سیاسی

نمادی از روش انقلابی گری حبیبی

مرحوم هاشمی در همان دیدار تأکید کرد که هیچ فردی را بهتر از آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری انقلاب سراغ ندارد و پیرو ایشان است. اما در مجموع فضای آن جلسه فضای آرامی نبود و مطالب مطرح‌شده موجب رنجش مرحوم هاشمی شد، با این حال آقای حبیبی در بیان مطالبی که معتقد بود بیان آنها از جمله تکالیف شرعی او است،‌ اغماض نکرد.
یک عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه برای اولین بار روایتی از دیدار برخی سران این حزب با مرحوم هاشمی رفسنجانی در خرداد ۸۹ بیان کرد.

محمدمهدی اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه سابقه حضور مرحوم حبیبی در حزب مؤتلفه به سال 73 بازمیگردد، گفت: در سال های 72 و 73 که حزب مؤتلفه بهدنبال برادریابی از میان انقلابیون بود، از آقای حبیبی نیز دعوت به همکاری میکند. ایشان بارها به این خاطره اشاره کرده و میگفت که در آن سالها در خلوت خودش به این موضوع فکر میکرده که اگر همانند انفجار در حزب جمهوری، اتفاق مشابهی برای مؤتلفه رخ دهد، آیا او خود را شهید تلقی خواهد کرد یا خیر. وقتی احساس می کند جوابش مثبت است، درخواست عضویت می کند.

وی ادامه داد: مرحوم حبیبی بر این موضوع تأکید داشت که همانطور که شهید بهشتی گفته بود، حزب باید "معبد” باشد، حزب مؤتلفه نیز دارای چنین شرایطی است و اگر در این مسیر کشته شود، خود را شهید تلقی میکند.

اسلامی با ابراز اینکه حضور مرحوم حبیبی در حزب مؤتلفه کاملاً عقیدتی بود، تصریح کرد: آنچه برای مرحوم حبیبی در مواردی که با اعضای حزب دچار اختلاف نظر میشد، محور حرکت بود، برداشت ایشان از تکلیف شرعی بود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه افزود: توجه ویژه به خرد جمعی در مسیر فعالیتهای حزبی از دیگر ویژگیهای آن مرحوم بود؛ موارد زیادی پیش میآمد که ایشان با دیگر اعضای حزب اختلاف سلیقه داشت ولی ایشان در اینگونه موارد بیان میکرد با وجود اینکه نظر شخصیاش چیز دیگری است، ولی بهعنوان دبیرکل موظف به بیان نظر جمع است.

وی با اشاره به تأکید دبیرکل فقید حزب مؤتلفه بر کادرسازی یادآور شد: مرحوم حبیبی در دوره جدید فعالیت حزب که اخیراً آغاز شده است، برای سومین دوره پیاپی تأکید داشت که دیگر قصد دبیرکلی ندارد و باید فضا برای گردش نخبگان در حزب فراهم شود، حتی در جلسه شورای مرکزی برای انتخاب دبیرکلی، ایشان علاوه بر اینکه تأکید کرد قصد دبیرکلی مجدد را ندارد، اعلام کرد که به خود رأی نخواهد داد.

محمدمهدی اسلامی همچنین درباره دفاع مرحوم حبیبی از ولایت فقیه و مرزبندی وی با صحنهگردانان فتنه 88 گفت: مرحوم حبیبی بر اساس تلقیای که از تکلیف شرعی داشت، تلاش میکرد تا رفتارهایش با مسیر تعیینشده از سوی ولی فقیه منطبق باشد.

وی با اظهار اینکه یکی از فعالیتهای جدی ایشان در مسیر حمایت از ولایت فقیه، به اتفاقات سال 88 بازمیگردد، خاطرنشان کرد: بهیاد دارم که ایشان بهعنوان دبیرکل از مرکز سیاسی حزب خواسته بود تا جزواتی را برای تقدیم به مراجع و علمای بزرگ آماده کنند و آنها را در جریان برخی جزئیات حوادث سال 88 قرار دهند تا موجب تقویت مواضع حمایتی و شفاف نخبگان از نظام شود، همچنین دیدارهایی با برخی چهرههای شاخص که در فتنه محوریت داشتند، برگزار و تلاش کرد تا شرایط را برای بازگرداندن آنها به مسیر انقلاب و جلوگیری از فراگیرتر شدن فتنه فراهم کند.

اسلامی به عنوان مثال اظهار کرد: در آن سالها مواضع مرحوم هاشمی بهطوری بود که از نظر ما حمایت پررنگی از رهبری نداشت و انتظار ما از ایشان این بود که در رابطه با فتنهگران موضعگیری شفافی داشته باشد، بر همین اساس ساعتی پیش از دیدار اعلامشده اعضای حزب با آقای هاشمی بهمناسبت شهادت شهدای مؤتلفه، دیدار خصوصی با مرحوم هاشمی داشتیم.

وی افزود: در آن دیدار تنها مرحوم حبیبی به نمایندگی از جمع سخنانی را خطاب به رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت بیان کرد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه ادامه داد: آقای حبیبی بهطوری مواضع خود را بهشکل صریح و شفاف مطرح کرد که مرحوم هاشمی سخنان خود را با این جمله آغاز کرد که
"تشکر می
کنم هیچ حرفی را در دلتان نگه نداشتید”. آقای حبیبی در آن دیدار، مطالبی بسیار جدی را درباره فتنهگری برخی نامزدهای انتخابات سال 88 و همچنین در رابطه با برخی نزدیکان آقای هاشمی مطرح کرد، از سوی دیگر به برخی از ادعاهایی که در جامعه مطرح شده بود و انتظار میرفت آقای هاشمی در مواجهه با آنها سکوت نکند، از سوی آقای حبیبی پرداخته شد و در نهایت از مرحوم هاشمی اصلاح رویکرد و حمایت پررنگ از رهبری را مطالبه شد.

اسلامی یادآور شد: مرحوم هاشمی در همان دیدار تأکید کرد که هیچ فردی را بهتر از آیتالله خامنهای برای رهبری انقلاب سراغ ندارد و پیرو ایشان است. اما در مجموع فضای آن جلسه فضای آرامی نبود و مطالب مطرحشده موجب رنجش مرحوم هاشمی شد، با این حال آقای حبیبی در بیان مطالبی که معتقد بود بیان آنها از جمله تکالیف شرعی او است، اغماض نکرد.

وی تصریح کرد: رسانهای شدن دیدار رسمی انجامشده پس از آن دیدار خصوصی که بهمناسبت سالروز شهادت شهدای مؤتلفه با آقای هاشمی انجام میشد، موجب هجمه به حزب مؤتلفه شد و منتقدان این دیدار معتقد بودند که حزب مؤتلفه با این کار قصد اعلام بیعت با آقای هاشمی را داشته است. پس از آن دیدار جلسه ای در حزب برگزار شد و در نهایت جمعبندی اعضا بر این شد که اگر قرار است این دیدار اثری داشته باشد، ما باید این هجمه را بپذیریم تا نقد مشفقانهای که در جلسه خصوصی با مرحوم هاشمی مطرح شده بود، اثر خود را از دست ندهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چشم پوشیدن بر برخی تهمت ها و صبر انقلابی آقای حبیبی دربرابر انتقادات و هجمههای وارده پس از رسانهای شدن دیدار خانواده شهدای مؤتلفه با مرحوم هاشمی را میتوان تکمیلکننده اقدام انقلابی ایشان در بیان مواضعشان در قبال حمایت از رهبری در جلسه خصوصی با آقای هاشمی برشمرد.

https://shoma-weekly.ir/ZMMKLY