بین الملل

نمره صفر اماراتی ها در درس تاریخ

در پی سفر اخیر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران، به جزیره ابوموسی مقام های امارات بارها در اظهارنظرهای خود پیرامون جزایر سه گانه ایرانی ادعا کرده اند که این جزایر از «آغاز تاریخ» به امارات تعلق داشته است.


سفر اخیر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران، به جزیره ابوموسی که خشم مقام های اماراتی را برانگیخت، بار دیگر موضوع جزایر سه گانه -تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی- را به موضوع داغ محافل سیاسی و رسانه ای منطقه تبدیل کرد.
مقام های امارات بارها در اظهارنظرهای خود پیرامون جزایر سه گانه ایرانی ادعا کرده اند که این جزایر از «آغاز تاریخ» به امارات تعلق داشته است. معلوم نیست مسئولان کشوری که تنها 40 سال از پیدایش آن می گذرد، چگونه از دوران های دیرباز و یا از آغاز تاریخ سخن می گویند و آیا ایران هم می تواند به تاریخ 7000 ساله خود استناد کند؟
واقعیت این است اگر قرار باشد مرزبندی های جغرافیایی منطقه بر اساس ادعاهای تاریخی معین شود، در این صورت بسیاری از سرزمین هایی که تا قرن نوزدهم جزء سرزمین ایران بوده اند، باید به آن بازگردانده شوند. با این حال، ایران هیچگونه چشم داشتی به سرزمین دیگران ندارد و بارها سیاست رسمی خود را که حفظ وضع موجود مرزهاست، اعلام کرده است؛ اما از آنجا که شیوخ خلیج فارس ظاهرا اطلاعی از تاریخ ندارند و یا در صدد تحریف آن هستند، نگرشی اجمالی به تاریخ گذشته جزایر سه گانه بار دیگر ضروری به نظر می رسد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی بر اساس اسناد تاریخی، جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از آغاز تاریخ جزء قلمرو ایران بوده است. تا قرن هجدهم میلادی این جزایر به دلیل گستره قلمرو سرزمینی ایران که کناره های شمالی و جنوبی خلیج فارس را دربر می گرفته، در محدوده سرزمینی ایران قرار داشته است. در قرن های هجدهم و نوزدهم میلادی نیز از توابع بندر لنگه و بخشی از استان فارس بوده و توسط حکام بندر لنگه که ایرانی بودند، اداره می شدند.
دولت بریتانیا و حکومت انگلیسی هند نیز در کلیه گزارش ها، مکاتبه ها، کتاب ها، نشریه ها و نقشه های رسمی و نیمه رسمی خود، جزایر تنب و ابوموسی را از توابع لنگه و بخشی از سرزمین ایران نام برده اند.

ادعاهای امارات متحده عربی که همان ادعاهای پوچ و بی اساس اشغالگران سابق یعنی بریتانیاست، هیچ گونه مبنای قانونی ندارد و این جزایر همانطور که در طول تاریخ بخشی از ایران زمین بوده است، همچنان بخش جداناپذیری از خاک ایران باقی خواهد ماند.
ظاهر امر پیداست که مقام های اماراتی با طرح ادعاهای بی اساسی چون حاکمیت بر جزایر سه گانه ایرانی، قصد دارند منبعی برای هویت ملی این کشور که سابقه کمتر از نیم قرن دارد، بیابند و همچون ریسمانی بر آن چنگ بزنند و به خود انسجام بدهند.
در هر حال، آنچه مسلم است امارات متحده عربی نمی تواند به اهداف غیرقانونی و توسعه طلبانه خود برسد. امارات تنها با این ادعاهای غیرقانونی صلح و امنیت منطقه را به مخاطره می اندازد. جزایر تنب و ابوموسی بخش جداناپذیری از خاک ایران است. در عین حال، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات و تفاهم های به عمل آمده پایبند بوده و آمادگی خود را برای مذاکره با امارت در مورد سوء تفاهم های پیش آمده در مورد جزیره ابوموسی اعلام کرده است اما امارات همواره از این موضوع طفره رفته است.

https://shoma-weekly.ir/qcbRGn