بین الملل

نمی‌توانیم درباره عدم خروج از برجام تضمین بدهیم مرکل: سخنان پوتین باید جدی گرفته شود حماس: مقاومت تا ریشه‌کن کردن اشغالگران صهیونیست ادامه می‌یابد زیاد النخاله: در برابر جنایات اشغالگران علیه ملت فلسطین ساکت نمی‌مانیم رئیس مجلس عراق: حمایت آمریکا از عراق رسانه‌ای است کاهش چشمگیر محبوبیت حزب «لیز تراس» در آغاز عهده داری نخست وزیری پوتین: غرب برای راه اندازی حمام خون در کشورهای مستقل مشترک المنافع تلاش می‌کند واکنش عمار حکیم به حملات تروریستی در افغانستان وزارت خارجه حمله تروریستی به مرکز آموزشی در کابل را شدیدا محکوم کرد انفجار در مرکز آموزشی غرب کابل

انفجار در مرکز آموزشی غرب کابل

منابع خبری صبح جمعه گزارش دادند، در پی انفجار انتحاری که یک مرکز آموزشی را در غرب کابل هدف قرار داد، ۳۲ نفر شهید و ۴۰ تن زخمی شدند.

منابع محلی اعلام کردند صبح (جمعه 8 مهر) یک مهاجم انتحاری با ورود به یکی از کلاس‌های آمادگی کنکور مرکز آموزشی «کاج» در منطقه شیعه‌نشین دشت برچی واقع در غرب کابل و منفجر ساختن مواد همراه‌اش، ده‌ها دانش آموز دختر و پسر را شهید و زخمی ساخته است.

منابع گفتند مهاجم انتحاری در ابتدا نگهبان این مرکز آموزشی را به گلوله بست و سپس خود را به کلاسی که در آن امتحان آزمایشی کنکور در حال برگزاری بوده، رسانده است.

شاگردانی که از این انفجار جان سالم به در برده‌اند، می‌گویند به علت نشستن بانوان در صفوف اول این کلاس، اکثر قربانیان را دانش آموزان دختر تشکیل می‌دهند.

«خالد زدران» سخنگوی فرماندهی پلیس کابل می‌گوید بر اساس گزارش‌های ابتدایی در این انفجار دست‌کم 19 نفر شهید و 27 تن زخمی شدند، با این حال منابع شمار شهدا و زخمی‌ها را 56 نفر اعلام می‌کنند.

این در حالی است که یک منبع امنیتی به شبکه الجزیره گفت در پی انفجار انتحاری که یک مرکز آموزشی را در غرب کابل هدف قرار داد، 32 تن کشته و 40 تن زخمی شدند.

گفتنی است مرکز آموزشی کاج پیش از این در سال 1397 با عنوان «موعود» فعالیت می‌کرد و هدف حمله انتحاری مرگبار قرار گرفته بود.

تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما پیش از این داعش بارها مسئولیت حملات مشابه را به عهده گرفته بود.

وزارت خارجه حمله تروریستی به مرکز آموزشی در کابل را شدیدا محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه، حمله تروریستی به یک مرکز علمی و آموزشی در غرب کابل را که به کشته و مجروح شدن ده‌ها تن منجر شد، به شدت محکوم کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، حمله تروریستی به یک مرکز علمی و آموزشی در غرب کابل را که به کشته و مجروح شدن دهها تن منجر شد، به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود، حمله مرگبار به جوانان بیگناه شرکت کننده در یک آزمون علمی، اقدامی ددمنشانه و مغایر با آموزه های دینی و اصول اولیه انسانی است و ارتکاب آن لکه ننگی بر دامن عاملان این جنایت و حامیان تروریست های اهریمنی به شمار می رود.

کنعانی با یادآوری مسؤلیت مقامات سرپرستی موقت افغانستان در تأمین امنیت برای شهروندان این کشور، با خانواده های داغدیده ابراز همدردی و برای درگذشتگان رحمت الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.

واکنش عمار حکیم به حملات تروریستی در افغانستان

رهبر جریان حکمت ملی عراق به حملات تروریستی علیه شهروندان افغانستانی بخصوص شیعیان در این کشور واکنش نشان داد.

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به ادامه حملات تروریستی علیه مسلمانان در افغانستان گفت: در افغانستان هنوز تروریسم تکفیری تاریک‌اندیش از نبود حمایت و اقدامات بازدارنده و قاطع دولتی و سکوت بین‌المللی استفاده می‌کند تا بر سیاهه جنایات خود علیه یک طیف مشخص از جامعه بیفزاید.

وی ادامه داد: تازه‌ترین این جنایات که لکه ننگی بر جبین بشریت است، حمله ددمنشانه به پیروان مکتب اهل بیت(ع) از طایفه هزاره در کابل است که ده‌ها شهید و زخمی از میان شرکت‌کنندگان در یک برنامه آموزشی را در پی داشت.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن محکوم کردن این جنایت از جامعه بین‌المللی خواست که دولت افغانستان را به حفاظت از جان همه شهروندان این ملت از هر طایفه و مذهبی که باشند وادار کند.

در جریان حمله روز جمعه به مرکز آموزشی در کوی دشت البرشی که شیعه نشین است 32 نفر شهید و 40 نفر زخمی شدند.

یک منبع در دولت افغانستان گفت، در پی انفجار انتحاری که یک مرکز آموزشی را در غرب کابل هدف قرار داد، شماری جان باخته و برخی دیگر زخمی شدند.بر اساس این گزارش، پس از وقوع انفجار صدای شلیک در این مرکز آموزشی شنیده شده است.

جمعه گذشته نیز در پی وقوع انفجاری در یک مسجدی در کابل چهار نفر کشته شدند.

این انفجار در نزدیکی ورودی مسجد وزیر اکبر خان در فاصله نه چندان دور از منطقه سبز رخ داد. این منطقه بسیار امن پیش از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان سال گذشته، نمایندگی‌های دیپلماتیک و نهادهای مهم بین‌المللی را در خود جای داده بود.

پوتین: غرب برای راه اندازی حمام خون در کشورهای مستقل مشترک المنافع تلاش می‌کند

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به تشدید درگیری‌های قدیمی و ایجاد چالش‌های جدیدی در حال ظهور در جهان، کشورهای غربی را به تلاش برای به ایجاد کانون بحران، راه اندازی انقلاب‌های رنگی و قتل عام خونین در کشورهای مستقل مشترک المنافع متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مخالفان ژئوپلیتیک کشورهای مستقل مشترک المنافع آماده به خطر انداختن یک حمام خون واقعی در هر یک از این کشورها هستند.

پوتین در دیدار با روسای سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای جامعه مستقل مشترک المنافع گفت: «دشمنان ژئوپلیتیکی و مخالفان ما، همانطور که اخیراً هم گفتیم، به دنبال اهداف خود، حاضرند همه، هر کسی و هر کشوری را قربانی کنند تا آن را به کانون بحران تبدیل کنند، انقلابی رنگی براه انداخته و یک قتل عام خونین در آنجا به راه بیندازند. همه ما این تلاش‌ها را بیش از یک بار دیده‌ایم و نمونه بارز آن وضعیت کنونی در اوکراین است.»

رئیس جمهوری روسیه بر تجزیه و تحلیل دقیق خطرات امنیتی برای کشورهای مستقل مشترک المنافع تاکید کرد و یادآور شد: وضعیت مرزهای خارجی این جامعه نیازمند توجه است.بدیهی است که تروریست‌های بین المللی مستقر در خاک افغانستان ممکن است از طریق کشورهای هم مرز، از جمله کشورهای مستقل مشترک المنافع نقشه‌های جنایتکارانه را تحقق بخشند.

به گفته پوتین، سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک المنافع برای مقابله با تهدیدات موجود و احتمالی باید به صورت هماهنگ عمل کرده و از یکدیگر حمایت کنند.

تشدید درگیری‌های قدیمی و ظهور چالش‌های جدید در جهان امروزی

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که در شرایط کنونی جهان، درگیری‌های قدیمی تشدید شده و چالش‌های جدیدی در حال ظهور است. وی گفت: «مثل همیشه، دستور کار نشست ما شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به محافظت قابل اعتماد از کشورهای عضو جامعه در برابر تهدیدات داخلی و خارجی است و در شرایط کنونی این تهدیدات نه تنها کمتر نشده - برعکس، درگیری‌های طولانی مدت تشدید کننده و چالش‌ها جدی و جدیدی در حال ظهور هستند.»

به گفته پوتین، غرب با چسبیدن به گذشته تلاش می کند در همه زمینه‌ها از روابط بین الملل و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و ورزش، سیاست دیکته کردن دیدگاه خود را همچنان دنبال کرده و مشکلات و بحران‌های جدیدی را ایجاد کند. وی افزود: «و در این راستا غرب از هیچ اقدامی برای اعمال فشار بر کشورهایی که مسیر توسعه مستقلی را انتخاب می‌کنند و بر کسانی که نمی‌خواهند از آنها اطاعت کنند و مایلند فرهنگ، سنت‌ها، ارزش‌های خود محافظت کنند، خودداری نمیکند.»

پوتین از تشکیل نظم نوین جهانی و نابودی سلطه جهان تک قطبی خبر داد

رئیس جمهوری روسیه در این نشست همچنین یادآور شد که در حال حاضر، جهان در حال گذراندن فرآیند دشواری در جهت تشکیل نظم جهانی عادلانه تر است، هژمونی تک قطبی در حال فروپاشی است و جهان به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود.

ولادیمیر پوتین خطاب به روسای سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای جامعه مشترک المنافع گفت: «فعالیت شما در شرایطی انجام می‌شود که فرآیندهای دگرگونی اساسی کل معماری روابط بین‌الملل شتاب گرفته و شکل‌گیری نظام جهانی چندقطبی، دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تر وارد مرحله فعالتر می‌شود».

رئیس جمهوری روسیه افزود، این حرکت به سمت یک جهان چندقطبی بردار اصلی و استراتژیک سیاست جهانی است. وی افزود: روند شکل‌گیری یک واقعیت جدید جهانی در نشست اخیر سازمان همکاری شانگهای در سمرقند مورد تأیید قرار گرفت.

کاهش چشمگیر محبوبیت حزب «لیز تراس» در آغاز عهده داری نخست وزیری

نتایج جدیدترین نظر سنجی ها نشان می‌دهد که حزب محافظه کار حاکم انگلیس در آغاز عهده داری نخست وزیری «لیز تراس» به شدت محبوبیت خود را از دست داده و از حزب کارگز اپوزیسیون فاصله زیادی گرفته است.

به گزارش روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، نتایج جدیدترین نظر سنجی ها نشان می دهد که محافظه کاران حاکم در انگلیس به نخست وزیری لیز تراس، تنها چند روز قبل از شروع کنفرانس حزبشان، حمایت رای‌دهندگان را به‌طور چشمگیری از دست داده‌اند. نتایج چندین نظرسنجی در روز پنجشنبه نشان داد که حزب مخالف کارگر توانست برتری خود را در بین انتخاب کنندگان نسبت به حزب محافظه کار افزایش دهد.

بر اساس نظرسنجی موسسه تحقیقات افکار یوگو که به سفارش روزنامه محافظه کار تایمز انجام شده است، سوسیال دموکرات های بریتانیا 33 درصد از محافظه کاران جلوتر هستند. بر این اساس 54 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که به حزب کارگر رای خواهند داد، در حالی که 21 درصد به حزب محافظه کار رای می دهند.

تنها چند روز قبل، موسسه یوگو تنها 17 درصد برتری اپوزیسیون نسبت به حزب محافظه کار را شناسایی کرده بود. به گزارش تایمز، این ارزش جدید بزرگترین پرش در نظر سنجی یک حزب در انگلیس از اواخر دهه 1990 را نشان می دهد. یک نظرسنجی دیگر توسط موسسه Survation به حزب کارگر برتری 21 درصدی داد.

این نتایج برای تراس که حزب محافظه کارش از یکشنبه تا چهارشنبه برای کنگره در بیرمنگام گرد هم می‌آیند، یک رکورد ویرانگر در چهار هفته اول عهده داری قدرت است. نتایج ضعیف این نظرسنجی واکنش شدید بازارهای مالی به برنامه کاهش مالیات دولت بریتانیا که هفته گذشته رونمایی شد، محسوب می شود. بخصوص ثروتمندان انگلیس باید از این موضوع بهره ببرند. اخیرا نرخ مبادله پوند در مقایسه با دلار آمریکا به پایین ترین حد خود رسید. بانک مرکزی بریتانیا مجبور شد برای جلوگیری از سقوط صندوق های بازنشستگی وارد عمل شود و اوراق قرضه دولتی با تاریخ طولانی خریداری کند.

در این میان حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس که این روزها در بین شهروندان این کشور محبوبیت زیادی پیدا کرده تلاش می کند تا سیاست های لیز تراس، نخست وزیر جدید انگلیس را زیر سوال ببرد.

در این شرایط "کر استارمر"، رهبر حزب کارگر اخیرا در کنفرانس حزب خود، صلاحیت رهبری محافظه‌کاران را در بحران اقتصادی کنونی زیر سوال برد. استارمر در نشست لیورپول گفت: تراس و حزبش کنترل اقتصاد بریتانیا را از دست داده اند. وی افزود: تنها راه برای توقف این روند نزولی، دولتی با رهبری حزب کارگر است.

ارزش پوند انگلیس روز دوشنبه در برابر دلار به پایین ترین حد خود رسید. استارمر این را به برنامه های بودجه جاری دولت جدید نسبت داد که شامل کاهش مالیات برای افراد با درآمد بالا و بدهی ملی بالاتر است.

چندی پیش "مری الیزابت تراس" 47 ساله پس از نزدیک 2 ماه مبارزات انتخاباتی موفق شد تا "ریشی سوناک" رقیب هندی‌تبار خود را شکست دهد و به‌عنوان رهبر جدید حزب حاکم محافظه‌کار و نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شود.

هنگامی که جانسون از مقام نخست وزیری کناره‌گیری کرد، تراس به عنوان یکی از وفاداران به جانسون در عرصه انتخابات حاضر شد. همین امر سبب شد تا نمایندگان حزب محافظه‌کار از جمله اعضای مستعفی دولت جانسون در مرحله نخست انتخابات رغبتی به صعود وی نشان ندهند. اما در مرحله دوم که رای‌گیری به اعضای عمومی حزب محافظه‌کار واگذار شد، او موفق شد از سد ریشی سوناک عبور کند.

اما اصلی‌ترین چالش تراس پس از شکست رقبا و صعود به مقام نخست وزیری مبارزه با مشکلات اقتصادی انگلیس است. شاخص تورم از میانگین 2 درصد به 10.1 درصد رسیده و در مسیر صعود به 15 درصد قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود که این رقم اوایل سال آینده میلادی به 22 درصد برسد که در واقع 10برابر برآوردهای قبلی است. این درحالیست که بر اساس اعلام بانک مرکزی، کشور با خطر رکود اقتصادی در ماه‌های آینده مواجه است.

رئیس مجلس عراق: حمایت آمریکا از عراق رسانه‌ای است

رئیس پارلمان عراق با اشاره به آغاز فرایند مذاکرات مربوط به تشکیل دولت عراق، حمایت آمریکا از این کشور را واقعی ندانست.

به گزارش الفرات، «محمد حلبوسی» رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که مذاکرات درباره تشکیل دولت جدید عراق از چند روز قبل آغاز شده است.

وی افزود: درباره «محمد شیاع السودانی» نامزد چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی برای نخست وزیری ملاحظه ای وجود ندارد.

حلبوسی بیان کرد: ملاحظه ای اگر باشد درباره نحوه انتخاب نامزد نخست وزیری است زیرا السودانی نامزد گروههای سیاسی شیعی است و دیگر گروهها حق پذیرش یا رد وی را دارند.

وی همچنین گفت: ثبات عراق در اولویت دولت کنونی آمریکا نیست و حمایت واشنگتن از عراق در برهه اخیر بیشتر رسانه ای بوده است تا واقعی.

رئیس پارلمان عراق اعلام کرد: مجلس جای مناسبی برای بحث درباره اختلافات سیاسی است و از این رو هرچه سریع تر باید فعال شود.

وی در ادامه گفت: پیمان سه جانبه جریان صدر و حزب دموکرات و ائتلاف حاکمیت با استعفای نمایندگان جریان صدر از هم پاشید هرچند روابط دوستانه برقرار است.

زیاد النخاله: در برابر جنایات اشغالگران علیه ملت فلسطین ساکت نمی‌مانیم

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر پاسخ قاطع مقاومت به جنایات اشغالگران قدس تاکید کرد.

«زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هرگز در برابر جنایات علیه ملت فلسطین دست بسته نخواهیم بود.

النخاله تصریح کرد: وحدت ملت فلسطین در راس اولویت‌هایمان قرار دارد، جنایات دشمن در جنین و دیگر مناطق کرانه باختری هرگز سبب نمی‌شود در برابر این رژیم دست بسته بمانیم، ما به وظیفه خود مبنی بر پاسخ به این جنایات عمل می‌کنیم.

هشدار النخاله در پی تجاوزات وحشیانه امروز نظامیان صهیونیست به جنین در کرانه باختری اشغالی و شهادت شماری از شهروندان فلسطینی صورت گرفته است.

حماس: مقاومت تا ریشه‌کن کردن اشغالگران صهیونیست ادامه می‌یابد

معاون دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که مقاومت تا جایی ادامه خواهد یافت که سرتاسر کرانه باختری را در برگیرد و اشغالگران اسرائیلی را در هر نقطه از اراضی اشغالی هدف قرار خواهد داد تا آن‌ها را ریشه‌کن کند.

«صالح العاروری» معاون دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد که مقاومت در کرانه باختری معادله جدیدی را ایجاد کرده است که هر گونه تعرض به مسجد الاقصی، با عملیات‌‌های قهرمانانه مقاومت پاسخ داده خواهد شد.

صالح العامری روز چهارشنبه طی اظهاراتی مطبوعاتی بر لزوم اتحاد گروه‌های مقاومت در کرانه باختری علیه نظامیان و شهرک ‌نشینان صهیونیست برای دفاع از ملت فلسطین در برابر تجاوزات اسرائیل تاکید کرد.

وی تاکید کرد:وحدت و یکپارچگی مقاومت ادامه دارد و تقویت خواهد شد تا سرتاسر کرانه باختری را در برگیرد و اشغالگران صهیونیست را در هر نقطه از اراضی اشغالی هدف قرار خواهد داد تا آنها را به کلی ریشه‌ کن کند.

معاون دفتر سیاسی جنبش حماس هشدار داد که مقاومت و ملت فلسطین اجازه نخواهند داد که خون شهدا و مقدسات آن کالایی باشد که توسط صهیونیست‌ها برای پیروزی در انتخابات معامله می‌شود.

نظامیان رژیم اسرائیل روز چهارشنبه با یورش به کرانه باختری، قصد ورود به خانه شهید رعد حازم، مجری عملیات استشهادی تل‌آویو را داشتند که با مقاومت مبارزان فلسطینی به درگیری مسلحانه شدید کشیده شد.

گردان‌‌هایجنین وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در بیانیه کوتاهی اعلام کرد: مبارزان این گردانها یک یگان ویژه صهیونیست‌ها را در اطراف خیابان مهیوب از فاصله نزدیک هدف قرار داده و به آنها را کشته یا زخمی کردند.

در پی یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین و محاصره منزل شهید رعد حازم، مبارزان مقاومت به سمت آنها آتش گشوده و درگیری مسلحانه شدیدی در این منطقه به وقوع پیوست. در پی این درگیری ها چند جوان فلسطینی از جمله عبد حازم برادر شهید رعد حازم به شهادت رسیده و دستکم 44 نفر دیگر زخمی شدند.

رژیم صهیونیستی همزمان با اعیاد یهودی و از ترس تشدید عملیات مقاومت فلسطین در کرانه باختری رود اردن حضور خود را تقویت و آنجا را منطقه بسته نظامی اعلام کرده است.

مسئولان رژیم صهیونیستی در دو ماه اخیر و بویژه بعد از تجاوز نظامی سه روز این رژیم به نوار غزه، با افزایش مقاومت مسلحانه و مردمی ملت فلسطین در کرانه باختری روبرو هستند.

مرکل: سخنان پوتین باید جدی گرفته شود

صدر اعظم سابق آلمان در سخنانی با تاکید بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بلوف نمی‌زند، تاکید کرد که وی باید به عنوان یک شریک گفتگوی جدی تلقی شود.

به گزارش روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در سخنانی هشدار داده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید به عنوان یک شریک گفتگوی جدی تلقی شود و دوره پس از جنگ نباید نادیده گرفته شود.

وی در مراسم افتتاحیه بنیاد هلموت کوهل، صدراعظم فدرال پیشین مرکل در مورد اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چه نوع شخصیتی است مطرح کرد گفت: ما باید حرف های پوتین را جدی بگیریم.

وی با توجه به آخرین تحولات گفت: جدی گرفتن کلمات، نادیده نگرفتن آن ها و به عنوان یک بلوف قلمداد نکردن آن از ابتدا است بکه برخورد جدی با آن ها است. این به هیچ وجه نشانه ضعف یا مماشات نیست، بلکه نشانه زیرکی سیاسی است زیرکی که به ایجاد فضای مانور کمک می کند یا، حداقل به همان اندازه حتی برای توسعه موارد جدید اهمیت دارد.

نماینده آمریکا در امور ایران:

نمی‌توانیم درباره عدم خروج از برجام تضمین بدهیم

ایران قصد ساخت سلاح اتمی ندارد

نماینده آمریکا در امور ایران ضمن اذعان به اینکه جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد گفته که واشنگتن نمی‌تواند درباره عدم خروج دولت بعدی این کشور از برجام تضمین بدهد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با پایگاه the world درباره مسائل مختلف مربوط به ایران از جمله مذاکرات رفع تحریم‌های وین اظهارنظر کرده است.

مالی که مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات رفع تحریم‌ها است از تحریم‌های اخیر اعمال‌شده علیه ایران، از جمله تحریم پلیس امنیت اخلاقی ایران حمایت کرده است. او علی‌رغم این گفته که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دنبال تغییر حکومت ایران نیست.

مالی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات رفع تحریم‌ها به بن‌بست برخورد کرده است گفت: "ما یک ماه پیش تصور می‌کردیم به توافق نزدیک هستیم و بعد از آن ایران- به دلایل خودش و دلایلی که باید از آنها پرسید- شروع به طرح مسئله‌ای کرد که هیچ ارتباطی با توافق ندارد و مربوط به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های گذشته ایران و وجود ذرات اورانیوم در چند سایت است."

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید از آنجا که مسائل پادمانی می‌توانند بهانه‌های فشار بر ایران در صورت حصول هر گونه توافق هسته‌ای را فراهم کنند، بدون بستن پرونده مربوط به آنها توافق نخواهد توانست زمینه‌های انتفاع اقتصادی برای ایران را ایجاد کند.

در سال‌های گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی از ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران را تکرار کرده و باعث فشار بر ایران بر مبنای آن ادعاها شده است.

وی گفت: "بنابراین، بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات شوم می‌گویم چیزی که ایران خواسته این است که ما، یعنی آمریکا و کشورهای اروپایی روی آژانس فشار اعمال کنیم تا پرونده این تحقیقات مختومه شوند. این مسئله هیچ ارتباطی با توافق ندارد، ضمن اینکه ما هم این کار را انجام نخواهیم داد."

در حالی که منابع مختلف تصریح دارند که خروج آمریکا از برجام و عدم عمل این کشور به تعهداتش عامل اصلی وضعیت فعلی برجام بوده است رابرت مالی گفت: "این وضعیتی است که الان با آن مواجه هستیم ولی این سد، چیزی است که تنها ایران می‌تواند آن را بردارد."

رابرت مالی همچنین گفت در صورت حصول توافق برای بازگشت آمریکا به برجام، واشنگتن نمی‌تواند تضمین دهد دولت بعدی این کشور از آن خارج نخواهد شد.

او گفت:"من می‌توانم درک کنم چرا آنها این تضمین را می‌خواهند اما ما از لحظه شروع این مذاکرات در حدود یک سال و نیم پیش گفتیم که سیستم ما به این شکل کار نمی‌کند."

وی اضافه کرد: "اگر رئیس‌جمهوری آینده در اقدامی بی‌پروا و به صورت یکجانبه تصمیم بگیرد که علی‌رغم اثربخشی توافق از آن خارج شود، ما هیچ کاری نمی‌توانیم برای متوقف کردن آن انجام دهیم."

رابرت مالی در ادامه به بی‌اساس بودن ادعاها درباره اینکه ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای دارد نیز اذعان کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا ایران مصمم به ساخت سلاح است گفت: "بدون استناد به آنچه جامعه اطلاعاتی در این خصوص خواهد گفت، می‌توانم بگویم که فکر می‌کنیم در مقطع فعلی به نظر نمی‌رسد ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته باشد."

https://shoma-weekly.ir/Dp25OC