سیاسی

نقش رهبری در صیانت از قانون اساسی

دوازدهم آذر سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. قانونی مترقی و مبتنی بر مبانی اسلامی و قرآنی که قادر است ملت ایران را به قله‌های پیشرفت وعدالت ارتقاء دهد.

حمیدرضا ترقی- دوازدهم آذر سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. قانونی مترقی و مبتنی بر مبانی اسلامی و قرآنی که قادر است ملت ایران را به قله‌های پیشرفت وعدالت ارتقاء دهد.

رهبری انقلاب نقش اصلی را در صیانت از این قانون به عهده دارند و در طول دو دهه رهبری خردمندانه و مدبرانه خویش از هیچ کوششی برای صیانت از این قانون دریغ نورزیده‌اند.

دیدگاه رهبری نسبت به جایگاه و ارزش قانون اساسی بیانگر دقت و حساسیت معظم له نسبت به صیانت از آن است.

ضامن حفظ نظام اسلامی

رهبری در تاریخ 11/2/84 فرمودند: این قانون اساسی می‌تواند ضامن حفظ نظام اسلامی باشد. بی شک اجرای قانون اساسی و عملی کردن اصول مترقی آن می‌تواند بقاء و دوام نظام اسلامی را تضمین نماید هر کدام از اصول این قانون که منطبق بر فطرت و قوانین الهی تدوین شده است، می‌تواند مسیر صحیح و درست را به جامعه در عرصه‌های مختلف نشان دهد.

علاج اساسی دردهای کشور

مقام معظم رهبری علاج اساسی دردهای کشور در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و مدیریتی و قضائی و اجتماعی را عمل به قانون اساسی دانسته و در 29/3/79 به همه عمل به آن را توصیه نمودند.

ستون‌های بنای جامعه اسلامی

رهبری معظم انقلاب قانون اساسی را مثل ستونها و پی‌های یک بنا دانستند و در 15/5/82 تأکید نمودند که این قانون می‌تواند جامعه نمونه اسلامی را پی ریزی کند، جامعه‌ای که روابط انسانی و اجتماعی و ساختار سیاسی ونظام قضائی و برنامه دولتش بر اساس این قانون تنظیم و طراحی شود منشاء سعادت انسانها خواهد شد.

ضامن جمهوری اسلامی

در تعبیری دیگر مقام معظم رهبری معتقدندکه این قانون اساسی توانسته است هم اسلام را تضمین کندو هم جمهوریت را.24/11/82

مفهوم این جمله این است که قانون اساسی حاوی قوانینی است که هم اسلامیت جامعه را تضمین می‌کندو هم نقش مردم و جمهوریت را در جامعه و نظام حفظ می‌کند. بنابر این هر کس به جمهوری اسلامی معتقد است و بدنبال صیانت از نظام جمهوری اسلامی است باید عمل به این قانون اساسی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

اقدامات صیانتی رهبری

مقام معظم رهبری در طول 24 سال رهبری خود بعد از حضرت امام (ره) با تلاش‌های متعددی برای تغییر و انحراف از قانون اساسی روبرو شدندکه در برابر همه آنها ایستادند.

الف) وقتی که عده‌ای خواستند دوره ریاست جمهوری را بر خلاف قانون اساسی افزایش دهند، رهبری در برابر آن ایستاده و تاکید کردند باید وفق قانون اساسی عمل شود و فرمودند: ساختار قانون اساسی بایستی بطور دقیق حفظ شود. 19/4/79

و افزودند: پایبندی به قانون اساسی وظیفه اسلامی ملی است. 19/5/79

ب) وقتی عده‌ای تحت شعار اصلاحات بدنبال عدول از قانون اساسی و اصلاحات ساختارشکن بودند و می‌خواستند با ارائه لایحه دوقلو به مجلس اختیارات رئیس جمهور را افزایش دهند و جامعه را به استعفای نمایندگان و دولت تهدید کردند و حاکمیت دوگانه را در کشور دنبال نمودند رهبری فرمودند: قانون اساسی معیار اصلاحات است(29/3/85)

ج) وقتی عده‌ای خواستند زمینه ورود افراد مخالف قانون اساسی را به مجلس و حاکمیت فراهم و سپس از درون نظام را استحاله نمایند؛ معظم له با قاطعیت ورود پیدا کرده و فرمودند:

- کسانی که قانون اساسی و این ملت و کارها و شعارها و راه و اهدافش را قبول ندارند نباید به مجلس بیایند.

ایشان افزودند: کسانی که نظام و قانون اساسی را قبول ندارند، آمدنشان به مجلس خطاست.18/10/82

د) هنگامی که عده‌ای با عدول از قانون و نپذیرفتن فصل‌الخطاب در قانون اساسی فتنه بپا کردند و کشور را به آشوب کشیدند و زمینه دخالت بیگانگان را فراهم ساختند، معظم له فرمودند؛

در هیچ جای دنیا به کسانی که به قانون اساسی و اصول آن کشور معتقد نیستند، اجازه نمی‌دهند در بخش‌های حاکمیت وارد شوند.19/6/84

ه) و آنگاه که سران قوا برای هر چیزی اختلاف کرده و زمینه سوء استفاده دشمن رافراهم می‌ساختند و در وظایف یکدیگر تداخل می‌کردند، فرمودند تقصیرها را گردن هم نیندازند، حدود قانون اساسی را نسبت به خودشان حفظ کنند. 19/7/91

رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت ودقت حرکت قوای سه گانه کشور در ریل قانون اساسی مستمراً رصد کرده و هر جا از ریل خارج می‌شوند قاطعانه تذکر داده و آنها را به ریل اصلی قانون برگردانده‌اند، معظم له در انجام وظایف رهبری نیز دقیقاً بر اساس مّر قانون اساسی عمل کرده و سعی کرده‌اند از قانون عدول نکنند. زیرا طبق قانون اساسی رهبری وظیفه هماهنگی قوا را بر عهده دارد.

صیانت از این قانون که ترجمان خواسته‌ها و آرمانهای ملت ایران و نشان دهنده جهت و مسیر حرکت مردم در چهارچوب کلی برای تدوین قوانین و سیاستهای کلان است وظیفه‌ای همگانی است که همه باید بدان توجه نموده و رهبری را در صیانت از آن یاری نمایند.

https://shoma-weekly.ir/JITgTh