بین الملل

هاشم‌ الحیدری: «تروریسم داعشی» با حضور و کمک حاج قاسم از عراق جمع شد هتک حرمت صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی پایان رای‌گیری همه‌پرسی‌ پیوستن به روسیه نخست وزیر مجارستان:تحریم های اروپا علیه روسیه نتیجه عکس داده است ضرورت مقابله با حملات غرب علیه نماد‌های اسلامی ماکرون برای انتخاب مجدد الکاظمی مداخله کرده است سازمان ملل به رفع محاصره مردم یمن توجه داشته باشد نیروهای آذربایجان باید از خاک ارمنستان خارج شوند گفت‌وگو درباره صلح با ادبیات تهدید از سوی علی اف غیرممکن است

هتک حرمت صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی

تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی با حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی منجر به درگیری بین نظامیان و فلسطینیان معترض در این مسجد شد.

ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیست به‌بهانه سال نوی عبری با حمایت شدید نظامیان رژیم صهیونیستی برای دومین روز متوالی به‌صورت غیرقانونی وارد مسجد الاقصی شدند.

نظامیان رژیم صهیونیستی به معتکفان داخل این مکان اسلامی حمله و آن‌ها را بیرون کرده‌اند. صهیونیست‌ها همچنین مانع از ورود فلسطینیان زیر چهل سال به مسجد الاقصی می‌شوند.

نظامیان رژیم صهیونیستی یک جوان فلسطینی را در این مسجد بازداشت و اقدام به استفاده از پهپاد برای نظارت و رصد مسجد الاقصی کرده‌اند.

حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به پیرمرد فلسطینی

نظامیان رژیم صهیونیستی از ورود غیرقانونی صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی یک مرد مُسن فلسطینی را که در برابر این ورود غیرقانونی مقاومت می‌کرد، هُل دادند که بر اثر برخورد به زمین، از هوش رفت.

نظامیان اشغالگر صهیونیست همزمان با تعرضشهرک‌نشینان به مسجد الاقصی، زنان معتکف فلسطینی را در این مسجد به‌طرزی وحشیانه مورد حمله و ضرب‌وشتم قرار دادند.

زخمی‌شدن 3 فلسطینی در حمله صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی

هلال احمر فلسطین ساعتی بعد اعلام کرد که در حمله نظامیان اشغالگر صهیونیست به مسجد الاقصی، 3 فلسطینی در نزدیکی باب الاسباط زخمی شدند.

پایان رای‌گیری همه‌پرسی‌ پیوستن به روسیه

روند رای‌گیری در همه‌پرسی پیوستن به روسیه در چهار منطقه واقع در جنوب و شرق اوکراین پایان یافت.

همه پرسی در منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق و خرسون و زاپروژیا در جنوب اوکراین که اوایل سال جاری میلادی به تصرف نیروهای روسی درآمده‌اند امروز خاتمه یافت.

بر اساس آمار اولیه که از سوی رسانه‌ها مختلف و پس از شمارش کمتر از 20 درصد آرا در این مناطق اعلام شده است، 98 درصد رای دهندگان در منطقه زاپروژیا به نفع پیوستن به روسیه رای داده‌اند.

همچنین ٩٧٪ شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی در منطقه خرسون، ٩٧٪ از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی منطقه دونتسک و ٩٢٪ از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی لوگانسک به نفع پیوستن به روسیه رای دادند.

ریانووستی گزارش داد که پارلمان روسیه ممکن است الحاق بخش‌هایی از چهار منطقه اوکراینی به روسیه را چهارم اکتبر آتی بررسی کند.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این تحولات اعلام کرده است که نتایج همه پرسی‌ درباره الحاق این مناطق هیچ تاثیری بر عملیات اوکراین در جبهه‌ها نخواهد گذاشت.

دبیرکل ناتو هم گفته است به زلنسکی تاکید کردم که ناتو از حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند و همه‌پرسی‌های انجام شده از سوی روسیه را قانونی نمی‌داند.

اعلام نتایج نهایی رای‌گیری همه پرسی

تاس به نقل از مقامات طرفدار روسیه در دونتسک: پس از شمارش کامل آرای رای دهندگان در همه پرسی، ٩٨٫٦٩ درصد به نفع پیوستن این منطقه به روسیه رای دادند.

همچنین پس از شمارش کامل آرای منطقه زاپروژیا در همه پرسی پیوستن به روسیه، ٩٧٫٨١ درصد موافقت خود را با این مسئله(پیوستن به روسیه) اعلام کردند.

همچنین پس از شمارش کامل آرای همه پرسی در لوگانسک، ٩٧٫٩٣ درصد از رای دهندگان به نفع پیوستن به روسیه رای دادند.

واکنش آمریکا

بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته است در صورتی که روسیه اراضی اوکراین را از طریق همه پرسی به خاک خود الحاق کند، تحریم‌های سختی را علیه آن تحمیل خواهیم کرد.

نخست وزیر مجارستان:

تحریم های اروپا علیه روسیه نتیجه عکس داده است

نخست وزیر مجارستان اعلام کرد تحریم های اروپا تنها به زیان کشورهای این قاره تمام شده است.

به گزارش رویترز، نخست وزیر مجارستان اعلام کرد تحریم های اروپا علیه روسیه نتیجه ای جز افزایش قیمت انرژی در این قاره نداشته است.

«ویکتور اوربان» ضمن انتقاد شدید از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه اعلام کرد که این تحریم ها نتیجه معکوس داشته و قیمت انرژی را در اروپا افزایش داده است.

نخست وزیر مجارستان تاکید کرد که کشورش باید برای یک جنگ طولانی در همسایگی خود (اوکراین) آماده شود.

نخست وزیر مجارستان، که مدت‌ها با اتحادیه اروپا بر سر تحریم های ضد روسیه در تعارض است، خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ میان روسیه و اوکراین شد و گفت که تحریم‌های اروپا علیه روسیه تنها به اقتصاد این قاره ضربه می زند.

اوربان با اشاره به انتخابات روز یکشنبه در ایتالیا گفت که تعجبی ندارد که دولت ها در اروپا در حال سقوط هستند.

نخست وزیر مجارستان تاکید کرد که به جرات می توان گفت که در نتیجه تحریم ها، مردم اروپا فقیرتر شده اند، در حالی که روسیه به زانو در نیامده است. این حربه (تحریم) نتیجه عکس داده و اروپا با تحریم به پای خود شلیک کرده است.

اوربان افزود: ما منتظر پاسخ هستیم، کل اروپا منتظر پاسخ بروکسل است که تا کی به این کار (تحریم) ادامه می دهیم.

ضرورت مقابله با حملات غرب علیه نماد‌های اسلامی

دبیرکل انصارالله یمن گفت: نهایت تلاش غربی‌ها در اهانت به نبی اکرم (ص)، جلوگیری از تبعیت ملت‌ها از ایشان و تاثیرپذیری از اوست.

به گزارششبکه تلویزیونی المسیره؛ سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن حلول ماه ربیع الاول، ماه میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) را به ملت مسلمان یمن و امت اسلامی تبریک گفت و اظهار داشت: از امروز آمادگی برای اجرای برنامه‌های میلاد پیامبر اکرم (ص) را تا برنامه اصلی در روز دوازدهم ربیع الاول آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: ملت ما در خصوص اهتمام به میلاد پیامبر (ص) و شیوه برگزاری مراسم ویژه این مناسبت و حضور گسترده در فعالیت‌ها به این مناسبت در صدر ملت‌های اسلامی قرار دارد. این میزان اهتمام و توجه و تبعیت از سیره نبوی برای ملت ما عجیب نیست.

عبدالملک بدرالدین افزود: این مناسبت که مدت‌ها به سبب فعالیت‌های عناصر تکفیری در برخی کشور‌های اسلامی برگزار نمی‌شد اکنون بار دیگر احیا می‌شود. تکفیری‌ها با برگزاری مناسبت‌های مهم دینی و در صدر آن‌ها میلاد پیامبر اسلام (ص) مخالفت می‌کنند و آن را بدعت می‌دانند.

دبیرکل انصارالله یمن ادامه داد: تکفیری‌ها بزرگداشت رسول الله (ص) را شرک و کفر می‌دانند و با کسانی که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) را گرامی می‌دارند دشمنی می‌کنند. تهاجم غرب علیه اسلام برای اهانت به نماد‌های آن از جمله رسول الله (ص) است. حملات غرب و جنگ تکفیری‌ها دوگانه‌ای هستند که اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند.

بدرالدین گفت: یاری رسول الله (ص) در برابر دشمنانی که با رسالت ایشان می‌جنگند و به ایشان اهانت می‌کنند یکی از ضرورت‌های ایمانی است. باید برای مقابله با جنگ‌های شیطانی که هدف آن جدا کردن امت اسلامی از اصول اسلام است آماده باشیم.

دبیرکل جنبش انصارالله یمن در ادامه با اشاره به مقام و منزلت رفیع نبی اکرم تأکید کرد: لازم است سطح ایمان خود را به نبی اکرم صلی الله علیه و آله ارتقاء بخشیم. لازم است حب نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در تمام اعمال و رفتار‌ها و مواضع ما تجلی یابد. احترام و تعظیم شأن والای نبی اکرم صلی الله علیه و آله یکی از مسئولیت‌های ماست و این باید در همه مواضع و رفتار‌ها و مناسبات ما نمود پیدا کند. به فرموده قرآن کریم اگر رسول الله مورد احترام نباشد جهاد، نماز، روزه و اعمال شما هیچ ارزشی ندارد و هیچ یک از این تلاش‌ها و مساعی اجر و ارزشی نخواهد داشت.

وی افزود: لازم است همه ما با یاری نبی اکرم صلی الله علیه و آله یاریگر خداوند باشیم و در جمله کسانی در آییم که یاریگران او در رسالت عظیم او هستند. تمام هم و غم و تلاش بندگان شیطان با تمام ابزار‌ها و شیوه ها، جنگ با این دین بزرگ و رسالت عظیم نبی اکرم صلی الله علیه و آله است. اگر ما به عنوان یک سرباز در صف انصار و یاران نبی اکرم صلی الله علیه و آله نباشیم ایمانمان به ایشان ناقص است. در این باره موضع شما در قبال دشمنان ایشان مهم است. دشمنان نبی اکرم صلی الله علیه و آله کسانی هستند که به ساحت او اهانت می‌کنند.

بدرالدین ادامه داد: کسانی هستند که تلاش می‌کنند چهره منفی از او ارائه دهند و مانع از تبعیت انسان‌ها از وی شوند. تلاش‌های غربی‌ها برای اهانت به نبی اکرم صلی الله علیه و آله، خصمانه و در جهت خصومت با اسلام و رسالت نبی اکرم و خداوند تبارک و تعالی است. نهایت تلاش آن‌ها در اهانت به نبی اکرم صلی الله علیه و آله، جلوگیری از تبعیت ملت‌ها از ایشان و تاثیرپذیری از اوست. اگر در این باره کسی موضعی نداشته باشد و هر گونه اهانت به ساحت ایشان سبب تحریک او نشود، ناقص الایمان است و از این علاقه و محبت مبتنی بر ایمان فاصله دارد. این چیزی است که ما متاسفانه شاهد هستیم که برخی‌ها دارند.

دبیرکل انصارالله اظهار داشت: برخی‌ها در قبال اقدامات و رفتار‌های اهانت آمیز به خود و منافع شخصی خود موضع گیری می‌کنند و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند، اما در قبال اقدامات دشمنان نبی اکرم صلی الله علیه و آله و دشمنان اسلام و رسالت الهی هیچ گونه موضع گیری نمی‌کنند بلکه از کسانی هم که در این باره موضع گیری می‌کنند، عصبانی می‌شوند و از آن‌ها انتقاد می‌کنند. آن‌ها بر این تصور هستند که نباید کسی در این باره در برابر دشمنان نبی اکرم صلی الله علیه و آله موضع گیری کند که در واقع دشمنان اسلام هستند. خواست آن‌ها در واقع این است که دیگران نیز مواضع مشابه آن‌ها اتخا‍ کنند و در این باره موضعی از خود نشان دهند که نقص بزرگ در ایمان است.

وی اضافه کرد: در موضع حمایت و یاری کردن نیز باید در صحنه حاضر و فاعل باشیم و در برابر جنگ شیطانی دشمنان نبی اکرم صلی الله علیه و آله، اسلام و قرآن بایستیم، همان‌هایی که جنگ نرم شیطانی و گمراه کننده‌ای را برای جدا کردن امت اسلام از مبانی و ارزش‌های اسلام آغاز کرده اند. ایستادگی در برابر این‌ها که به دنبال ضربه زدن به امت اسلامی هستند، می‌تواند عزت و بزرگی و شکوه امت اسلامی را به آن بازگرداند و واقعیت موجود را تغییر دهد.

ماکرون برای انتخاب مجدد الکاظمی مداخله کرده است

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در سخنانی رئیس جمهوری فرانسه را به مداخله مستقیم با هدف تعیین مجدد مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق متهم کرد.

به گزارش سایت شفق نیوز، قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در این باره اظهار کرد: رئیس جمهور فرانسه با رهبران رده بالای عراق تماس گرفت تا با انتخاب یک شخصیت خاص به عنوان نخست‌وزیر موافقت کنند.

وی افزود: ماکرون مستقیما برای انتخاب مجدد مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق مداخله کرده است.

الخزعلی خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری فرانسه باید این موضع خود را قبل از بروز پیامدهای آن پس از تشکیل دولت تصحیح کند.

دبیرکل عصائب اهل الحق در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تحولات سیاسی عراق و اخبار منتشر شده درباره تشکیل ائتلاف جدید تحت عنوان "اداره الدوله" (اداره دولت) تصریح کرد: ائتلاف اداره دولت درپی شرایط سیاسی کشور پس از کناره گیری فراکسیون جریان صدر از پارلمان تشکیل شده است و هدف این ائتلاف دستیابی به توافقات و تفاهمات برای موفقیت دولت است.

پیام ها و توئیت های سران احزاب و جریان های عراقی حاکی از تلاش برای تشکیل ائتلافی فراگیر با عنوان «اداره دولت» و پایان دادن به بن بست تقریبا یکساله تشکیل دولت است؛ ائتلافی که در سطح اعلامی و ظاهری قرار است بین چارچوب هماهنگی شیعی، دو حزب کردها (اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق)، ائتلاف السیاده و العزم (اهل سنت) و فراکسیون مسیحی «بابلیون» ایجاد شود و هنوز خبری از پیوستن جریان صدر به آن نیست.

در پی معرفی «محمد شیاع السودانی» از سوی چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه عراق برای تصدی پست نخست وزیری و در آستانه برگزاری جلسه پارلمان برای معرفی وی به نمایندگان، هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در اعتراض به نامزدی السودانی وارد صحن پارلمان در منطقه سبز بغداد شده و به مدت یک ماه در آنجا تحصن کردند تا در نهایت در ۳۰ اوت گذشته به دستور صدر از این منطقه خارج شدند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت حدود یک سال از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

سازمان ملل به رفع محاصره مردم یمن توجه داشته باشد

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با هماهنگ کنند امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: «انتظار می‌رود سازمان ملل به رفع محاصره بشردوستانه مردم یمن توجه داشته باشد

در ملاقات مارتین گریفیتس، هماهنگ کنند امور بشردوستانه سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان وضعیت انسانی و بشردوستانه مردم یمن، افغانستان، سوریه و اوکراین مورد گفتگو قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از تلاش های گریفیتس بر تسهیل امور و حمایت کشورمان از ادامه تلاش های انسان دوستانه بین المللی باهدف کاهش آلام انسانی تاکید کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی افزود: انتظار می‌رود سازمان ملل به رفع محاصره بشردوستانه مردم یمن، در کنار برقراری گفتگوهای سیاسی واقعی توسط طرف های یمنی به منظور ادامه آتش بس در این کشور توجه داشته باشد.

مرور تحولات سیاسی و وضعیت بشردوستانه افغانستان و سوریه از دیگر مباحث مورد گفتگوی وزیر خارجه با نماینده ویژه دبیرکل در امور بشردوستانه بود.

امیرعبداللهیان عنوان نمود: در حالی که نزدیک به 5 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که روزانه تعداد قابل توجهی با عبور از مرزهای مشترک وارد ایران می‌شوند، اما از کمک های بشردوستانه سازمان ملل به این جمعیت بزرگ و به ویژه آوارگان جدید افغانستانی در ایران خبری نیست.

امیرعبداللهیان بر ضرورت توزیع عادلانه کمک های بشردوستانه بین همه مردم سوریه و توجه جدی تر آژانس های بین‌المللی امدادرسانی به مردم سوریه تاکید کرد: درحالی که مردم این کشور از نبود آب آشامیدنی سالم و برق در رنج می‌باشند، تروریست ها و مسلحین در ادلب از وضعیت بسیار متفاوت تری برخوردار هستند.

امیرعبداللهیان تلاش های ایران برای توقف جنگ در اوکراین را تبیین کرد و بر ضرورت توجه به وضعیت آوارگان اوکراینی تاکید نمود.

گریفیتس ضمن تشکر از مهمان نوازی ایران از اتباع پناهجوی افغانستانی، ایران را نمونه مجزا در پذیرش و کمک به پناهندگان در دنیا دانست.

وی بر نبود بودجه کافی برای تامین نیازهای بشردوستانه در سه کشور مذکور اشاره و ابراز داشت: برخی کشورهای کمک کننده علی رغم تعهد به کمک به تعهدات مالی خود عمل نکرده‌اند.

وی بر گفتگوهای خود با مقامات کشورهای درگیر در بحران افغانستان اشاره و موضوع نحوه ارائه کمک های بشردوستانه را مطرح کرد.

نماینده دبیرکل در امور بشردوستانه در خصوص سوریه ابراز امیدواری کرد تا توافقی همانند انتقال غلات بین اوکراین و روسیه در سوریه برای انتقال کمک های بشردوستانه نیز اتفاق افتد.

وی گفتگوی سیاسی را برای ادامه آتش بس و ایجاد ثبات اقتصادی در یمن ضروری دانست و از توجه بدون تبعیض ایران به بحران اوکراین تشکر کرد.

نیروهای آذربایجان باید از خاک ارمنستان خارج شوند

نخست وزیر ارمنستان گفت: نیروهای آذربایجان باید از خاک ارمنستان به مواضع اولیه خود خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه،نیکولپاشینیان نخست وزیر ارمنستان در کنفرانس خبری مشترک با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پاریس گفت: نیروهای آذربایجان باید از خاک ارمنستان به مواضع اولیه خود خارج شوند.

وی افزود: فرانسه رئیس کنونی شورای امنیت سازمان ملل است و دستور کار آن با حمایت رئیس جمهور ماکرون، موضوع تجاوز آذربایجان به ارمنستان است و در نتیجه تجاوز در 12 می 2021 و 13 سپتامبر 2022، آذربایجان سرزمین های مستقل ارمنستان را اشغال کرده است.

نخست وزیر ارمنستان یادآور شد که موضع ما در این خصوص کاملاً واضح است: نیروهای آذربایجان باید از خاک ارمنستان خارج شوند.

وزارت دفاع ارمنستانروز 13 سپتامبر اعلام کرد که چندین شهرک زیر گلوله باران نیروهای آذربایجانی قرار گرفته است.در همین حال، باکو گفت که این پاسخی به تحریکات ایروان است. بعداً آذربایجان گفت که توافق آتش بس حاصل شده است، اما ارمنستان اعلام کرد کهتوپخانه آذربایجان همچنان مشغول فعالیت است.

ماکرون: گفت‌وگو درباره صلح با ادبیات تهدید از سوی علی اف غیرممکن است

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به گفتگوهایش با همتای آذربایجانی گفت: علی افمی‌گوید که او نیز خواهان پایان دادن به بی ثباتی در قفقاز و یافتن راه حل است،اما ایجاد صلح تحت تهدید زور غیرممکن است.

ماکرون پیش از دیدار با نخست وزیر ارمنستان که به فرانسه رفته است در جمع خبرنگاران گفت:با توجه به وجود مواضع اشغالی، فرانسه خواستار بازگشت نیروهای آذربایجانی به مواضع اولیه خود شد. من در 14 سپتامبر به رئیس جمهور علی اف گفتم که این واقعیت که مرز مشخص نشده است نمی تواند هیچگونه پیشروی به داخل خاک کشور دیگر را توجیه کند.

وی با بیان اینکه همهمسائل حل نشده که متعدد است، باید منحصراً از طریق مذاکره حل شود، افزود:مذاکرات در قالب های مختلف به ویژه تحت نظارت اتحادیه اروپا انجام می شود و باید از سر گرفته شود. علی افمی گوید که او نیز خواهان پایان دادن به بی ثباتی در منطقه و یافتن راه حل است،اما ایجاد صلح تحت تهدید زور غیرممکن است. برای این منظور، فرانسه هر کاری را انجام خواهد داد وهدف خود را که یک قفقاز جنوبی باثبات، امن و مرفه است، دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه درباره موضوعات مورد مذاکره با نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت: من در مورد تعیین مرز بین ارمنستان و آذربایجان صحبت می کنم، در بروکسل نیز در مورد آن صحبت کردیم. همچنین درباره اقدامات سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا بحث خواهیم کرد.

ماکرون ادامه داد: به یک موضوع بسیار مهم نیز اشاره خواهیم کرد،مسئله عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه. این یک روند دشوار اما بسیار ضروری است و می دانید که فرانسه نیز در این زمینه تعهداتی را پذیرفته است. این روند برای منطقه بسیار مهم است.

https://shoma-weekly.ir/VYiPCW