بین الملل

نقش دلاری‌های سعودی در صعود "احمد شفیق" به دور دوم

در رابطه با دخالت خارجی در انتخابات مصر، اسناد به دست آمده نشان می دهد که عربستان سعودی با صرف هزینه‌های میلیاردی تلاش کرد تا مانع قدرت گیری اسلامگرایان شود

انتخابات ریاست جمهوری در مصر پنجشنبه چهارم خرداد ماه با فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید. میزان مشارکت مردم در انتخابات کمتر از آنی بود که پیش بینی می‌‌شد؛ کمتر از نیمی از واجدان شرایط ( 46.42 درصد) در انتخابات شرکت کردند و با اینکه این انتخابات رویدادی تاریخی برای مصر بود، بسیاری انگیزه کافی برای شرکت در انتخابات نداشتند.
محمد مرسی نامزد مورد حمایت اخوان المسلمین، احمد شفیق آخرین نخست وزیر رژیم مبارک، عمرو موسی دبیر کل سابق اتحادیه عرب، حمدین صباحی نامزد ملی گرای مخالف رژیم مبارک و عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد اسلام خواه میانه رو، 5 نامزدی بودند که رقابت‌های جدی خود را برای کسب کرسی ریاست جمهوری مصر دنبال می‌کردند، اما در این بین احمد شفیق و محمد مرسی به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.
به گزارش خبرگزاری فارس احمد شفیق، سپهبد نیروی هوایی و همچون حسنی مبارک، سابقه خلبانی در جنگ و فرماندهی نیروی هوایی را دارد.
پس از به راه افتادن جنبش، حسنی مبارک او را روی کار آورد تا اوضاع را آرام کند و به ماندنش در قدرت یاری برساند اما این دولت مستعجل هم مانند خود حسنی مبارک آماج شعارهای مردم شد و سرنوشتش به حسنی مبارک گره خورد.
اینکه چطور شفیق به دور دوم صعود کرد برای کارشناسان جای سئوال است چراکه به طور طبیعی مردمی که دست به انقلاب زدند تا رژیمی را سرنگون کنند نباید به بقایای آن رژیم اقبال نشان دهند.همین موضوع چالش‌هایی را در زمان انتخابات به همراه داشت. کلید این سئوال را می‌توان در اظهارات جوانان انقلاب مصر یافت.
یکی از اعضای ائتلاف جوانان انقلاب مصر گفت: ائتلاف جوانان انقلاب 5 میلیون رأی احمد شفیق را قبول ندارد و یکی از دلایلش این است که حاتم بجاتو دبیر کل کمیته انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که نیروهای وزارت کشور و ارتش بر خلاف قانون به احمد شفیق رأی دادند.
"مصطفی الغنیمی"، از اعضای دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین در مصاحبه با روزنامه المصری الیوم تاکید کرد که نتایج انتخابات اخیر صرف اموال هنگفتی در جریان این انتخابات با هدف پیروزی احمد شفیق را به اثبات رساند و جای هیچ شک و تردیدی نسبت به این موضوع باقی نگذاشت.
وی افزود: نمی‌توان حتی میزان اموال هزینه شده در حمایت از احمد شفیق را حدس زد، اما اطمینان داریم که ده‌ها میلیارد دلار برای حمایت از وی و تلاش برای پیروزی شفیق وارد مصر شده است.
محمد صادق الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص احتمال وجود تقلب و یا تلاش برای تاثیر بر نتایج انتخابات، از دخالت‌های کشورهای خارجی و عربی در انتخابات مصر سخن گفت و تصریح کرد که به گفته "حسنین هیکل" نویسنده و روزنامه نگار مصری، میلیاردها دلار برای مصادره انقلاب‌ها و روی کار آوردن گزینه دلخواه قدرت‌های خارجی در مصر هزینه شد و به نظر می‌رسد که قرار گرفتن احمد شفیق در مرتبه دوم ناشی از دخالت‌های خارجی و ترساندن ملت مصر از سوی بیگانگان است.
در رابطه با دخالت خارجی اسناد به دست آمده نشان می دهد که عربستان سعودی با صرف هزینه‌های میلیاردی تلاش کرد تا مانع قدرت گیری اسلامگرایان شود که آخرین نمونه این دخالت‌ها نامه سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان به سفارت این کشور در مصر است که طی آن از سفیر خواسته شده که "به هر شکل ممکن" مانع روی کار آمدن اسلامگرایان در مصر شوند.
سعود الفیصل در این دستور العمل آورده است که بنا بر تاکید ویژه خادم حرمین شریفین، از شما می‌خواهیم که همه تلاش خود را به کار گیرید تا مانع پیروزی کاندیداهای اسلامگرا بخصوص محمد مرسی شوید.
چرا که اخوان المسلمین خطر حقیقی برای ماست و مایل نیستیم که آنها به قدرت برسند زیرا در این صورت ما جایگاه خود را در رهبری جهان عربی و اسلامی از دست خواهیم داد. لذا برای تحقق این امر بر ضرورت استفاده از تمامی سازوکارهای موجود تاکید می کنیم.


https://shoma-weekly.ir/jYhLc8