سیاسی

نگاه اسلام به تولید علم همه جانبه است

محتوای علوم قرانی بطور جدی کمک زیادی به اشباع دانش بشری می کند و مخصوصا از این علوم در ارتقا سطح علوم انسانی بهتر و پررنگ تر می توانیم کمک بگیرم و با توجه به اینکه این کتاب آسمانی از سوی خالقی آمده که او بشر را آفریده لذا این کتاب در تمامی امور انسانی حرفی برای گفتن دارد.
بسیاری از علوم مخصوصا علم شیمی، در زمان زمامداری ائمه اطهار(ع) شکوفاتر شد، همچنین علوم صرف و نحو هم که با نزول قرآن به راه افتاده بود، به شکل جدی پا گرفت و پرداختن به آن در دستور کار بسیاری از علمای آن زمان قرار گرفت. بنابراین خدمات زیادی را اسلام در عرصه علمی به کل بشریت علاوه بر مسلمانان داشته است. این جملات بخش هایی از سخنان لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه درباره نحوه تاثیر علوم اسلامی بر علوم انسانی است که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید؛

*اسلام و سنت اسلامی به چه اندازه برای تولید علم بسنده است ؟

دانشمندان اسلامی نه تنها به پیشرفت و نوآوری دریک علم بلکه به توسعه و تکمیل اطلاعات همه جانبه در تمامی علوم زمان خود می پرداخته اند، تا بسیاری از علوم پابه پای هم تقویت و شکوفا شوند و اصلاحاتی در جامعه ایجاد شود و این حرکت روبه جلو و توانمند علمی نقطه عطفی برای جامعه بشری از قدیم تاکنون بوده است.

علم و فناوری و ارج نهادن به دانش آن هم در فضایی که دانش مورد بی مهری قرار گرفته بود، از سوی مسلمانان قابل ستایش است. برای مثال درباره بها دادن ائمه به علم و دانش می توان به کلاس های درس و نظریه پردازی امامان باقر و صادق علیهم السلام اشاره کرد که همزمان به عنوان مرجعیت دینی هم حساب می شدند و درزمان امام رضا (ع )هم اینگونه بود و وجود مبارک خودشان و همچنین شاگردانی که تربیت کردند به عنوان مراجع دینی برای مردم آن زمان حساب می شدند.در زمان زمامت امام هشتم شیعیان مجموعه بیانات، خطبه ها و مناظره هایی که می کردند در سایر جهان اسلام مورد توجه بود

بسیاری از علوم مخصوصا علم شیمی در زمان زمامداری ائمه اطهار(ع) شکوفاتر شد، همچنین علوم صرف و نحو هم که با نزول قرآن به راه افتاده بود، به شکل جدی پا گرفت و پرداختن به آن در دستور کار بسیاری ازعلمای آن زمان قرار گرفت. بنابراین خدمات زیادی را اسلام در عرصه علمی به کل بشریت علاوه بر مسلمانان داشته است .

*دانشمندان و محققان ما به چه اندازه به سنت اسلامی در تولید علم توجه داشته اند؟

در جاهای مختلف این فعالیت ها با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است و گاهی توجه بیشتر ویا کمتر می شده است و با نظر به اینکه اولیا امور چگونه در این زمینه ها کارکرده اند و افراد و اساتید آن زمان چگونه توانسته اند شاگرد پروری کنند، تقاوت هایی داشته است.زکریای رازی ، ابن سینا ، ابن خلدون وخیلی دیگر از دانشمندان از جمله عالمانی هستند که در ان زمان در رشد علمی و شکوفایی مسلمانان تاثیرات بسزایی داشته اند و به چهانیان خدمت رسانی کرده اند.

*با توجه به گسترش و نیازهای علمی جدید چگونه می توان علوم اسلامی را با علم مدرن پیوند داد؟

در قرآن کریم آمده است که اگر کسی به این کتاب الهی رجوع کند درهای آسمان ها که در های علم و دانش است بسویش گشوده می شود لذا می توان گفت با مراجعه به علوم قرآنی و دینی مان می توانیم نکات علمی، ظریف ، دقیق و بروزی را برای استفاده در زندگی بدست بیاوریم .

محتوای علوم قرانی بطور جدی کمک زیادی به اشباع دانش بشری می کند و مخصوصا از این علوم در ارتقا سطح علوم انسانی بهتر و پررنگ تر می توانیم کمک بگیرم و با توجه به اینکه این کتاب آسمانی از سوی خالقی آمده که او بشر را آفریده لذا این کتاب در تمامی امور انسانی حرفی برای گفتن دارد. علوم دینی و اسلامی بایستی به عنوان مبنای علوم انسانی قرار می گیرند تا بتوانند پاسخگوی نیاز بشر باشند وگرنه نگاه ناقصی خواهد بود که جوابگویی برای نیازهای آدمی نخواهد داشت.

*برای مراجعه بیشتر به علوم دینی و بهره گیری از این علوم ارزشمند در علوم انسانی چه کارهایی می توان انجام داد ؟

برای این منظورحوزه و دانشگاه باید استحکام بیشتری پیدا کنند و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراکز دینی و فرهنگی باید به سمت اسلامی شدن دانشگاه ها بروند تا بتوان به این اهداف دست یافت.

https://shoma-weekly.ir/aF13kj