سیاسی

نقش نمایندگان مستقل تعیین‌کننده تر شده است

تصور می‌کنم که در انتخاب ریاست مجلس، اگراعتدالگراها و بخشی از مستقلین با اصولگراها در مورد انتخاب آقای لاریجانی ائتلاف کنند میتوانند ریاست مجلس را مثل دوره‌های گذشته حفظ کنند.
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد ترکیب نهایی راه یافتگان به مجلس تصریح کرد:با اعلام نتیجه انتخابات مرحله دوم به نظر می‌رسد چهار طیف در مجلس شامل اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، مستقلین و اعتدالگراها شکل گرفته است و در عین حال درصد حضور نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب بیشتر است و مستقلین و اعتدالگراها به لحاظ تعداد به ترتیب در رده سوم و چهارم قرار دارند.

وی درباره وضعیت اکثریت یا اقلیت بودن طیف‌های سیاسی گفت: چنانچه اعتدالگراها و مستقلین با هر کدام از این دو طیف اصلی کنار بیایند، می‌توانند اکثریت و یا نیمی از کرسی‌های بهارستان را به دست بیاورند. این عضو حزب موتلفه اسلامی با یک تحلیل تخمینی درباره کسب کرسی‌های مجلس از سوی جریان اصولگرا خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنم فراکسیون اصولگرایان حدود 135 نفر از نمایندگان را جذب می‌کند. بنابراین میزان رای نمایندگان اصولگرا در مجلس دهم مثل مجلس پنجم یا کمی بیشتر است و بقیه نمایندگان هم متعلق به سه طیف اصلاح طلب، مستقل و اعتدال‌گرا هستند.

ترقی درباره نقش مستقل‌ها در تعیین گرایش‌های سیاسی نهایی مجلس در انتخاب ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: تصور می‌کنم که در انتخاب ریاست مجلس، اگراعتدالگراها و بخشی از مستقلین با اصولگراها در مورد انتخاب آقای لاریجانی ائتلاف کنند میتوانند ریاست مجلس را مثل دوره‌های گذشته حفظ کنند. وی در مورد نوع تعامل نمایندگان مجلس دهم با دولت تصریح کرد: موضع کلیت مجلس یک موضع تند مخالف دولت نیست و پیش‌بینی می‌شود موضع متعادل‌تری را در مقایسه با مجلس نهم در مواجهه با دولت در پیش بگیرد. منتهی به نظر می‌رسد که با توجه به ترکیب فراکسیون‌ها، تصمیم‌گیری در داخل مجلس کار بسیار سخت و دشواری می‌شود به دلیل این‌که این هم‌وزنی فراکسیون‌ها موجب خواهد شد که رقابت بر سر تصمیم‌گیری‌ها تنگاتنگ باشد. بنابراین اگر هر کدام از این طیف‌ها نتوانند یک مجموعه ای از مستقلین و اعتدالگراها را به سمت خود جذب کنند قطعا در تصویب مصوبات دچار مشکل خواهند شد.

https://shoma-weekly.ir/k3nk4N