بین الملل

نقش مخرب تشکیلات سیاست خارجی واشنگتن در بحران اوکراین

اگر می‌خواهیم مانع از ادامه اقدامات روسیه در اوکراین شویم باید آن‌ها را متقاعد کنیم که تجاوز آن‌ها یک اقدام طولانی و هزینه بر به همراه خواهد داشت. در عین حال که ما باید در کمک به اوکراینی‌ها برای دفاع از خود آزادانه‌تر عمل کنیم، باید گزینه مذاکره با روس‌ها را نیز در دستور کار قرار دهیم.
علیرضا بخشی استوار- سیاستمداران اروپا و آمریکا دست در دست هم، علیه روسیه قد علم کردهاند یا برای نجات اوکراین به تکاپو افتادهاند؟ از زمانی که بحران سیاسی اوکراین آغاز شده روزی نیست که انگشت اتهام سیاستمداران اروپایی و آمریکایی به سمت روسیه مبنی بر دخالت در امور اوکراین دراز نباشد. این اتهامهای مکرر که یک روز از جانب نخست وزیر لهستان بازگو میشود و روز دیگر از سوی مقامات اتحادیه اروپا تا کجا ادامه خواهد یافت؟، اتهاماتی که یک روز بر زبان مقامات آلمان و فرانسه و روز بعد بر زبان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جاری میشود به راستی تا چه میزان برای نجات اوکراین از دست این غوغا سودمند واقع میشود. اما سئوال اصلی اینجاست که آیا به واقع روسیه در ایجاد این تشنج دست دارد؟

در روزهایی که گذشت علیرغم این اتهامها که یکی پس از دیگری علیه روسیه کنار هم چیده میشد، خبرها حاکی از آن بود که روسها برای پایان دادن به بحران اوکراین پیشقدم شدهاند. به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی که پیشتر تماس تلفنی وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه به زمان دیگری موکول شده بود، وزارت امور خارجه روسیه از برقراری این تماس خبر داد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی خود با جان کری، همتای آمریکاییاش از واشنگتن خواست از تمام نفوذ خود برای وادار کردن دولت کییف به توقف عملیاتهای نظامی در جنوبشرق اوکراین و خارج کردن نیروها از این مناطق استفاده کند. وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، به نظر میرسد دولت کییف علیه مردم خود اعلام جنگ کرده است. سرگئی لاوروف خواهان اعمال نفوذ برای جلوگیری از اقدامهای نظامی علیه شهروندان در جنوب شرق اوکراین شد. لاوروف تأکید کرد که اقدام نظامی در جنوب شرق اوکراین این کشور را به سمت مناقشه هدایت میکند.

شاید زبیگنیو برژینسکی در مقالهای که در نشریه پلتیکو از او به چاپ رسیده است به سئوالهای بسیاری در مورد مناقشه اوکراین و تحرکات آمریکا پاسخ داده است. برژینسکی در این مقاله نوشته است: «بیش از یک ماه است که از الحاق منطقه کریمه به روسیه میگذرد و حوادث اخیر نیز فقط بحران اوکراین را تشدید کرد؛ به طوری که گزارش شده است شبه نظامیان حامی روسیه روز جمعه دو بالگرد اوکراین را در شهر اسلاویانسک سرنگون کردهاند. با این حال باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا هنوز یک بیانیه و یا اظهارنظر جامع در رابطه با اینکه واقعا چه چیزی در خطر است ارائه نکرده است. چرا ما با این مشکل رو به رو هستیم؟ چرا این به نفع ماست تا با همکاری روسیه این چالش را حل و فصل کنیم؟ چرا مذاکره برای حل این بحران عمل نمیکند. برای کمک به اوکراین همه ما تعهد داریم.» برژینسکی در ادامه این مطلب نوشته است: «فراتر از این باراک اوباما، باید روشن بگوید که ما نمیتوانیم یک سیستم بینالمللی را که در آن کشورها توسط اراذل و اوباش و یا شبه نظامیان مورد حمله قرار گرفته و از سوی خارج بیثبات شده، تحمل کنیم. رئیس جمهوری آمریکا باید بگوید که چرا این یک مسئولیت مشترک نه فقط برای ما بلکه برای دوستان دیگر همچون چین است.»

این مقام ارشد سابق آمریکا در این مطلب خاطرنشان کرده است: «در کل من تاکنون از اقدامات رئیس جمهور در قبال بحران اوکراین حمایت میکنم. با توجه به شرایط همپیمانانمان، فکر میکنم اوباما به طور کلی تا جایی که امکان داشته در شرایط فعلی اقداماتی در مورد بحران اوکراین انجام داده است. اوباما مجبور بود که با دقت گام بردارد. انتقاد من به اوباما این است که به صراحت و آرامی در مورد اوکراین برای مردم آمریکا سخن نگفته و این موضوع را به صورت یک چشمانداز گسترده عنوان کرده است. اوباما حتی یک سخنرانی و بیانیه مهم واحد برای مردم آمریکا در مورد اینکه چه چیزی میتواند یک بحران بینالمللی مهم باشد، نداشته است. رئیس جمهوری آمریکا به حمایت مردم آمریکا نیاز دارد. بنابراین لازم است اوباما مردم آمریکا را متقاعد کند که بحران اوکراین مسئلهای مهم است که درک و حمایت ملی نیاز دارد.» برژینسکی در ادامه این مطلب خود نوشت: «اوباما باید این باور را در غرب ایجاد کند که مسئله اوکراین یک مسئولیت مشترک است و باید مسکو را نسبت به این موضع متقاعد کند که ما در مورد بحران اوکراین جدی هستیم.

اگر میخواهیم مانع از ادامه اقدامات روسیه در اوکراین شویم باید آنها را متقاعد کنیم که تجاوز آنها یک اقدام طولانی و هزینه بر به همراه خواهد داشت. در عین حال که ما باید در کمک به اوکراینیها برای دفاع از خود آزادانهتر عمل کنیم، باید گزینه مذاکره با روسها را نیز در دستور کار قرار دهیم.

اوکراینیها خواهند جنگید فقط زمانی که آنها به این نتیجه برسند که در ‌‌نهایت از سوی غرب کمکهایی را به دست میآورند به ویژه در مسئله دریافت انواع تسلیحاتی که برای دفاع موفقیت آمیز لازم است. اوکراینیها قصد دارند روسیه را در یک میدان نبرد باز شکست دهند جایی که هزاران تانک وارد عمل میشوند. آنها فقط میتوانند از طریق یک مقاومت دراز مدت شهری بر روسها غلب کنند. در صورت وقوع درگیری طولانی مدت، هزینههای اقتصادی جنگ به طور چشمگیری به روسها تحمیل خواهد شد. در ‌‌نهایت این برای روسها از لحاظ سیاسی بیهوده خواهد بود.» این اظهارات برژینسکی در حالی اعلام شده که در اواخر ماه آوریل نتایج یک نظرسنجی موسسه راسموسن نشان داد که حدود ۶۰ درصد از آمریکاییها معتقدند که اوضاع اوکراین، آمریکا را نگران نمیکند. در تاریخ ۲۸ آوریل نیز نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه یو اسای تودی و موسسه پیو نشان داد که اکثر آمریکاییها مخالف ایده انتقال سلاح و مایحتاج نظامی به اوکراین هستند. نظر مردم آمریکا مغایر با نظر برژینسکی است که معتقد به کمک نظامی آمریکا به اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه است. مشاور سابق سیاست خارجی سنای آمریکا تاکید کرد اعمال تحریمهای بیشتر علیه روسیه بر سر بحران اوکراین اشتباه است.

«جیمز جاتراس» مشاور سابق سیاست خارجی سنای آمریکا در گفتگو با شبکه پرس تی وی درباره بحران اوکراین گفت به نظر من وضع تحریمهای بیشتر علیه روسیه فقط به بدتر شدن اوضاع و ایجاد تفرقه بیشتر چه در داخل اوکراین و چه در سطح بین المللی میشود. به نظر من این کار امکان تعامل و همکاری بیشتر بین المللی را برای حل بحران اوکراین از بین میبرد. در نتیجه این تحریمها دیگر اروپا و آمریکا در یک طرف و روسیه در طرف دیگر نمیتوانند گروههای درگیر در داخل اوکراین را به حل سیاسی بحران این کشور ترغیب کنند. باید توجه داشت دولت غیرمنتخب در کییف نمیتواند با نیروی نظامی معترضان شرق اوکراین را سرکوب کند زیرا آنها به طور طبیعی نمیتوانند مشروعیت دولت کی یف را به رسمیت بشناسند. عملیات نظامی کییف در شرق نمیتواند ما را از این بحران خارج کند. واقعیت این است که مشکل اصلی از واشنگتن میآید. متاسفانه اروپاییها نیز همسو با آمریکا حرکت میکنند گرچه حرکت آنها در کنار آمریکا با بیمیلی و احتیاط است به ویژه این مسئله درباره تحریمها علیه روسیه مشهود است. اروپاییها در مقایسه با آمریکا منافع بیشتری در اوکراین دارند همانطور که روسیه نیز منافع زیادی در اوکراین دارد. متاسفانه تشکیلات سیاست خارجی واشنگتن نقشی بسیار مخرب در بحران اوکراین بازی میکند.

https://shoma-weekly.ir/B3k0fX