بین الملل

نماینده ایران در ژنو: سازمان ملل با شکاف اعتباری مواجه است ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا شد

نماینده ایران در ژنو:
سازمان ملل با شکاف اعتباری مواجه است

نماینده دائم و سفیر ایران نزد دفتر اروپایی سازمان‌ ملل در ژنو گفت: سازمان ملل به دلایل مختلف با شکاف اعتباری مواجه است.

علی بحرینی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در حالی که روز سازمان ملل را گرامی می‌داریم، این سازمان به دلیل یکجانبه گرایی خزنده، ناتوانی در رفع مصیبت مردم فلسطین، نادیده گرفتن منشور سازمان ملل توسط ایالات متحده و سلطه غرب بر نهادهای آن با وجود مأموریتش که بر شمولیت تاکید دارد، با شکاف اعتباری مواجه است.

۵ سناریو برای کابینه جدید؛ وقتی صهیونیست‌ها مجبور به انتخاب بین بد و بدتر هستند

صهیونیست‌ها در حالی پنجمین انتخابات کنست را در کمتر از چهار سال تجربه می‌کنند که افق روشنی برای این کابینه هم وجود ندارد.

در حالی که یک رسانه عبری زبان از 5 سناریو برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی در انتخابات پیش روی کنست خبر داد، یک روزنامه دیگر اعتراف کرد، بسیاری از رای دهندگان اعلام کردند، انتخاب آنها بین بد و بدتر خواهد بود.

به نوشته روزنامه یدیعوت احارانوت، طی سه سال و نیم گذشته اسرائیلی‌ها پنج بار پای صندوق‌های رای رفته‌اند و ظاهرا این دور باطل تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد تا هیچ یکی از نامزدهای نخست وزیری قدرت تشکیل ائتلافی پایدار که عمری 4 ساله داشته باشد، را پیدا نکند و اسرائیل همواره شاهد تشکیل کابینه‌ای ضعیف که توانی در تضمین ثبات اسرائیل ندارد، باشد.

براساس این نوع نگاه رسانه مذکور پنج سناریو برای آینده سیاسی رژیم صهیونیستی برای دوره بعد از اعلام نتایج انتخابات کنست ترسیم کرد که عبارتند از:

  1. تشکیل کابینه‌ای راستگرا به رهبری بنیامین نتانیاهو

در صورتی که احزاب چهارگانه هوادار نتانیاهو (لیکود، صهیونیسم دینی، شاص و یهودات هتوراه) بتوانند مجموعا 61 کرسی را به دست آورند، این امر محقق می‌شود.

در حال حاضر هم نظر سنجی‌ها بیشترین شانس را به این ائتلاف می‌دهند.

  1. کابینه وحدت به رهبری نتانیاهو و گانتس

نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی خود در گذشته قول داده است که کابینه راستگرای صرف تشکیل دهد، اما همواره نیم نگاهی هم به تشکیل کابینه وحدت با چپ میانه داشت.

تجربه 13 ساله گذشته او هم نشان داده است که او کابینه‌های ائتلافی با ایهود باراک، تسیبی لیونی، یائیر لاپید و بنی گانتس تشکیل داده است.

او همچنین مذاکرات پیشرفته‌ای هم با رهبران سابق حزب کار در دوره‌های مختلف داشت که با شکست مواجه شدند.

  1. کابینه به رهبری لاپید با حمایت آرایی خارج از ائتلاف

لاپید نخست وزیر فعلی اعلام کرده است که حزب حداش تاعل یکی از جریان‌های مشتقل از لیست مشترک عربی جزو کابینه آینده او نخواهد بود، با این حال در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه تشکیل کابینه با ابهام خاصی مدعی شد، ما می‌دانیم چگونه این کار را بکنیم.

گرچه نظر سنجی‌های انجام گرفته نشان می‌دهند که در خوشبینانه‌‌ترین شرایط هم لاپید 61 کرسی به دست نخواهد آورد.

  1. لاپید و شخصیت‌های خروجی از لیکود و حریدیم

اگر نتانیاهو موفق نشود 61 کرسی کنست را به دست آورد، لاپید همچنان به عنوان نخست وزیر انتقالی باقی خواهد ماند و او فرصت کافی برای تلاش جهت تشکیل کابینه وحدت پیدا می‌کند.

به اعتقاد صاحبنظران صهیونیست احتمالا در چنین شرایطی ریزش‌‌هایی در لیکود به وقوع خواهد پیوست و او از این طریق کرسی‌های لازم را به دست خواهد آورد.

پیش از این نیز اویگدور لیبرمن وزیر دارایی لاپید اعلام کرده بود، اگر نتانیاهو نتواند کابینه تشکیل دهد، لیکود دچار فروپاشی می‌شود.

  1. نخست وزیری بنی گانتس به همراه احزاب افراطی

در ماه‌های اخیر، بنی گانتس تبلیغات گسترده‌ای را در این رابطه که او تنها کسی است که می‌تواند اسرائیل را از گرداب کشمکش‌های سیاسی خارج کند، داشت، او در این چارچوب بیشترین نزدیکی را در میان ائتلاف فعلی لاپید ـ بنت به احزاب ارتودکس افراطی دارد، با این حال فشارهای نتانیاهو باعث شد تا این احزاب به وی بی توجهی پیدا کرده و حتی اعلام کنند حاضر به ورود به ائتلاف تشکیل کابینه با وی نیستند.

از سوی دیگر یسرائیل هیوم در گزارش مفصلی از کاهش و ریزش مشارکت در انتخابات پیش روی کنست سخن گفت.

به نوشته این رسانه عبری زبان، در حالی که انتخابات بیست و چهارم مشارکت در تل‌آویو 67.4 درصد بود، نتایج نظر سنجی‌ها شرایط بسیار بدتری را برای انتخابات پیش رو پیش بینی می‌کند.

ایال لوی نویسنده این گزارش تاکید دارد: جوانان در تل‌آویو در آستانه نزدیک شدن به انتخابات هیچ توجه و انگیزه‌ای برای مشارکت در آن نمی‌بینند.

او می‌افزاید: آنها تاکید می‌کنند که منتظر چهره جدیدی در صحنه سیاسی هستند.

وی تاکید می‌کند: نظر هر جوانی را که جویا شدیم از شرایط فعلی ابراز نارضایتی می‌کرد، این روند که فرایند دموکراتیک خوانده می‌شود چندان جوانان حدود بیست ساله را به خود جذب نکره است و آنها توجهی به وعده‌‌هایی که اصولا به سرعت محو و ناپدید شدند، ندارند.

یکی از آنها که دختری 24 ساله است می‌گوید: صرف نظر از اینکه چه کسی را انتخاب می‌کنیم، شرایط تغییری پیدا نخواهد کرد، پس بین بد و بدتر ما به دنبال آن هستیم به فردی رای بدهیم که بدی کمتری داشته باشد.

او تاکید می‌کند، من با دوستانم مشورت خواهم کرد اما بیش از هر چیز ما به فکر مهاجرت و خروج از (فلسطین اشغالی) هستیم.

یک پسر 25 ساله هم به یسرائیل هیوم گفت: من کلا تسلیم شرایط شدم، اصلا نمی‌خواهم در رابطه با جدول انتخابات و شرایط آن چیزی بشنوم، زیرا ظاهرا چیزی تغییر نخواهد کرد، چون ظاهرا برای دیدن چهره جدیدی در انتخابات باید سال‌ها منتظر بمانیم.

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا شد

با اعلام انصراف رسمی پنی موردانت، ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد.

صندلی لرزان نخست وزیری در خانه‌ی شماره 10 خیابان داونینگ، نهایتا و با انصراف بوریس جانسون و پنی موردانت به ریشی سوناک رسید.

دفتر خانم موردانت در یک اطلاعیه رسمی از رقابت بر سر کسب کرسی نخست وزیری بریتانیا انصراف داد و به همین دلیل، ریشی سوناک به عنوان تنها نامزد باقی مانده، به عنوان جانشین لیز تراس برگزیده خواهد شد.

سوناک ثروتمندترین نخست‌وزیر انگلیس در سال‌های اخیر است که در شرایط بحران شدید اقتصادی این کشور به این سِمَت می‌رسد.

نخست وزیر جدید کیست؟

ریشی سوناک در سال 1980 میلادی در شهر ساوتهمپتون و در یک خانواده هندی‌تبار متولد شد و بزرگترین فرزند از سه فرزند والدین پنجابی تبارش است. پدرسوناک یک پزشک خانواده بود و مادرش داروخانه‌ای را اداره می‌کرد. او در قدیمی‌ترین مدرسه دولتی انگلستان، کالج وینچستر تحصیل کرد.سوناک همواره گفته است که تحصیل در این مدرسه موجب «تحول فکری» او شده و مسیر زندگی‌اش را تغییر داده است.

به گزارش یورونیوز،سوناک به تحصیل در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد در کالج لینکلن در دانشگاه آکسفورد ادامه داد و با سطح نمرات عالی فارغ‌التحصیل شد. اوپس از اتمام دوره ام‌بی‌ای (MBA) در دانشگاه استنفورد، جایی که با همسر آینده خود، آکشاتا مورتی آشنا شد، در بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس به عنوان تحلیلگر کار کرد.

او در سال 2006 به صندوق تامین سرمایه تی‌سی‌آی (TCI) پیوست ولی سه سال بعد آن را ترک کرد تا یک صندوق تامین سرمایه جدیدی را تاسیس کند.سوناک در سال 2014و یکسال پیش از برگزاری انتخابات سراسری به عنوان نامزد حزب محافظه‌کار در کرسی یورکشایر ریچموند که پیشتر در اختیار ویلیام هیگ، رهبر سابق حزب محافظه کار بود، انتخاب شد.

بلافاصله پس از ورود او به مجلس عوام اولین مبارزه سیاسی بزرگ زندگی حرفه‌ای او در جریان برکسیت آغاز شد.سوناک از خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرد و مدعی شد که بریتانیا در خارج از این بلوک اروپایی «آزادتر و مرفه‌تر» خواهد بود. ایده مورد حمایت ریشیسوناک با استقبال اکثریت مردم مواجه شد و سپس او در ژانویه 2018 به عنوان وزیر جوان در وزارت مسکن به دولت راه یافت.

پس از استعفای ترزا می، او به همراه همکارانش، اولیور داودن و رابرت جنریک، مقاله‌ای در روزنامه تلگراف نوشت و از بوریس جانسون به عنوان تنها کسی که می‌توانست حزب محافظه‌کار را «نجات» دهد، حمایت کرد. حمایت او بی‌نتیجه نبود، زیرا زمانی که جانسون در ژوئیه 2019 به نخست وزیری رسید،سوناک ترفیع پیدا کرد و وزیر دارایی شد ولی نهایتااستعفای اواز کابینه بورس جانسون در ماه ژوئیه که در اعتراض به بحران مشروعیت و کارآیی آن رخ داد، سرآغاز خروج وزرا و استعفای بوریسجانسون شد.

یورش خونین صهیونیست‌ها به نابلس

یورش بامدادی نظامیان رژیم اسرائیل به شهر نابلس برای مقابله با گروه فلسطینی «عرین الاسد» منجر به درگیری شدید بین این نظامیان و نیروهای مبارز فلسطینی در این شهر شد که طی آن پنج تن از آن‌ها به شهادت رسیدند.

بامداد امروز سه شنبه نظامیان رژیم اسرائیل حمله‌ای علیه گروه تازه تأسیس فلسطینی «عرین الاسود» (بیشه شیران) در کرانه باختری انجام دادند و طی این حمله به منطقه‌ای در شهر نابلس حمله کردند که 5 شهید و 20 زخمی برجای گذاشت.

در این حمله درگیری شدیدی بین نیروهای مقاومت فلسطین و صهیونیست‌ها ایجاد شده و بعد از آنکه مردم به سمت منطقه حمله حرکت کردند و مانع از ورود نظامیان اسرائیل به خانه‌های درمحاصره شدند، تل‌‌آویو برای خارج کردن نیروهای خود، به منطقه نیروی کمکی اعزام کرد.

افزایش شمار شهدا و زخمی‌ها

وزارت بهداشت فلسطین در کرانه باختری در بیانیه خود از افزایش شمار شهدای حمله نظامیان اسرائیل به شهر نابلس خبر داد و اعلام کرد که در یورش صهیونیست‌ها به این شهر 5 نفر به شهادت رسیده است و 22 تن دیگر زخمی شده‌اند که پنج تن از ‌‌آن‌ها حالشان‌ وخیم است. «ودیع الحوح»، یکی از فرماندهان برجسته عرین الاسود در این حمله به شهادت رسیده است.

گردان جنین حمله به نظامیان صهیونیست را برعهده گرفت

گردان جنین زیر مجموعه «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان این گردان ساعت 10:00 به وقت محلی به سمت نظامیان اشغالگر صهیونیست در ایست و بازرسی نظامی به صورت انبوه آتش گشوده و طی آن توانستند چند تن از آن‌ها را زخمی کرده و از محله درگیری بگریزند.

اعتصاب در نابلس

کسبه و بازاریان شهر نابلس در کرانه باختری امروز سه شنبه در اعتراض به جنایت صهیونیست‌ها در این شهر و به احترام شهدای پنجگانه امروز دست به اعتصاب زده‌اند.

در یورش نظامیان اسرائیل به شهر نابلس، پنج تن از نیروهای بیشه شیران (عرین الاسود) به شهادت رسیدند.

هنیه: "بیشه شیران" در حجم و اندازه فلسطین است

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به تحولات شب گذشته و یورش نظامیان اسرائیل به نابلس گفت که «گروه بیشه شیران (عرین الأسود) نیرویی در حجم و اندازه فلسطین است و امید همه نیروهای مقاومت باقی خواهد ماند و این گروه تجسم کننده وحدت خون و سرنوشت فلسطین است و آینده بزرگ‌تر از این خواهد بود

او به تحولات شهر نابلس اشاره کرد و گفت که این شهر در کرانه باختری رود اردن با خون شهدای فلسطینی، مسیر عزت و افتخار را ترسیم می‌‌کند و فداکاری‌ها و جان افشانی جوانان بیشه شیران به شعله ور شدن انقلاب منجر خواهد شد و اشغالگران از ارتکاب جنایت‌های خود پشیمان خواهند شد.

بیشه شیران نسل جدیدی از جوانان مجاهد فلسطینی در کرانه باختری هستند که از چند ماه پیش در این منطقه اعلام موجودیت کرد. این گروه مسلح فلسطینی از سیاست های سازش جویانه تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس در برابر رژیم اسرائیل بیزارند و عمدتا گرایشاتی اسلام‌گرایانه، وطن پرستانه و مسلحانه در مبارزه با دشمن صهیونیستی با هدف آزادی فلسطین و قدس شریف دارند.

عربستان دنبال خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ و ایرباس
بلومبرگ اعلام کرد، صندوق دولتی عربستان سعودی، دنبال خرید حدود ۸۰ هواپیما به منظور راه اندازی یک شرکت جدید هواپیمایی است. این منابع گفتند که سفارشات خرید بین هواپیماهای تک راهرو و هواپیماهای پهن پیکر بزرگ‌تر که قادر به پرواز مسافت‌های طولانی هستند متفاوت است. به گفته این منابع، اولویت بین بوئینگ ۷۳۷ مکس، ایرباس A۳۲۰neo برای رده مسافت کوتاه و در مسافت طولانی بوئینگ ۷۸۷ و ۷۷۷ خریداری خواهد شد. سال گذشته، عربستان سعودی برنامه‌ای برای ایجاد دومین خط هوایی ملی در کنار خطوط هوایی سعودی به عنوان بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ اعلام کرد. انتظار می‌رود این شرکت هواپیمایی جدید، تونی داگلاس بریتانیایی را به عنوان مدیر اجرایی خود منصوب کند، زیرا داگلاس هفته گذشته از سمت خود به عنوان رئیس هواپیمایی اتحاد در ابوظبی کنار رفت.

یمنی‌ها جلوی غارت نفت شان را گرفتند

غربی‌ها در میانه بحران انرژی امید زیادی به نفت غارت شده از یمن داشتند. آنها با میدان‌داری امارات و سرمایه‌گذاری گستره امیدوار بودند با راهی کردن نفت یمن کمی از فشارهای بازار نفت کم کنند اما روز گذشته علی‌رغم هشدارهای دولت ملی یمن، یک فروند کشتی یونانی وارد بندر الضبه یمن می‌شود تا دو میلیون بشکه نفت سرقتی را بارگیری نماید.
با نزدیک شدن کشتی دزدان دریایی غربی، پهپادهای مقاومت مثل اجل معلق سر می‌رسند و پیام هشدار جدی مخابره می‌گردد
! با این اقدام رسما انصارالله یمن به عنوان بازیگری مؤثر در یک نقطه فوق‌العاده راهبردی وارد میدان بازی‌های ژئواکونومیک می‌شود.
ظاهرا داستان به جاهای زیبای خود رسیده است و فصل جدیدی از اتفاقات پرشتاب آغاز شده است
. پس از این صنعاء اعلام کرد اجازه نمی‌دهیم گاز یمن به اروپا یا هر کشوری برود. ضیف‌الله الشامی وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن گفت: پهپادها، پیام قدرت ملت یمن در تغییر معادلات را به دشمنان می‌رساند. امروزه پهپادها، بیشترین و قدرتمندترین سلاحی است که یمنی‌ها در اختیار دارند. این حمله یک هشدار اولیه است و نزدیکی بندر «ضبه» و نزدیکی نفتکش را هدف قرار داده است. در صورت تسلیم شرکت‌های نفتی به فشارهای آمریکا و اروپا، این پیام‌های هشداردهنده ضربات سختی را به دنبال خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/vByzYi