بین الملل

نژاد پرستی هیچ‌گاه ازجامعه آمریکایی‌ها پاک نخواهد شد

درون آمریکا سفید پوستانی وجود دارد که فعالانه با‌نژاد پرستی مقابله می‌کنند و در بسیاری از راهپیمایی‌ها به خصوص در منطقه فرگوسن پا به پای سیاهپوستان به رفتار پلیس اعتراض می‌کنند.
مهدی کاشی- شهرهای مختلف آمریکا طی هفته گذشته صحنه راهپیمایی و اعتراض مردم آمریکا به ویژه سیاهپوستان بود. به دنبال رأی هیئت منصفه دادگاهی در فرگوسن مبنی بر عدم اعلام جرم و تبرئه افسر پلیسی که یک سیاهپوست ۱۸ ساله را در این شهر کشته بود، هزاران سیاهپوست در اعتراض به این رأی در ۹۰ شهر آمریکا از جمله فرگوسن، لسآنجلس، نیویورک و واشنگتن تظاهرات خشونتآمیز برگزار کردند. به دلیل اعتراضات گسترده، گارد ملی آمریکا نیز به حالت آماده باش درآمده است. بعضی از این اعتراض کنندگان پرچم آمریکا را به آتش کشیدند شدت این درگیری‌‌ها مانند ‏ناآرامی های ماه آگوست سال جاری در سطح بالایی اعلام شده است. ‏باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا نیز بعد از اعلام تصمیم هیئت منصفه گفت: «اینکه عده‌‌ای از این تصمیم خشمگین شوند قابل درک است، اما از معترضان خواست که آرامش خود را حفظ کنند.» دادستانی فرانسه نیز رفتار خشونت بار پلیس آمریکا را محکوم کرد. این تحولات بهانهای شد تا به سراغ علی خرم کارشناس مسائل بین المللی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم. علی خرم در گفتگو با «شما» در خصوص تحرکاتنژاد پرستانه اخیر در آمریکا اظهار کرد: تنشهای موجود آثارنژاد پرستی که در قرنهای گذشته جز اصول ثابت این کشور بوده است. وی افزود: عمق تنشهای اخیر به سطحی رسیده است که طی ۳۵ تا ۵۰ سال اخیر فشار بر سیاهپوستان بسیار فراوان بوده است و حتی زمانی که اوباما رئیس جمهور آمریکا شد پایان نیافت. این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: برخی از سفید پوستان آمریکا بعد از اعلام خبر رئیس جمهور شدن اوباما بسیار آشفته شدند از این رو فعالیت خود را افزایش دادند و وضعیت سیاهپوستان آمریکا نه تنها بهتر نشد که بدتر هم شد و اوباما در مدت ریاست جمهوری خود کاری برای بهبود وضعیت سیاهپوستان آمریکا نکرده است. خرم بر همین اساس گفت: این مسائل نشان میدهد که

نژادپرستی در آمریکا محو نشده است و گهگداری آثار خود را در جامعه آمریکا نشان میدهد و در حال حاضر این مسئله تازگی ندارد و این رسانهها هستند که به تازگی توجه خود را به این مسئله جلب کردهاند. وی در خصوص ابراز تاسف دادستانی فرانسه نسبت بهنژاد پرستی در آمریکا عنوان کرد: درون آمریکا سفید پوستانی وجود دارد که فعالانه بانژاد پرستی مقابله میکنند و در بسیاری از راهپیماییها به خصوص در منطقه فرگوسن پا به پای سیاهپوستان به رفتار پلیس اعتراض میکنند. این تحلیلگر مسائل بین المللی افزود: بنابراین به نطر میرسد که حادثه جدیدی در آمریکا رخ ندهد و دخالتهای بیرونی مانند اظهار نظر دادستان فرانسه هم نتواند کمک خاصی به بهبود شرایط داشته باشد. خرم خاطرنشان کرد: نکتهای که ما باید به آن توجه کنیم این است که در آمریکا اولاً ظلم زیاد است و خیلی از اقشار جامعه که حتی سفیدپوست هم هستند و به خاطر ناعادلانه بودن سیستمهای اقتصادی و قضائی تحت فشارهای فراوان هستند و یا در شرایط رخدادهای شهر فرگوسن هستند در حالی که آمریکا ما را در بحث حقوق بشر تحت فشار و تحریم قرار داده است. وی در پایان تاکید کرد: آمریکاییها میدانند این نارضایتیها و اعتراضات در سیستم ریشه دارد و اگر سرکوب نشود گسترش یافته و مشکلات جدیی را برای حکومت و نظام ایجاد میکند و از این رو وقتی دوربینها فعال هستند به شدت با معترضان برخورد میکنند و تا چند روز دیگر این تظاهرات سرکوب شده و این وضعیت جمع و جور خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/QUXPya