سیاسی

نیازمند فرهنگ‌سازی در حوزه سالمندان هستیم

امروزه واژه‌هایی همچون از کار افتاده و بازنشسته به سالمندان اطلاق می‌شود که به هیچ وجه شایسته بزرگان خانواده ایرانی نیست.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: از تعداد ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند حاضر در کشور ۱.۵ میلیون نفر از آنها تحت پوشش خدمات کمیته امداد قرار دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «نسیم آنلاین»، فاطمه رهبر در همایش تکریم سالمندان که صبح امروز در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد با بیان این که براساس آمار موجود، یک چهارم سالمندان کشور زیر چتر حمایتی کمیته قرار دارند گفت: در حال حاضر 6 میلیون و 500 هزار سالمند در کشور زندگی می‌کنند که از این میزان، یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

فاطمه رهبر اعلام کرد: بر اساس آخرین آمارها، بیشترین تعداد سالمندان تحت پوشش کمیته امداد در استان‌های خراسان رضوی، فارس و گیلان زندگی می‌کنند و استان‌های سمنان، یزد و البرز کمترین تعداد سالمند در کمیته امداد را دارند.

نیازمند فرهنگ‌سازی در حوزه سالمندان هستیم

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با نگرانی از تغییر سبک زندگی در خانواده‌های ایرانی گفت: امروزه واژه‌هایی همچون از کار افتاده و بازنشسته به سالمندان اطلاق می‌شود که به هیچ وجه شایسته بزرگان خانواده ایرانی نیست.

رهبر تاکید کرد: احسان به والدین حکم صریح خداوند در قرآن است و در روایات دینی نیز بر این نکته بسیار تاکید شده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر به دلیل تهاجم فرهنگی، فرهنگ و سبک زندگی خانواده‌ها دگرگون شده و توجه به بزرگ‌ترها کمتر شده است. به همین دلیل بایستی فرهنگ‌سازی کرده و خانواده‌ها را به نگهداری و توجه بیشتر به سالمندان ترغیب کنیم.

تکریم سالمندان وظیفه حاکمیت است

فاطمه رهبر تصریح کرد: حمایت از اقشار آسیب پذیر و سالمندان از وظایف حاکمیت است.

وی با اشاره به فعالیت های کمیته امداد در راستای حمایت از سالخوردگان گفت: سال‌هاست که در کمیته امداد امام خمینی (ره)، برای تکریم هرچه بیشتر سالمندان، طرحی با نام شهید رجایی اجرا می‌شود که این طرح از ابتکارات امام راحل است.

وی افزود: در طرح شهید رجایی توجه ویژه‌ای به سالمندان روستایی شده است.

بزرگترین دغدغه سالمندان، بیمه کارآمد سلامت است

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد بیمه کارآمد را یکی از اصلی‌ترین نیازهای سال خوردگان را دانست و افزود: اگر بیمه تأمین اجتماعی سالمندان فراهم نشود، آنها با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد، بنابراین تامین بیمه برای این قشر یک الزام فوری است.

رهبر افزود: تامین سلامت روانی سالمندان در کمیته امداد برنامه‌ریزی شده است و در تلاشیم تا زمینه حضور فعال‌تر آنان را در جامعه قراهم کنیم.

وی افزود: در حال حاضر مهاجرت این قشر سنی از روستاها به شهرها افزایش یافته است و این می تواند زنگ خطری برای ما باشد.

رهبر در ادامه خبر از تعداد بیشتر زنان سالمند محروم نسبت به مردان این طیف سنی داد و گفت: از تعداد کل سالمندان تحت پوشش کمیته امداد، 62 درصد را زنان و 38 درصد را مردان تشکیل میدهند.

بالاترین آمار سالمند کشور، متعلق به استان خراسان رضوی است

در ادامه این همایش، محسن مسعودیان راد، مدیرکل کمیته امداد استان خراسان با اعلام این که با حمایت استان قدس رضوی برنامه‌های ویژه زیارتی برای قشر محروم سالمند درنظر گرفته شده است، افزود: به دستور رئیس کمیته امداد (فتاح) مشهد به عنوان مرکز فرهنگی فعالیت‌های امداد معرفی شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری، 70 هزار زایر از نقاط مختلف کشور در اردوهای متنوعی به مشهد اعزام شده‌اند که از این میزان، 152 هزار و 500 نفر سالمند بوده‌اند.

محسنیان راد گفت: 25 درصد سالمندان استان تحت پوشش کمیته هستند که بخش قابل توجهی از آنها در روستاها زندگی می‌کنند.

وی مژده داد: درصددیم تا طرح شهید رجایی را دوباره احیا کنیم تا تمام روستاییان محروم استان از برکات زیاد این طرح بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلات پزشکی و بیمارستانی اصلی‌ترین دغدغه سالمندان استان خراسان رضوی است افزود: سال گذشته صد میلیارد تومان برای محرومان استان هزینه شد.

در پایان مراسم، از سوی مسئولان کمیته امداد به تمام 350 سالمند حاضر در این همایش وعده سفر زیارتی کربلا داده شد.

https://shoma-weekly.ir/opLIUK