمد کریمی اصفهانی معتقد است این ها حرف جدیدی نیست و مثل گذشته این تحریم را هم به خوبی می گذرانیم. کریمی اصفهانی از مصوبه جدید کنگره آمریکا و آینده پیش رو می گوید.
برخی از تحلیل ها می گوید تحریم‌های جدیدی که علیه ایران تصویب شده است، اقتصاد ایران را خیلی تحت تأثیر قرار خواهد داد. پیش‌بینی شما چیست؟
تحریم‌ها تازگی ندارد. ممکن است اعلانش امروز باشد، ولی ما به صور مختلف از اول انقلاب تا امروز به‌نوعی با این تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم و آنها مرتباً با ایران مقابله کرده‌اند، ولی بحمدالله تدابیری که در ایران اندیشیده شده، توانسته است مقدار زیادی این تحریم‌ها را تبدیل به فرصت و از فرصت‌ها استفاده کند. بخش زیادی از اینها برای ما به صورت سرمایه‌ درآمد. غیر از این، باید بپذیریم تحریم هزینه دارد و نمی‌خواهیم منکر این قضیه شویم، ولی با هدف این که بتوانند انقلاب ایران را با این تحریم‌ها تحت‌الشعاع قرار بدهند و بتوانند با آن مقابله کنند، موفق نبوده‌اند.  ما هم توانسته‌ایم مقدار زیادی مقاومت کنیم؛ اما گهگاه متأسفانه درون کشور ما به دلیل سوءتدبیر یا سوءمدیریت‌ها تحریم‌ها تا حدودی توانسته‌اند اثرات خودشان را بگذارند. امیدواریم ان‌شاءالله با خرد جمعی کارها را جمع و جور کنیم. در دولت‌های نهم و دهم بعضی از مسائل به دلیل ادبیاتی که دولت‌های نهم و دهم داشتند، یک مقدار تحریک‌آمیز بود و باعث شد آنها تا حدودی فکر کنند که می‌توانند در این کار موفق شوند و حتی تحریم‌های آخر که اقتصادی بود، با هدف این که مردم را از انقلاب زده کنند اعمال شد و این هدف اصلی‌شان بود که بتوانند بدنه نظام را از دولت جدا کنند، ولی دیدیم علی‌رغم تمام این مسائل، در انتخاباتی که انجام شد به‌رغم تمام تحریم‌ها 73 درصد مردم پای صندوق‌ها آمدند که توفیق بسیار بزرگ و جواب دندان‌شکنی به استکبار بود.
شما فکر نمی‌کنید تحریم‌های اخیر که روی بحث نفت متمرکز شده است و چند کشور خریدار باقی‌مانده را هم از ایران گرفته است تأثیر گذار تر از قبلی ها باشد؟
عرض کردم، تحریم هزینه دارد، ولی باید برای این تحریم‌ها تدبیر درستی بیندیشیم. ممکن است امروز روی نفت متمرکز شوند و بعد مثلاً روی کشتیرانی، هواپیمایی یا حمل و نقل زمینی. که تحریم هم کردند و همه اینها بخشی از تحریم بود، ولی در عین حال توانستیم به‌خوبی از این بحران عبور کنیم. معتقدم این یکی از مشکلاتی است که قبلاً هم داشتیم و ان‌شاءالله بتوانیم با تدبیر حل کنیم. البته منکر هزینه نیستم و هزینه دارد. با دیپلماسی‌ای که دولت جدید دارد امید به حل مشکلات داریم. آمریکا هم امروز به دریوزگی برای ارتباط با ایران افتاده است. یک روز 50 نفر از نمایندگان کنگره، روز بعد 110 نفر و امروز همه کسانی که در امریکا سیاستمدار هستند، می‌گویند ضرر اصلی را کشورهای اروپایی کرده اند. این طور نیست که فقط ما باید هزینه بدهیم، آنها هم باید هزینه بپردازند. ما از این نوع مسائل داشتیم که سخت‌ترینش در زمان جنگ بود و بسیاری از قطعاتمان را توانستیم غیرمستقیم بیاوریم و بحمدالله جنگ را مدیریت و اداره کنیم؛ جنگی که تمام کفر در مقابل اسلام ایستاده بود. معتقدیم اینها چیزی نیست و ان‌شاءالله مدیریت خواهد شد و به‌خوبی از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.
به نظر شما حالا که به ریاست جمهوری حسن روحانی نزدیک می شویم ، این مصوبه هدفدار انجام شده است یا خیر؟
البته هر تحریمی چند ماه قبل تدارک دیده شده است. اگر امروز اعلام می‌کنند تصمیمش برای چند ماه قبل است. این روزها شاهد این موضوع هستیم که غرب در تدارک این است که با ایران ارتباط برقرار کند و با دولت جدیدی که آمده یک مقدار امیدوار شده است که بتواند از طریق مذاکرات مسائل را حل کند؛ ما فکر می‌کنیم با مستقر شدن دولت بخش زیادی از این مسائل فروکش می‌کند.
یعنی فکر می‌کنید دولت جدید در شروع کارش را ، چالشی جدی خواهد داشت؟
ما همه شاهد بودیم که بعد از انتخابات ایران یک مقدار تغییر روش  در دنیا داده شده و بر ادبیات آنها اثر گذاشته است. با مستقر شدن دولت و تعیین وزرا، بخش زیادی از این مسائل کاهش پیدا خواهد کرد.
اگر نگاهمان اقتصادی‌ باشد، آیا سیاست‌هایی را که تا الآن در حال اجرا بوده است  تأیید می‌کنید؟ یعنی همچنان بر نفتمان متمرکز باشیم؟
مقام معظم رهبری سال‌های قبل صحبت از این می‌کردند که کم‌کم باید به سمتی پیش برویم که از وابستگی‌مان به نفت کاسته شود که اگر این کار انجام و حرف ولی فقیه تا حالا عملیاتی شده بود، شاید عمده این تحریم‌ها به صورت اتوماتیک خنثی می‌شد، ولی متأسفانه توجه نکردیم و این وابستگی را داریم، اما امیدواریم بتوانیم ان‌شاءالله اینها را هم مدیریت کنیم.


https://shoma-weekly.ir/PX8Njf