سیاسی

هدایت یارانه ها به تولید تحول آفرین است

با صرف درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها در بخش تولید، معضل اشتغال کشور حل می شود، صادرات را نیز می توان افزایش داد و بر روی تورم نیز اثر گذار است، در حالی که دولت تورم را به شکل انقباضی پایین می آورد و با افزایش صادرات نفت و تزریق نقدینگی ادعا می کند تورم را پایین آورده است.
چند ماهی تا انتهای دولت روحانی نمانده است، دولتی که به عنوان یکی از پولدارترین و در عین حال یکی از غیر شفاف ترین دولت تاریخ نظام جمهوری اسلامی می توان از آن نام برد، فعالیتهای اقتصادی غیر شفاف دولت سوالات زیادی در اذهان ایجاد کرده است، از این رو با ابوالفضل توکلی بینا، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این خصوص به گفتگو نشستیم.

مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

*با وجودی که قیمت گوشت به 50 هزار تومان نزدیک شد و با کمبود دام و گوشت در کشور رو به رو هستیم، شاهد صادرات دام هستیم ، آیا افراد خاصی از این صادرات گوشت و دام و گرانی آن نفع می برند؟

دام داران در کشور دچار مشکل تولید هستند، اگر به میزان کافی به دامداران نقدینگی تزریق کنیم، می توانیم اضافه تولید هم داشته باشیم و چون دامداران دارای دام اضافه بر مازاد هستند و فروش گوشت و شیر به تنهایی کفاف هزینه های آنان را نمی دهد، دولت دست به صادرات می زند.

*در صندوق ذخیره فرهنگیان فساد 8 هزار میلیاردی اتنفاق افتاد. چرا دولت در این زمینه شفاف سازی نمی کند و اسامی افراد خاطی را مسکوت گذاشتند؟

کابینه دولت دارای هماهنگی نیستند و فساد بانکی، اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و حقوقهای نجومی می توان گفت بر اثر همین ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت بوجود آمد و دولت چون فکر می کند برملا کردن این موارد به ضرر بدنه خود است از اعلام آنها خودداری می کند، بنابراین نا هماهنگی و عدم همانگی وزارای اقتصادی دولت دلیل اصلی عدم شفاف سازی در این موضوع است.

*فکر می کنید نظارت صحیح بر این صندوق تا چه میزان می توانست از شکل گیری اختلاس در آن جلوگیری کند؟

نظارت بر صندوق ذخیره فرهنگیان همچون پیگیری حقوق های نجومی جزو وظایف دولت است، در این صندوق به برخی افراد خاص وام های بی حساب و کتاب نجومی تعلق گرفت، در حالی که اگر این وام ها را صرف واحدهای تولیدی می کردند که اکثر آنها تعطیل است، مشکل اقتصادی کشور، عدم رونق اقتصادی و بیکاری کشور کاسته می شد.

*اختاس در این صندوق چه تبعاتی بر جامعه و کشور در بردارد؟

قطعا اعتماد مردم به مجموعه دولت کم می شود، با وجود مشکلات اقتصادی مردم این دست و دلبازی دولت در رابطه با برخی افراد از اعتماد آنان به دولت می کاهد.

*درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها 69 هزار میلیارد تومان بود که تنها 39 هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت یارانه شد، در مورد مابقی آن دولت شفاف سازی نکرده است در عین حال که قبل هزینه کرد باید به خزانه واریز می شد، ارزیابی شما چیست؟

دولتمردان در قبال این گونه سوالات پاسخ درستی نمی دهند. درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها در ابتدا باید به خزانه واریز شود، سپس در مواردی که کشور نیاز داشت، باید به صورت شفاف و با مصوبه قانونی هزینه و پرداخت شود.

*آیا این درآمد صرف بهبود وضعیت اقتصادی کشور شده است؟ آیا تغییری احساس می کنید؟

بنده بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور مشاهده نکردم که اگر بود واحدهای تولیدی تعطیل نمی شدند، یا زیر ظرفیت اسمی خود فعال نبودند که بیکاری روز به روز افزایش یابد. اگر دولت به صورت شفاف واحدهای تولیدی را تغذیه می کرد در مسئله تورم، اشتغال و صادرات موثر بود.

*این درآمد ها به نظر شما باید کجا دقیقا هزینه شود؟

درآمدها باید در واحدهای تولیدی هزینه شود و اگر کارخانجات از نظر نقدینگی دچار مشکل نباشند، حجم افراد بیکار به این اندازه نمی شود، با صرف درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها در بخش تولید، معضل اشتغال کشور حل می شود، صادرات را نیز می توان افزایش داد و بر روی تورم نیز اثر گذار است، در حالی که دولت تورم را به شکل انقباضی پایین می آورد و با افزایش صادرات نفت و تزریق نقدینگی ادعا می کند تورم را پایین آورده است.

*طبق آمار هزینه های جاری دولت بسیار بالا است. فکر می کنید آیا این درآمدها در دولت هزینه می شود؟

دولت بدلیل داشتن سازمانها و وزارت خانه های زیاد، دارای نیروهای مازاد بر سازمان است و در این راستا برای کاستن از هزینه های جاری در دولت باید کوچک سازی صورت پذیرد.

https://shoma-weekly.ir/ZuPHke