رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نقشه جامع علمی کشور در بسیاری از مشکلات نظام آموزش و تحقیقات کشور ورود پیدا کرده است.

دکتر علی عباسپور در گفت وگویی پیرامون پیشرفتهای علمی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی، دشمنان انقلاب اسلامی که منافع نامشروع خود را در خطر میدیدند، با توسل به حربههای مختلف به مقابله با این انقلاب پرداختند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: یکی از حربههایی که دشمنان ملت ایران در راه رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کردند، تحریمهای علمی بود، که این شیوه تا امروز هم ادامه یافته و حتی تشدید شده است.
عباسپور ادامه داد: به همین دلیل نیروهای انقلاب برای مقابله با این تحریمهای دشمنان به این نتیجه رسیدند که باید از لحاظ علمی خودکفا و مستقل باشیم.
وی گفت: ما در ابتدای انقلاب اسلامی در معدود رشتههای دانشگاهی در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی مقطع دکتری دانشجو پذیرش میکردیم، اما امروز کمتر رشتهای حتی رشتههای اصطلاحاً (Hitech) یعنی رشتههای فناوری بالا وجود دارد که ما در آن رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشجو نداشته باشیم.
وی افزود: امروز تعداد دانشجویان در کشور، تعداد دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی، تعداد اساتید و و اعضای هیئت علمی در کشور با آنچه که در ابتدای انقلاب وجود داشت اصلاً قابل مقایسه نیست.
رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ورود به حوزههایی مانند تأسیس پارکهای علم و فناوری، برنامهریزی برای تکمیل چرخه علم از ایده تا محصول و تجاریسازی علوم هم از مشخصات این دوره درخشان پیشرفت علم و فناوری در کشور است.
دکتر عباسپور گفت: نقش نهادهای سیاستگذار مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در این روند مبارک بسیار برجسته است.
وی افزود: تصویب اسناد بالادستی و در رأس آنها نقشه جامع علمی کشور که در کنار سایر اسناد مانند سند چشمانداز 20 ساله تبیین کننده روند حرکت کشور در حوزه علم و فناوری است، یکی از خدمات این شوراست.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: این سند نقطه عطف مبارکی در جریان حرکت علمی کشور است و در صورت اجرای کامل این سند بسیاری از اهداف سایر اسناد مانند رسیدن کشور به رتبه اول علم و فناوری در منطقه محقق خواهد شد.
رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نقشه جامع علمی کشور در بسیاری از مشکلات نظام آموزش و تحقیقات کشور ورود پیدا کرده است.
وی افزود: موضوعاتی مانند اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانشجو به عنوان یکی از مشکلات دیرپای نظام آموزشی کشور خوشبختانه در نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفته است.
دکتر عباسپور ادامه داد: در نظام قدیمی پذیرش دانشجو که میتوان آن را نظام کنکور محور دانست، شخصی موفق به عبور از سد کنکور میشد که صرفاً در تست زدن موفق باشد بدون توجه به این نکته اصلی که این شخص آیا صلاحیت علمی ورود به دانشگاه را دارد یا نه؟.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: موضوع مهم بعدی اصلاح روند آموزش در تحصیلات تکمیلی یعنی مقطع دکترا است.
وی افزود: دوره دکترا دورهای است که باید در آن محوریت اصلی بر تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در دانشجو باشد و خروجی این دوره یک محقق و پژوهشگر توانمند باشد و دانشجوی دکترا در حقیقت همکار تحقیقاتی و پژوهشی استاد خود است.
دکتر عباسپور ادامه داد: خوشبختانه در نقشه جامع علمی کشور و ستاد راهبری در این مورد مصوبات خوبی داشتهایم که پرداخت یک کمک ماهانه به دانشجویان دوره دکترا جهت فراغت فکری آنان در مورد معیشت مادی و اختصاص حداکثر وقت آنان به تحقیق، از این مصوبات است.
رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بنده در دوره تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور، شاهد کار سنگین، فشرده و تخصصی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و با این تلاشها بود که خوشبختانه ما توانستیم در میان معدود کشورهای دارای سند بالادستی در حوزه علم و فناوری قرار بگیریم.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد بالادستی و کلان نگر وظیفه هماهنگی و نظارت بر فعالیت تمام دستگاه های فعال در حوزه علم و فناوری را نیز بر عهده دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پایان ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی با همکاری و تعامل در موضوعات مختلف با یکدیگر هم افزایی خوبی داشتهاند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: یکی از حربههایی که دشمنان ملت ایران در راه رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کردند، تحریمهای علمی بود، که این شیوه تا امروز هم ادامه یافته و حتی تشدید شده است.
عباسپور ادامه داد: به همین دلیل نیروهای انقلاب برای مقابله با این تحریمهای دشمنان به این نتیجه رسیدند که باید از لحاظ علمی خودکفا و مستقل باشیم.
وی گفت: ما در ابتدای انقلاب اسلامی در معدود رشتههای دانشگاهی در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی مقطع دکتری دانشجو پذیرش میکردیم، اما امروز کمتر رشتهای حتی رشتههای اصطلاحاً (Hitech) یعنی رشتههای فناوری بالا وجود دارد که ما در آن رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشجو نداشته باشیم.
وی افزود: امروز تعداد دانشجویان در کشور، تعداد دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی، تعداد اساتید و و اعضای هیئت علمی در کشور با آنچه که در ابتدای انقلاب وجود داشت اصلاً قابل مقایسه نیست.
رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ورود به حوزههایی مانند تأسیس پارکهای علم و فناوری، برنامهریزی برای تکمیل چرخه علم از ایده تا محصول و تجاریسازی علوم هم از مشخصات این دوره درخشان پیشرفت علم و فناوری در کشور است.
دکتر عباسپور گفت: نقش نهادهای سیاستگذار مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در این روند مبارک بسیار برجسته است.
وی افزود: تصویب اسناد بالادستی و در رأس آنها نقشه جامع علمی کشور که در کنار سایر اسناد مانند سند چشمانداز 20 ساله تبیین کننده روند حرکت کشور در حوزه علم و فناوری است، یکی از خدمات این شوراست.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: این سند نقطه عطف مبارکی در جریان حرکت علمی کشور است و در صورت اجرای کامل این سند بسیاری از اهداف سایر اسناد مانند رسیدن کشور به رتبه اول علم و فناوری در منطقه محقق خواهد شد.
رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نقشه جامع علمی کشور در بسیاری از مشکلات نظام آموزش و تحقیقات کشور ورود پیدا کرده است.
وی افزود: موضوعاتی مانند اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانشجو به عنوان یکی از مشکلات دیرپای نظام آموزشی کشور خوشبختانه در نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گرفته است.
دکتر عباسپور ادامه داد: در نظام قدیمی پذیرش دانشجو که میتوان آن را نظام کنکور محور دانست، شخصی موفق به عبور از سد کنکور میشد که صرفاً در تست زدن موفق باشد بدون توجه به این نکته اصلی که این شخص آیا صلاحیت علمی ورود به دانشگاه را دارد یا نه؟.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: موضوع مهم بعدی اصلاح روند آموزش در تحصیلات تکمیلی یعنی مقطع دکترا است.
وی افزود: دوره دکترا دورهای است که باید در آن محوریت اصلی بر تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در دانشجو باشد و خروجی این دوره یک محقق و پژوهشگر توانمند باشد و دانشجوی دکترا در حقیقت همکار تحقیقاتی و پژوهشی استاد خود است.
دکتر عباسپور ادامه داد: خوشبختانه در نقشه جامع علمی کشور و ستاد راهبری در این مورد مصوبات خوبی داشتهایم که پرداخت یک کمک ماهانه به دانشجویان دوره دکترا جهت فراغت فکری آنان در مورد معیشت مادی و اختصاص حداکثر وقت آنان به تحقیق، از این مصوبات است.
رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بنده در دوره تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور، شاهد کار سنگین، فشرده و تخصصی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و با این تلاشها بود که خوشبختانه ما توانستیم در میان معدود کشورهای دارای سند بالادستی در حوزه علم و فناوری قرار بگیریم.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد بالادستی و کلان نگر وظیفه هماهنگی و نظارت بر فعالیت تمام دستگاه های فعال در حوزه علم و فناوری را نیز بر عهده دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پایان ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی با همکاری و تعامل در موضوعات مختلف با یکدیگر هم افزایی خوبی داشتهاند.