سیاسی

نماز جمعه در دفاع مقدس محل مخابره اخبار سیاسی و جنگ بود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: ائمه جمعه هم اطلاعات مذهبی و دینی و هم اطلاعات و اخبار سیاسی و جنگ را به مردم می‌دادند و مردم را روشن می‌کردند که دشمن در چه وضعی است و چه کسانی به صدام کمک می‌کنند و به او اسلحه می‌دهند.
جواد مقصودی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی پیرامون نقش نماز جمعه و ائمه جمعه و سخنرانان نماز جمعه در پشتیبانی از جبههها به خبرنگار ما گفت: در دفاع مقدس نماز جمعه و ائمه جمعه بسیار مؤثر بودند. ائمه جمعه هم اطلاعات مذهبی و دینی و هم اطلاعات و اخبار سیاسی و جنگ را به مردم میدادند و مردم را روشن میکردند که دشمن در چه وضعی است و چه کسانی به صدام کمک میکنند و به او اسلحه میدهند.

نقش سخنرانان قبل از خطبهها

وی بیان کرد: سخنرانان قبل از خطبهها نقش مهمتری داشتند. اینها شخصیتهای سیاسی بودند که میتوانستند مسائل سیاسی را مطرح کنند. همچنین متدینی بودند که از لبنان میآمدند. ما اینها را دعوت میکردیم و آنها اطلاعات سیاسی جامعی را به مردم میدادند.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره تأثیرگذاری خطبههای نماز جمعه در خارج از مرزهای کشورمان اظهار کرد: بهقدری خطبههای نماز جمعه تأثیرگذار بود که از کشورهایی که انقلاب اسلامی را دوست داشتند تقاضا میکردند امام جمعه خلاصه خطبهها را به زبان عربی بیان کند تا آنها اطلاعاتشان نسبت به ایران و انقلاب اسلامی بیشتر شود.

وی با تأکید بر اهمیت نقش سخنرانان قبل از خطبهها خاطرنشان کرد: آنها از بین افراد ملا با اطلاعات سیاسی انتخاب میشدند و به مردم آگاهی میدادند.

تشویق مردم به دفاع

مقصودی در ادامه گفت: ما سعی میکردیم همه برنامههایمان اعم از قرآن خواندن، شعار دادن و گزارشهایی که در نماز جمعه داده میشد در جهت آگاهیبخشی به مردم باشد و مردم تشویق به دفاع از کشورشان شوند.

وی اشاره کرد: یکی از کارهای ائمه جمعه، سخنرانان و مداحان این بود که مردم به ندای امام راحل لبیک بگویند و به جبههها بشتابند و سنگرها را پر کنند و در مقابل دشمن بعثی و صدام حسین بایستند.

خاطره ای از گذشت همسر شهید

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه نماز جمعه در تشویق مردم برای کمک به جبههها بسیار مؤثر بود گفت: خاطرم هست همسر شهیدی سینهریزی را از طلا آورد و به جبهه اهدا کرد. هر چه از ایشان خواستیم اسمشان را بگوید تا ثبت کنیم نگفت و گفت لزومی ندارد اسمم را بگویم. ما اطمینان داریم. از ایشان خواستیم اسم شهیدش را بگوید که قبول نکرد و گفت او شهید شده است و نیازی به بردن اسم او هم نیست. شما این را بگیرید و به نیت شهید صرف جبهه کنید.

وی در پایان اشاره کرد: مرد و زن و کوچک و بزرگ در نماز جمعه کمکهایشان را به جبههها اهدا میکردند.
https://shoma-weekly.ir/i5GAbM