بین الملل

هرگز به دولت آمریکا اعتماد نکنید

پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین، در گزارشی با عنوان «هرگز به دولت آمریکا اعتماد نکنید»، آورده است: این حقیقت که آمریکایی‌ها از بسیاری از دیکتاتورهای سابق پیش از سرکوبی رژیم‌هایشان حمایت کرده بودند، بر همگان آشکار است. در حال حاضر کشورهای عربی مورد هدف این تاکتیک که سال‌هاست مورد استفاده آمریکاست، قرار گرفته‌اند.

"آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده نفت در جهان همواره به دنبال دستیابی به منابع طبیعی سایر کشورها بوده است و رویکرد واشنگتن در این راستا بدین ترتیب بوده که از دولت‌های خودکامه تا زمانی که منافع آمریکا ایجاب می‌کند، حمایت کند."
پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین، در گزارشی با عنوان «هرگز به دولت آمریکا اعتماد نکنید»، آورده است: این حقیقت که آمریکایی‌ها از بسیاری از دیکتاتورهای سابق پیش از سرکوبی رژیم‌هایشان حمایت کرده بودند، بر همگان آشکار است. در حال حاضر کشورهای عربی مورد هدف این تاکتیک که سال‌هاست مورد استفاده آمریکاست، قرار گرفته‌اند.
تظاهرات علیه دیکتاتورهایی که پیشتر مورد حمایت آمریکایی‌ها بودند، در بسیاری از کشورهای عربی آغاز شده و ناامنی و بی‌ثباتی را با خود به همراه داشته است.
اگر نگاهی به کتاب‌های تاریخی بیاندازیم، نمونه‌های بسیاری از خیانت‌کاری آمریکا قابل مشاهده است. مانوئل نوریگا، رئیس‌جمهوری اسبق پاناما که در اصل به عنوان یک جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) مشغول به کار بود، بعدها از سوی واشنگتن به قاچاق مواد مخدر متهم شد و در حال حاضر در حال سپری کردن دوره محکومیت 20 ساله‌اش در زندانی در پاناما است.
یک نمونه دیگر، فردیناند مارکوس، رئیس‌جمهوری اسبق فیلیپین (1965- 1986) است. آمریکایی‌ها به مارکوس کمک کردند تا بتواند در راس امور در فیلیپین قرار گیرد. وی در دوران ریاست جمهوری‌اش با کمک همسرش میلیاردها دلار را به آمریکا منتقل کرد. رئیس‌جمهوری اسبق فیلیپین بعدها به انجام اقدام‌های غیرقانونی متهم شد و در سال 1986 دادگاه آمریکا در منهتن مارکوس، همسرش و 60 تن از نزدیکان وی را به هاوایی تبعید کرد.
آگوستو پینوشه، دیکتاتور شیلی (1915 – 2006) که رژیم وی توسط آمریکایی‌ها و با هدف تامین منافع واشنگتن حمایت می‌شد، بعدها به ارتکاب چندین فقره جرم محکوم شد. در دادگاه رسیدگی به پرونده این دیکتاتور شیلی وی به فساد مالی متهم شد.
نمونه‌ی دیگر مربوط به صدام،‌ دیکتاتور سابق عراق (1937- 2006) است. این پنجمین رئیس‌جمهوری عراق که در اوایل دوران حکم‌رانی از حمایت نظامی و مالی آمریکا برخوردار بود، بعدها توسط آمریکا مورد حمله قرار گرفت. آمریکایی‌ها سلاح‌های شیمیایی مرگباری را در ازای استفاده از منابع طبیعی عراق در اختیار صدام قرار داده بودند. سلاح‌های شیمیایی بعدها توسط عراق در جنگ‌های مختلف به کار گرفته شد اما همین سلاح‌ها به بهانه‌ای برای آمریکا جهت حمله به این کشور خاورمیانه تبدیل شد. نقشه آمریکا موفقیت‌آمیز بود و رژیم صدام نهایتا سرنگون شد.
نمونه‌های دیگر از سیاست آمریکا برای سوء‌استفاده از منابع کشورهای مختلف شامل اسلوبودان میلوسویچ، رئیس‌جمهوری سابق صربستان (1941 – 2006)، نیکولا چایچیسکو،‌ رئیس‌جمهوری سابق رومانی، موسولینی، سیاستمدار ایتالیایی (1883- 1945)،‌ هایلاسلاسی، امپراطور سابق اتیوپی (1892- 1975) و آدلف هیتلر، رهبر آلمان‌های نازی (1889- 1945) هستند.
بسیاری از دیکتاتورهای جهان عرب که پیشتر مورد حمایت واشنگتن بودند، به تازگی با حمایت آمریکایی‌ها سرکوب شدند. این دیکتاتورها همانند بسیاری از مواردی که در بالا ذکر شد، زمانی کنار گذاشته شدند که دیگر هیچ اهمیتی برای منافع آمریکا نداشته‌اند.
قیامها در بسیاری از کشورهای منطقه باعث شد حکومت بسیاری از سران عرب نظیر حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر، زین‌العابدین بن علی رهبر تونس، علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق مصر و معمر قذافی، دیکتاتور لیبیایی سقوط کند.
این احتمال وجود دارد که کشور عربی بعدی که مورد هدف سیاست‌های دوگانه آمریکا قرار خواهد گرفت، کشوری با منابع نفتی عظیم باشد. اقتصاد جهانی و اقتصاد آمریکا به طور خاص به شدت تحت تاثیر نفت قرار دارد و آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده طلای سیاه جهان همواره به دنبال دستیابی به منابع طبیعی سایر کشورهای جهان بوده است. واشنگتن در دستیابی به این منابع طبیعی همواره از یک سیاست خاص پیروی کرده است: حمایت از رژیم‌های خودکامه و قطع حمایت به محض دستیابی به اهداف.



https://shoma-weekly.ir/7WKXV3