بین الملل

نماد بارز لمپنیسم در سیاست داخلی امریکا

آنچه که شهروندان امریکایی در مناظره اخیر دیدند نماد بارز لمپنیسم در سیاست داخلی امریکا بود.

حنیف غفاری، کارشناس سیاست خارجی، در باره ارزیابی از اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا بین دونالد ترامپ و جو بایدن به خبرنگار نما گفت: اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امریکا مهمترین مناظره برای شهروندان این کشور است. این موضوع در طول ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم صدق میکند.

وی افزود: تعداد مخاطبان، میزان بینندگان و کسانی که مناظره اول نامزدهای انتخاباتی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را رصد میکنند به مراتب بیشتر از مناظرههای دوم و سوم است.

انتظار مخاطبین

این کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد: در مناظره اخیر شهروندان امریکایی و حتی بعضی از مخاطبان بینالمللی این مناظره انتظار داشتند دو نامزد حزبهای جمهوریخواه و دموکرات نسبت به بحرانهای عمیق و جاری در امریکا، از جمله شیوع ویروس کووید19 و بحرانهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا و اعتراضات ضد نژادپرستی راهکار ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: این دو نامزد نهتنها راهکاری ارائه ندادند، بلکه حتی بهجای توصیف شرایط و یا لااقل ارائه تحلیل اولیه به تمسخر و طعنه زدن به همدیگر پرداختند و به کرات از الفاظی استفاده کردند و رفتارهایی بروز دادند که در ادبیات عامه دنیا در شأن سیاستمداران ارشد یک کشور نیست. آنها دهها بار در حرف همدیگر پریدند و به اعضای خانواده همدیگر طعنه و کنایه زدند.

بازنده مناظره

غفاری خاطرنشان کرد: به قول اکثر رسانههای امریکایی بازنده این مناظره نه ترامپ بود و نه بایدن، بلکه مردم امریکا بودند که احساس میکردند میتوانند در چهار سال آینده به یکی از این دو نامزد انتخاباتی برای عبور از بحرانها تکیه کنند.

وی تصریح کرد: آنچه که شهروندان امریکایی در مناظره اخیر دیدند نماد بارز لمپنیسم در سیاست داخلی امریکا بود.

این کارشناس سیاست خارجی اشاره کرد: هنوز در مناظرات انتخاباتی به سیاست خارجی پرداخته نشده است، اما قطعاً در این حوزه هم شاهد همین روند خواهیم بود.

استقرار دولتی نامتعادل

وی اضافه کرد: در سالهای 2020 تا 2024 عملاً شاهد استقرار دولتی نامتعادل، لمپن و بدون برنامه در امریکا خواهیم بود که این به معنی تشدید لایههای بحران داخلی در امریکا و جا به جایی این لایهها به نفع تغییر حاکمیت ساختاری در این کشور است.

غفاری در خصوص ادبیات همراه با فحاشی در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری امریکا تأکید کرد: واقعیت این است که نه ترامپ و نه بایدن و در واقع نه جمهوریخواهان و نه دموکراتها هیچگونه راه حلی برای بحرانهای داخلی، اقتصادی و سیاست خارجی در امریکا ندارند.

وی اشاره کرد: با اتفاقاتی که در چهار سال اخیر افتاد مناسبات امریکا بهگونهای به هم ریخته که سیاستمداران ارشد کشور را هم به فضای عوامفریبی و عوام‌‌گرایی مطلق کشانده است. در چنین شرایطی آنها بهجای تکیه بر استقلال و منطق رو به فحاشی و هتاکی میآورند و از ادبیاتی استفاده میکنند که شاید تا دههها قبل مقامات امریکایی در ظاهر منتقد آن بودند، اما الان شاهد هستیم در مواضع ظاهریشان این ادبیات را به کار میبرند و جالب است بعد از مناظره از آن به عنوان برگ برنده یاد میکنند.

غفاری افزود: این نشان دهنده نزول شأن حاکمیتی و مناسبات داخلی امریکا و سطح عقل و شعور سیاستمداران آنها همزمان با تشدید بحرانهای داخلی در این کشور است.

https://shoma-weekly.ir/ADua96