سیاسی

نیامدن احمدی نژاد تغییری در معادلات اصولگرایان ایجاد نکرد

اصولگرایان روالی را از مدت‌ها پیش برای ائتلاف در جلسات خود مطرح کرده‌اند، ‌این روند اکنون ادامه دارد. آمدن یا نیامدن آقای احمدی‌نژاد تاثیری در ائتلاف اصولگرایان نخواهد داشت.
محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی معتقد است: «شرکت نکردن محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تاثیری در معادلات سیاسی اردوگاه اصولگرایی نخواهد داشت و این طیف همان روندی را برای ائتلاف در پیش خواهند گرفت که تا پیش از نهی احمدی‌نژاد دنبال می‌کرد.» حبیبی که پس از مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی در راس تشکل سنتی بازاری(موتلفه) قرار گرفته است اصرار دارد پایگاه رأی محمود احمدی‌نژاد را از جریان اصولگرایی جدا بداند و تاکید می‌کند این طیف بابت حضور رئیس دولت‌های نهم و دهم در انتخابات نگرانی نداشته است.


با توجه به نهی محمود احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، وضعیت اصولگرایان چه تغییری کرده است؟
اصولگرایان روالی را از مدت‌ها پیش برای ائتلاف در جلسات خود مطرح کرده‌اند، ‌این روند اکنون ادامه دارد. آمدن یا نیامدن آقای احمدی‌نژاد تاثیری در ائتلاف اصولگرایان نخواهد داشت.

اینکه عدم حضور آقای احمدی‌نژاد در انتخابات قطعی شده است، وحدت اصولگرایان به همان شکل قبلی ادامه می‌یابد و پیگیری می‌شود؟
نه، نیامدن ایشان تاثیری در روند کارها و ائتلاف اصولگرایان ندارد.

یعنی اصولگرایان قبل از نهی آقای احمدی‌نژاد این نگرانی را نداشتند احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت کند و روند وحدت آنان را با مشکل مواجه کند؟
البته برخی از افراد یا تشکل‌ها موضوع آمدن احمدی‌نژاد را مورد بحث قرار داده بودند. اما روندی که برای ائتلاف شروع شده نیامدن آقای احمدی‌نژاد تاثیری در آن روند ندارد.

اما قبل از این برخی از اصولگرایان اعلام کرده بودند که نامزد آنان آقای احمدی‌‌نژاد است؟
من فرد یا تشکلی از اصولگرایان را سراغ ندارم که اظهار کرده باشد اگر آقای احمدی‌نژاد بیاید ما به ایشان رأی می‌دهیم.

اما برخی از اعضای جبهه پایداری این حمایت را اعلام کرده بودند.
خود تشکل پایداری چنین چیزی را اعلام نکرده بود.

به هر حال برخی از اعضای جبهه پایداری اعلام حمایت کرده بودند و این منجر می‌شد که در خود جبهه پایداری بر سر یک نامزد اختلاف به وجود بیاید.
در هر صورت وقتی درباره جبهه پایداری و نظراتش می‌خواهیم بحث کنیم تشکل جبهه پایداری است که نظر رسمی این جبهه را مطرح می‌کند. وقتی افراد موضوعی را اعلام می‌کنند با اینکه عضو جبهه پایداری هم باشند تا زمانی که تشکل جبهه پایداری چیزی را تایید نکرده باشد ما آن را نظر شخصی تلقی می‌کنیم.

یعنی اصولگرایان معتقد بودند با وجود آقای احمدی‌نژاد مشکلی در انتخابات نخواهند داشت و پایگاه رأی آقای احمدی‌نژاد جدا از اصولگرایان است؟
خود آقای احمدی‌نژاد و نزدیکان ایشان در زمانی که ایشان رئیس‌جمهور هم بود خود را از اصولگرایان جدا می‌دانست و در واقع از اصولگرایی تبری جسته بودند. این طیف معتقد نبودند که اصولگرایان تاثیری در رأی آقای احمدی‌نژاد داشته باشند و تا پایان هم بر این عقیده بودند.

این نظر، نظر آقای احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان بود. پایگاه رأی اصلاح‌طلبان که مشخص است، سوال من درباره رأی بین اصولگرایان و احمدی‌نژاد است. اگر آقای احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت می‌کرد پایگاه چه رایی داشت؟ این رای با اصولگرایان مشترک نبود؟ اصولگرایان نگرانی‌ای بابت این موضوع نداشتند؟
نه ما به‌عنوان موتلفه اسلامی، اصولا نگرانی‌ای نداشتیم. بقیه اصولگرایان را مطلع نیستم.

یعنی معتقدید پایگاه رأی اصولگرایان کاملا از آقای احمدی‌نژاد جدا بود؟
ممکن است مشترکاتی هم وجود داشته باشد.

‌این مشترکات در حدی نبود که بخواهد برای وحدت اصولگرایان مشکل ایجاد کند؟
ما در موتلفه مشکلی احساس نمی‌کردیم.

یعنی موتلفه خود را جدا از سایر اصولگرایان می‌داند؟
شما نظر موتلفه را می‌‌خواهید یا نظر سایر اصولگرایان را؟

من نظر شما را به‌عنوان عضوی از اصولگرایان می‌خواهم بدانم؟
من از طرف همه اصولگرایان اظهارنظر نمی‌کنم.

بحث آقای احمدی‌نژاد به کنار. با کنار کشیدن ایشان کاندیداهای جدیدی در اردوگاه اصولگرایی نام‌شان مطرح است که به نظر نامزد جدی این طیف باشند. مثل آقای ضرغامی. آیا ایشان گزینه رأی‌آور و جدی برای اصولگرایان هستند؟
ما در موتلفه اسلامی تصمیم داریم تا اطلاع‌ ثانوی راجع به هیچ فردی به‌عنوان نامزد ریاست‌ جمهوری اظهارنظر نکنیم.

تاکنون موتلفه در بحث‌های انتخاباتی تا کجا پیش رفته است؟
موتلفه معتقد است اصولگرایان بهتر است به ائتلاف برسند و معتقدیم که تشکل‌های اصولگرا حق دارند نامزد داشته باشند؛ من جمله موتلفه اما موقعی که به ائتلاف می‌رسند باید همه اصولگرایان به خرد جمعی و تصمیم جمعی اصولگرایان پایبند باشند.

این تصمیم جمعی قرار است با محوریت چه کسانی صورت گیرد؟
روحانیت مبارز رسما اعلام کرده است که به میدان انتخابات خواهد آمد و از اصولگرایان برای ائتلاف دعوت خواهد کرد.

شما می‌گویید اصولگرایان باید به محوری پایبند باشند. می‌خواهم بدانم این محور فقط جامعه روحانیت مبارز خواهد بود یا همراه با جامعه مدرسین؟
جامعه مدرسین هنوز چیزی را اعلام نکرده و موضعی نگرفته است. اما جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده که درصدد دعوت اصولگرایان است برای اینکه اصولگرایان با محوریت روحانیت مبارز به ائتلاف برسند. اگر جامعه روحانیت مبارز چنین دعوتی از اصولگرایان صورت دهد ما در موتلفه اسلامی این دعوت را قطعا خواهیم پذیرفت.

اصولگرایان با چند کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم حاضر خواهند شد؟
باید تلاش کنیم با یک نامزد بیاییم.

این امکان‌پذیر است؟
من احتمالش را، ضعیف نمی‌دانم.

منبع:فرهیختگان

https://shoma-weekly.ir/FXTlf5