سیاسی

نمایندگان اگر اشتباه کنند مدیون مردم هستند

آنهایی که به نمایندگی از مردم قرار است به کابینه رای بدهند، به دور از حب و بغض فقط به این فکر کنند که قرار است که مسئولان اجرایی را برای ۴ سال انتخاب کنند و اگر اشتباهی داشته باشند، مدیون مردم می‌شوند و اگر رفتاری شایسته و رایی بر اساس عدالت بدهند، کارنامه‌شان قابل دفاع خواهد بود.
آنهایی که به نمایندگی از مردم قرار است به کابینه رای بدهند، به دور از حب و بغض فقط به این فکر کنند که قرار است که مسئولان اجرایی را برای ۴ سال انتخاب کنند و اگر اشتباهی داشته باشند، مدیون مردم می‌شوند و اگر رفتاری شایسته و رایی بر اساس عدالت بدهند، کارنامه‌شان قابل دفاع خواهد بود.

رای به کابینه پیشنهادی حسن روحانی بحث اول جامعه در هفته جاری خواهد بود. دولت تدبیر و امید در شرایطی آماده سکانداری کشور می‌شود که شواهد نشان می‌دهد برخی از وزرای پیشنهادی کاری دشوار برای ورود به وزارت خانه‌های متبوع خود دارند.

اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و نماینده سابق مجلس، در همین رابطه با تاکید بر اینکه «نمایندگان بدون سیاسی کاری رای بدهند» معتقد است که «نکته مهم این است که رییس جمهوری اذعان دارند که همکارانشان را با آگاهی به تخصص و تعهدشان انتخاب کرده‌اند و به همین دلیل اگر مجلس ایرادی اساسی به هر کدام از آن‌ها بگیرد طبیغتا باید جوابی قانع کننده داشته باشند.»

گفت‌و‌گوی هشت صبح با قائم مقام حزب موتلفه اسلامی پیرامون رای اعتماد مجلس به ۱۸ وزیر پیشنهادی است:

مجلس از فردا رای به کابینه را شروع می‌کند. پیش بینیتان از سرنوشت رای گیری چیست؟

قائده مشخص این است که نمایندگان مجلس با بررسی دقیق به وزرایی که توسط رییس جمهوری معرفی شده‌اند، رای مثبت یا منفی بدهد. اما در شرایطی که جامعه در انتظار تصمیم مجلس است، این نگرانی به وجود آمده است که مبادا رای مثبتی بی‌جا و رای منفی‌ای غیرمنطقی باعث شود تا در خصوص افراد تصمیمی اشتباه گرفته شود. به همین دلیل تاکید همه این است که آنهایی که به نمایندگی از مردم قرار است به کابینه رای بدهند، به دور از حب و بغض فقط به این فکر کنند که قرار است که مسئولان اجرایی را برای ۴ سال انتخاب کنند و اگر اشتباهی داشته باشند، مدیون مردم می‌شوند و اگر رفتاری شایسته و رایی بر اساس عدالت بدهند، کارنامه‌شان قابل دفاع خواهد بود.

به هر حال اختلاف سلیقه در بین چهره‌های سیاسی طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

اختلاف سلیقه دلیل خوبی نیست که نمایندگان بخواهند با استفاده یا بهتر است اینطور گفته شود که سوءاستفاده از آن اهداف سیاسی خود را پیگیری کنند. تاکید این است که مجلسی‌ها با در نظر گرفتن اهمیت موضوع افراد کارساز و موثر را با رای خود پاستور نشین کنند و اگر احساس کنند که فردی فابلیت حضور در دولت را ندارد، تحت هیچ شرایطی وارد کابینه نکنند چرا که رای غلط گناهی است که تاوان سنگینی خواهد داشت.

پاسخ سئوالم را نگرفتم. قبول دارید که اختلاف سلیقه باعث می‌شود تا دو نفر نگاهی متفاوت به یک گزینه داشته باشند؟

این گفته شما را می‌پذریم. اما شما هم قبول کنید که تشخیص کارآمدی یا نا‌توانایی یک فرد در بحث اداره وزارت خانه، سخت نیست. با نگاهی به سابقه و کارنامه هر شخصی به راحتی می‌توان فهمید که صلاحیت وزیر شدن را دارد یا نه.

تحلیل شما چیست؛ لیست معرفی شده بر اساس توانمندی است یا تصمیم‌های سیاسی؟

نمی‌توان صراحت به این سئوال پاسخ داد. نکته مهم این است که رییس جمهوری اذعان دارند که همکارانشان را با آگاهی به تخصص و تعهدشان انتخاب کرده‌اند و به همین دلیل اگر مجلس ایرادی اساسی به هر کدام از آن‌ها بگیرد طبیغتا باید جوابی قانع کننده داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/8OP0K2