بین الملل

نقشه اندیشکده آمریکایی برای ضربه به سپاه پاسداران

میانه‌روها مقدار قابل‌توجهی از قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کاهش می‌دهند و اقدامات سپاه قدس در یمن، عراق، سوریه و لبنان را تضعیف می‌کنند. در این صورت ایران شاید بتواند نقش بین‌المللی بهتری ایفا کرده و به‌دنبال روابط بهتری با کشورهای سنی نشین باشد و روابط هژمونی خود با عراق، لبنان، سوریه و یمن را از نو تعریف کند.
اندیشکده واشنگتن در تحلیلی از سیاستهای غرب در قبال ایران و حضور جمهوری اسلامی در عرصه بینالملل نوشت: دولت کاخ سفید بهصورت پیدرپی سعی داشت از طریق جنگ، تحریمها و به انزواکشاندنهای سیاسی ایران را تضعیف کند. همه سیاستها تاکنون کاملا شکست خورده است؛ تعداد درخور توجهی از مقامات آمریکایی از رئیسجمهور اوباما توقع داشتند که وی با استراتژی جدید خود که «استراتژی در لفافه» نام داشت، برای ایجاد یک روابط دیپلماتیک و سیاسی بهتر با ایران از طریق توافق هستهای تلاش کند.

رسانههای خارجی با استناد به لهجه روان انگلیسی و درک خوب ظریف از فرهنگ آمریکایی مدعی هستند وی دشمنی شخصی و یا سیاسی با ایالاتمتحده ندارد؛ اما درواقع این واقعیت را نادیده میگیرند که فراگیری زبان و فرهنگ یک کشور متخاصم، یک تاکتیک کلاسیک برای مدیریت زیرکانه و حل چالشهاست. میانهروهای واقعی ایرانی، شهروندانی هستند که بهدنبال اصلاحات اساسی سیاسی از طریق جایگزینی تکنوکراتها با روحانیون هستند. این شهروندان امیدوارند که در صورت از سرگیری تجارتها با دیگر کشورها، کار صاحبان مشاغل کوچک یا متوسط و متخصصان به رونق بیفتد. توافق اخیر هستهای درواقع میتواند این مسیر را هموار کند تا ایران تجارت را با بسیاری از صنایع از سر بگیرد و تولیدات نفتیاش را تا 75 درصد توسعه دهد؛ اما بعید است که ایران قدرت خود را برای کسب ایران کامیابتر، رها کند. اگر میانهروها وارد فرایند سیاسی شوند و محدودیتهای اجتماعی را کاهش دهند، این اصلاحات نتایج عظیمی دربر خواهد داشت. میانهروها مقدار قابلتوجهی از قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کاهش میدهند و اقدامات سپاه قدس در یمن، عراق، سوریه و لبنان را تضعیف میکنند. در این صورت ایران شاید بتواند نقش بینالمللی بهتری ایفا کرده و بهدنبال روابط بهتری با کشورهای سنی نشین باشد و روابط هژمونی خود با عراق، لبنان، سوریه و یمن را از نو تعریف کند.

https://shoma-weekly.ir/vr4X5Q