سیاسی

هدف از مقاومت

هدف مقاومت عبارت است از رسیدن به نقطه بازدارندگی. هم در اقتصاد، هم در مسائل سیاسی کشور، هم در مسائل اجتماعی، هم در مسائل نظامی باید به نقطه‌ای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد، یعنی بتواند جوری خود را نشان بدهد که دشمن را از تعرض به ملت ایران در همه‌ زمینه‌ها منصرف کند؛


حمیدرضا ترقی- هدف مقاومت عبارت است از رسیدن به نقطه بازدارندگی. هم در اقتصاد، هم در مسائل سیاسی کشور، هم در مسائل اجتماعی، هم در مسائل نظامی باید به نقطه‌ای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد، یعنی بتواند جوری خود را نشان بدهد که دشمن را از تعرض به ملت ایران در همه‌ زمینه‌ها منصرف کند؛ دشمن ببیند فایده‌ای ندارد و با ملت ایران نمی‌تواند کاری بکند. 14/3/98 مقام معظم رهبری

مقاومت ایده‌ نوینی است که ازصدر اسلام و تاریخ مبارزه عالمان شیعه زاده شد و در انقلاب اسلامی به بلوغ رسید و امروزه در سطح منطقه و جهان اسلام گسترش یافته است؛ از این‌روی در شعارهای انقلاب اسلامی، مبارزه پابرهنگان و مظلومان در برابر مستکبران و زورگویان مطرح شد، البته ایده مقاومت همواره با خوف و رجا همراه است؛ چراکه از سویی به دنبال آرمان‌های بلند حرکت می‌کند و از سوی دیگر، خطرات و موانع زیادی پیش روی خود می‌بیند

نظریه مقاومت به عنوان یک نظریه رهایی بخش در قالب پارادایم برخورد با سلطه و مبتنی بر قدرت روایت انقلاب اسلامی از اسلام ناب محمدی(ص) و نظام بین الملل است. بدون شک چنین مقاومتی - مقاومت پویای برخاسته از انقلاب اسلامی و نه مقاومت منفعلانه- برگرفته از متن قرآن و سنت رسول الله(ص) است. می توان تأکید کرد که شکل گیری «پارادایم کربلا» بردو پایه «هیهات من الذله» با هدف دفاع از کرامت و عزت آدمی و «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» با هدف تداوم ابدی فرهنگ عاشورا در اقصی نقاط جهان توانسته است گفتمان قدرت مقاومت و بلکه سیاست مقاومت رادر برابر سیاست قدرت رئالیستی غربی قرار دهد.

مقاومت امام گونه

به تعبیر رهبر معظم انقلاب ،یکی از خصوصیات امام ، خصوصیت «مقاومت» است؛ مقاومت، ایستادگی. آن چیزی که امام را در هیئت یک مکتب، یک اندیشه، یک تفکر، یک راه، مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، بیشتر این خصوصیت بود؛ خصوصیت ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع. در برابر طاغوتها امام مقاومت خودش را به رخ همه‌ دنیا کشید؛ چه طاغوت داخل در دوران مبارزات که خیلی‌ها خسته‌ شدند، خیلی‌ها مشرف به ناامیدی شدند اما امام محکم ایستاد، امام بدون ذره‌ای عقب‌نشینی در راه مبارزه ایستاد؛ که این مال دوران قبل از پیروزی انقلاب بود. و بعد از پیروزی انقلاب هم فشارها از نوع دیگر و به صورت همه‌جانبه‌تر در مقابل امام ظاهر شد، اما امام باز هم اصل مقاومت را، ایستادگی را از دست ننهاد، مقاومت کرد.

نگاهی به باید‌های اما م (ره) ایستادگی ایشان رادر مواضع داخلی و خارجی کاملا نشان می‌دهد.

*شاه باید برود

*حکومت نظامی باید شکسته شود

*هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند

*این انقلاب باید زنده بماند، این نهضت باید زنده بماند

*اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود

*جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیشتر

*باید پرچم اسلام در سرتاسر جهان بر سر کاخ‌های سرخ و سفید به اهتزاز در آید

*من می‌دانم که مردم مشکلات اقتصادی دارند، ولی مسئولان جمهوری *اسلامی نباید از این هدف اصلی یعنی تشکیل حکومت واحد (جهانی اسلام )غافل شوند

*باید کوشش کنیم که حزبمان را حزب الله کنیم

*فرهنـگ بـاید متحـول بشود. فرهنـگ استعماری فرهنگ‏ ‏استقلالی بشود.

*اساس حکومت اسلام است . ما اساس حکومت را باید درست بکنیم

*«معنا ندارد که دولت اسلامی ایران با دولتی که هیچ اعتقاد به اسلام و به اخلاق بشریت ندارد، سر میز اصلاح بنشیند.»

*«ما منطقمان، منطق اسلام، این است که سلطه نباید از غیر بر شما باشد. نباید شما تحت سلطه غیر بروید. ما هم می‏خواهیم نرویم زیر سلطه‏.» منطق مقاومت

رهبر معظم انقلاب اسلامی که سال گذشته بر تبیین نظریه مقاومت تاکید کرده بودند در این سخنرانی به دلایل منطقی مقاومت بعنوان یکی از خصوصیات حضرت امام (ره) پرداخته و چنین برشمردند :

1- واکنش طبیعیِ هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تحمیل و زورگویی است؛

2- مقاومت موجب عقب‌نشینی دشمن میشود،

3- هزینه‌ تسلیم در مقابل دشمن بیشتر ازهزینه‌ مقاومت است

4- خداوند متعال در آیات مکرر قرآن این وعده را داده است که اهل حق، طرف‌داران حق، پیروز نهایی‌اند

5- مقاومت یک امر ممکن است؛ درست نقطه مقابلِ فکر غلطِ کسانی که میگویند و تبلیغ می‌کنند که آقا! فایده‌ای ندارد

قدرت مقاومت

‏ ما در محاسباتی که باید در مسئله‌ مقاومت در مقابل زورگویان عالَم داشته باشیم، باید حقایق مربوط به این زورگویان را درست بدانیم، حقایق مربوط به خودمان را هم بدانیم. یکی از این حقایق، «قدرت مقاومت» است.

ببینید؛ در ادبیات سیاسیِ بین‌المللی، عنوان «مقاومت به شیوه‌ امام خمینی» یک عنوان است. آنچه در تعبیرات فرنگی‌ها وجود داشت و بعد از قضیه‌ آزادسازی خرمشهر خیلی این اصطلاح شایع شد، «دکترین مقاومت امام خمینی» است؛ این را مطرح کردند و مقاله‌ها نوشتند. حالا من اینجا یک جمله‌ای را یادداشت کرده‌ام که نوشته‌ی یکی از چهره‌های سیاسی معروف دنیا است که اگر بگویم همه می‌شناسید؛ او آن را در یک مقاله‌ای نوشت؛ نوشته‌ است که «دوران نقش‌آفرینی منحصر به فردِ توان نظامی و اقتصادی در سیطره‌ی جهانی در حال افول است؛ اینکه یک کشوری توان نظامی زیادی داشته باشد و توان اقتصادی زیادی داشته باشد و بتواند به سیطره‌ی خود ادامه بدهد، دیگر در حال افول است؛ دنیا عوض شده»؛ او می‌نویسد که «در آینده‌ نه چندان دور شاهد قدرت‌های فرامرزی‌ای خواهیم بود که از لحاظ ماشین‌آلات جنگی -مثل بمب اتم- یا سهم در تولید صنعتی جهانی، چندان بالا نیستند اما با قدرت تأثیرگذاری بر میلیون‌ها انسان، سیطره‌ نظامی و اقتصادی غرب را به چالش خواهند کشید». این را یک سیاستمدار و صاحب‌نظر سیاسی غربی و آمریکایی میگوید. بعد هم اضافه‌ می‌کند که «دکترین مقاومت خمینی با تمام توان، شاهرگ‌های سیطره‌ی غرب و آمریکا را هدف گرفته است» 14/3/98.

امروز جبهه‌ی مقاومت در منسجم‌ترین وضعیت در چهل سالِ گذشته‌ است؛ در منطقه و در مراکزی حتی فراتر از منطقه؛ این یک واقعیت است.

شما مقاومت فلسطین را نگاه کنید که دوروزه اسرائیل را وادار به عقب نشینی می‌کند

مقاومت یمن را ببینید که دربرابر ائتلاف عربی –عبری – آمریکائی – اروپائی ایستاده و درحال پیشروی است

مقاومت مردم سوریه و عراق را دربرابر داعش دیدید

مقاومت دولت و مردم کره شمالی دربرابر آمریکا را می بینی

هدف مقاومت عبارت است از رسیدن به نقطه‌ بازدارندگی. هم در اقتصاد، هم در مسائل سیاسی کشور، هم در مسائل اجتماعی، هم در مسائل نظامی باید به نقطه‌ای برسیم که این نقطه بازدارنده باشد، یعنی بتواند جوری خود را نشان بدهد که دشمن را از تعرض به ملت ایران در همه زمینه‌ها منصرف کند؛ دشمن ببیند فایده‌ای ندارد و با ملت ایران نمی‌تواند کاری بکند. ما امروز در بخش نظامی تا حدود زیادی به این بازدارندگی رسیده‌‌ایم. این هم که می‌بینید روی مسئله‌ موشک و مانند این حرفها اصرار می‌کنند، به‌ خاطر همین است؛ می‌دانند که ما به بازدارندگی رسیده‌ایم، به نقطه تثبیت رسیده‌ایم، می‌خواهند کشور را از این محروم کنند، و البته هرگز نخواهند توانست.14/3/ 98

https://shoma-weekly.ir/fG9AcF