سیاسی

‌نمی‌شود با تنبلی و کار نکردن به رحمت خداوند امیدوار بود

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم، با اشاره به حوادث و اختلافات تحمیلی از سوی بیگانگان در برخی کشورهای اسلامی، «ایمان» و «اتحاد کلمه» را دو عامل مقاومت ملتها در برابر توطئه های دشمنان خواندند و تأکید کردند: به فضل پروردگار و با روحیه ایمان و وحدت مردم ایران، تیرهای زهرآگین اختلافات هیچگاه در ملت اثر نکرده و با اعتماد و حسن ظن به وعده های الهی، پیشرفت های مستمر، جزو ذات حرکت ملت ایران شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم، با اشاره به حوادث و اختلافات تحمیلی از سوی بیگانگان در برخی کشورهای اسلامی، «ایمان» و «اتحاد کلمه» را دو عامل مقاومت ملتها در برابر توطئه های دشمنان خواندند و تأکید کردند: به فضل پروردگار و با روحیه  ایمان و وحدت مردم ایران، تیرهای زهرآگین اختلافات هیچگاه در ملت اثر نکرده و با اعتماد و حسن ظن به وعده های الهی، پیشرفت های مستمر، جزو ذات حرکت ملت ایران شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک عید سعید فطر به آحاد ملت، افزودند: لازم است مسئولین محترم و مجموعه تازه نفسی که مسئولیت های کشور را برای پیشبرد امور، با ثبات قدم و عزم و اراده راسخ بر عهده گرفتهاند، در طول راه دشوار مسئولیت، از سلاح ذکر و توسل و اعتماد به خداوند متعال بهترین استفاده را بکنند.

رهبر انقلاب اسلامی لازمه  دریافت هدایت و لطف الهی و امیدوار بودن به یاری خداوند را به صحنه آوردن همه موجودی و توان و تلاش دانستند و افزودند: نمی شود با تنبلی و کار نکردن به رحمت خداوند امیدوار بود، و باید از تمام فکر، تدبیر، نیروی جسمانی و امکانات عظیم نیروی انسانی کشور استفاده کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: ایران اسلامی روز بروز پیشرفت کرده و خواهد کرد و پیشرفت جزو ذات حرکت ملت ایران شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، به مشکلات بزرگ برخی کشورهای اسلامی در منطقه غرب آسیا و منطقه شمال افریقا اشاره کردند و افزودند: این مشکلات غالباً تزریق شده و تحمیل شده از سوی بیگانگان است و راه علاج و خلاصی از حوادث و اختلافات موجود نیز این است که خود ملتها با حکمتِ نخبگان و هدایت پیشوایان و عقلای خود تصمیم بگیرند و دخالت های مغرضانه بیگانگان و تزریق نفاق و دودلی در بین مردم متوقف شود.

ایشان در ادامه اثر نکردن توطئه ی اختلاف افکنی جبهه استکبار علیه ملت ایران را مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: در ایران، مذاهب و اقوام گوناگون در کنار یکدیگر و دست در دست هم و گروهها و جریانهای سیاسی در مسائل مختلف با وحدت و همدلی حرکت کرده و توطئه اختلاف افکنی های مذهبی و قومی و سیاسی در مقابل روحیه ی ایمان و اتحاد و انسجام و وحدت ملت، هیچ کاربرد و اثری نداشته است.

 

انجام وظیفه مجلس شورای اسلامی با انتخاب وزرای صالح

ملت مومن موحد و متحد ایران به شکرانه یک ماه روزه داری و عبادت پروردگار، نماز عید سعید فطر را با شکوه خاص در سرتاسر ایران پهناور و پر عظمت اقامه کرد.

رهبر انقلاب در خطبه های نماز فطر با تبریک این عید خجسته به ملت بزرگ ایران و به همه مسلمانان عالم، عبادات و روزه داری مردم در روزهای گرم و طولانی ماه مبارک رمضان را موجب جلب رضایت پروردگار و ایجاد احساس بهجت و مسرّت معنوی در مردم خواندند و ابراز امیدواری کردند: خداوند متعال توفیق حفظ دستاوردهای تلاشهای مجاهدانه رمضان را به همه ملت عطا فرماید.

ایشان یکی از تلاش های مجاهدانه ملت در ماه رمضان را حضور سرافرازانه در راهپیمایی روز جهانی قدس برشمردند و افزودند: ملت ایران با این راهپیمایی سراسری، زنده بودن و ایستادگی ملی را درباره یکی از مسائل مهم جهان و تاریخ اسلام، ثابت کرد و حقیقتاً با هیچ زبانی نمیتوان اهمیت این حرکت را توصیف کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با آرزوی توفیق برای رئیس جمهور محترم افزودند: انشاءالله به زودی و با انجام وظیفه مجلس شورای اسلامی در انتخاب وزرای صالح، دولت جدید نیز تشکیل می شود و با همراهی مردم کارهای بزرگ، مهم  و دشواری را که حاوی منافع بزرگی است به بهترین وجه انجام خواهند داد.

رهبر انقلاب در نوعی مقایسه میان رویدادهای ایران و کشورهای شمال آفریقا و غرب آسیا افزودند: متأسفانه بر خلاف حوادث مسرت بخش ایران رویدادهای منطقه اسلامی نگران کننده است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به از سرگیری مذاکرات دولت خودگران و صهیونیست ها تأکید کردند: یقیناً این گفتگوها مانند مذاکرات قبلی جز پایمال شدن حقوق فلسطینی ها و تشویق متجاوز به سرکوب و جنایت بیشتر، نتیجه ای نخواهد داشت.

حضرت آیتالله خامنه ای همچنین با ابراز نگرانی از اوضاع وخیم مصر افزودند: احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور قوت گرفته و این یک فاجعه است. رهبر انقلاب اوضاع عراق را نیز تأسفبار خواندند و افزودند: در عراق دولت و حکومتی بر سر کار است که به آرای مردم اتکاء دارد اما ابرقدرتها و مرتجعان منطقه از دست آن ناراحتند.

 

بخشی از تحریم ها با هدف جلوگیری از پیشرفت علمی است

حضرت آیت الله خامنه ای ، برگزاری چنین جلساتی با اساتید دانشگاهها را در درجه اول اقدامی نمادین برای احترام به مقام علم و استاد دانشگاه دانستند و افزودند: هدف دوم از برگزاری این جلسات، شنیدن دیدگاههای متنوع اساتید محترم درباره مسائل دانشگاه و علم و همچنین مسائل کشور است.

حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دانشگاهیان، استادان، دانشجویان و نخبگان تأکید کردند: نگذارید حرکت علمی کشور از دور بیفتد و اجازه ندهید هیچ مانع و عاملی پیشرفت علمی دانشگاهها را سد کند.

ایشان، با اشاره به ارزش ذاتی علم از دیدگاه اسلام افزودند: تأکید مکرر بر تلاش همه جانبه برای پیشرفت علمی، فقط به علت احترام فراوان اسلام به علم و عالم نیست بلکه به این دلیل است که علم، اقتدار آفرین است.

رهبر معظم انقلاب، اقتدار اقتصادی، اقتدار سیاسی و افزایش آبرو و کرامت ملی در چشم جهانیان را پیامدهای حقیقی پیشرفت علمی برشمردند و افزودند: همه این واقعیتها و دلایل اثبات می کند که شتاب علمی ایران، نباید به هیچ علتی کند شود.

رهبر معظم انقلاب با تأیید سخنان یکی از استادان درباره جبهه بندیهای سیاسی مختلف در دنیا افزودند: جبهه عناد و لجوجی که بر خلاف ادعاهایش تنها از چند کشور معدود و سلطه طلب غربی تشکیل شده در مقابل نظام اسلامی و ملت ایران صف آرایی کرده و از هیچ نوع کارشکنی از جمله مانع تراشی در برابر پیشرفت علمی ایران خودداری نمی کند.

ایشان سخنان یکی دیگر از استادان دانشگاهها درباره ضرورت استفاده از دیپلماسی علمی و دانشگاهی را سخنی صحیح دانستند و خاطرنشان کردند: در عین حال باید توجه داشت که طرف مقابل هم برای تحقق اهداف خاص خود برروی دیپلماسی علمی، سرمایهگذاری و برنامه ریزی کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، اقتدار علمی را از جنس «اقتدار درون زا» خواندند و افزودند: تردیدی نیست که بخشی از تحریم ها و فشارهای موجود با هدف جلوگیری از دستیابی ملت ایران به پیشرفت علمی و اقتدار درون زا، اعمال می شود، بنابراین از این زاویه نیز،پیشرفت علمی باید ادامه یابد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اصرار بر ضرورت نوآوری علمی در دانشگاهها و قرار گرفتن پیشرفتهای علمی در خدمت نیازهای کشور افزودند: ظرفیتها و امکانات، طبعاً محدود است بنابراین در برنامه ریزیها و اقدامات علمی، تأمین نیازهای کشور به عنوان یک معیار و محور اساسی، مورد توجه کامل قرار داشته باشد.

ایشان از همه استادان، مدیران، عناصر مؤثر و متنفذ در فضای دانشگاهها درخواست کردند به هیچ وجه اجازه ندهید در دانشگاهها، مسائل کم اهمیت غیراساسی موج آفرین شود و فضای عمومی دانشگاهها را از دنباله گیری مسائل اساسی دور کند.

رهبر معظم انقلاب در همین زمینه افزودند: دشمنانی وجود دارند که میخواهند حتی مسائل صنفی دانشگاهها را به سمت مسائل سیاسی و جنجالی بکشانند اما همه تلاش کنند که دانشگاهها تحت الشعاع مسائل کوچک و تحت تأثیر جریانهای سیاسی قرار نگیرند.

حضرت آیت الله خامنه ای، اسلام و انقلاب اسلامی را عامل اصلی رفع موانع پیشرفت کشور خواندند و خاطرنشان کردند: اگر پیروزی انقلاب اسلامی نبود یقیناً قدرتهای سلطهگر اجازه نمی دادند کشوری مانند ایران که مورد طمع آنان است به پیشرفت و خودباوری علمی برسد.

ایشان ارتقای کیفی دانشگاهها را موضوعی بسیار مهم، مستقل و ضروری خواندند و افزودند: گسترش کمی دانشگاهها با ارزش و مؤثر است اما ارتقای کیفی دانشگاهها باید بیش از پیش مورد توجه کامل قرار گیرد و گسترش کمی با توجه به عمق یابی و گسترش کیفی پیگیری شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان در نگاهی کلان به مقوله پیشرفت علمی، خاطرنشان کردند: مراد از این پیشرفت، پیشرفت بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی است چرا که الگوهای غربی که بر مبنای استثمار و استعمار شکل گرفته اند نتوانستند جامعه ای عادلانه و به دور از فقر و تبعیض و فساد اخلاقی ایجاد کنند.

ایشان افزودند: دستور کار قطعی نظام اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی است یعنی الگویی مستقل که از هدایتهای اسلام سرچشمه می گیرد و از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد.

https://shoma-weekly.ir/Pf4V37