سیاسی

نگرانی از عبور دولت از خطوط قرمز است

عده ای فکر می کنند دولت به علت فشارهای اقتصادی در داخل، برای حل مشکلات از خطوط قرمز عبورکند که این نگرانی در طرح سه فوریتی مجلس مشهود است
رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با توس پرس در مورد چشم انداز مذاکرات 5+1 با ایران ، گفت : مذاکرات در شرایط کنونی با چالش های زیادی روبروست .

حمید رضا ترقی با اشاره به این چالش ها اظهار داشت : از یک طرف اختلاف بین اعضای 5+1 در مورد پیشنهاد ایران و از طرفی فشار های صیهونیست ها به این گروه و تداوم سیاست های تحریم از سوی اروپا ، مذاکرات را با چالش جدی روبرو کرده است .

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران تمام تلاش خود را برای رسیدن به یک توافق برد – برد انجام خواهد داد ، عنوان کرد: به نظر می رسد تیم ایرانی بدون عبور از خط قرمز هایی که بر اساس سیاست های کل کشور وجود دارد ، مذاکرات را پیش خواهد برد .

این عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی افزود : اما ما هنوز اطمینان نداریم که طرف غربی بخواهد از این فرصت به وجود آمده در حل و فصل مسائل هسته ای استفاده لازم را ببرد در حالی که به نظر می رسد این آخرین فرصت برای حل مناقشات است .

ترقی اظهار امیدواری کرد : غربی ها تحت تاثیر فشار های صیهونیست ها قرار نگیرند و برای استفاده از این فرصت تمام توان خود را به کار گیرند .

وی در مورد موضع گیری فرانسه در مذاکرات 5+1 با ایران ، تصریح کرد : تاثیر صهیونیست ها در شرایط کنونی بر حکومت فرانسه بیشتر از آمریکا است چون آمریکا سعی می کند با آرامش دیدگاه های ایران را بررسی کند ومذاکرات را به نتیجه برساند .

رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اختلاف بین اعضای 1+5 ، گفت : در حال حاضر آمریکا ، انگلیس و آلمان با فرانسه و صهیونیست ها دچار اصطکاک منافع و اختلاف دیدگاه شده اند اما اگر چین و روسیه بهتر و موثرتر وارد صحنه گفتگو ها شوند می توانند این اختلاف ها را کاهش دهند .

وی درباره چرایی کارشکنی فرانسه در مذاکرات ، تاکید کرد : این به نقشی که صهیونیست ها در تامین هزینه های انتخاباتی اولاند داشتند ، برمی گردد چون صهیونیست ها مبالغ هنگفتی را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای پیروزی اولاند صرف کردند و اکنون زمان ادای دین دولت فرانسه به اسرائیل است .

این فعال سیاسی اصول گرا درباره علل برخی فشارهای داخلی بر تیم مذاکره کننده ایران، اظهار داشت:

فشارهای داخلی از دو بعد قابل بررسی است .

ترقی با بیان اینکه در مورد اول گروهی نگران پیروزی استراتژی "نرمش قهرمانانه " رهبری هستند ، تصریح کرد : این عده نگران هستند که سیاست مقام رهبری در عرصه بین الملل موفق شود .

این عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه دولت معتقد است حل مشکلات بین المللی خود به خود به حل مشکلات داخلی می انجامد ، درباره نگرانی گروه دوم ، اظهار داشت : این عده فکر می کنند دولت به علت فشار های اقتصادی در داخل و برای حل این مشکلات از خطوط قرمز عبور کند که این نگرانی در طرح سه فوریتی مجلس برای تعیین چهار چوب ها در مذاکرات مشهود است .

وی در پایان افزود : روندی که تیم مذاکره کننده در پیش گرفته کاملا مثبت و در شان نظام جمهوری اسلامی است و ما امیدواریم که تیم ایران این موضع را تا پایان مذاکرات حفظ کند .

https://shoma-weekly.ir/pwbZbw