سیاسی

نفاق سیاسی ترک‌ها در نحوه مقابله با داعش

ترقی درباره پیشنهاد برخی فعالان سیاسی مبنی بر تشکیل ائتلاف منطقه‌ای ضد داعش گفت: این ائتلاف می‌تواند با حضور کشورهای عضو جبهه مقاومت شکل بگیرد و بقیه کشورهای منطقه از شرایطی که ما بتوانیم با آنها ائتلاف منطقه‌ای ضد داعش تشکیل دهیم برخوردار نیستند.

حمیدرضا ترقی، رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تحلیل خود از سخنان هفته گذشته جو بایدن مبنی بر نقش اصلی برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه، عربستان و امارات در شکل‌گیری داعش همزمان با شکل‌گیری ائتلاف علیه این گروه با حضور همین کشورها گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای انحراف افکار عمومی جهان از نقش خودشان در ایجاد گروه تروریستی داعش که توسط خانم کلینتون قبلا افشا شده بود، سعی دارند تشکیل این گروه و حمایت مالی از آنها را به نایبان خود در منطقه منتسب کنند.

آمریکا با سخنان بایدن می‌خواهد خود را همچنان پرچمدار مبارزه با تروریسم مطرح سازد

وی ادامه داد: به عبارتی آمریکایی‌ها می‌خواهند ترکیه، عربستان، امارات و قطر را قربانی اهداف خودشان کنند تا همچنان به عنوان پرچمدار مبارزه با تروریسم در میان افکار عمومی جهانی مطرح باشند و به اتهامی که ایران به آنها مبنی بر نقش آمریکا در شکل‌گیری داعش در عرصه بین‌المللی زده است و همچنین رئیس جمهور آرژانتین در سخنرانی خود در سازمان ملل به آن اشاره کرده است به شکلی بتوانند پاسخ دهند.

نفاق سیاسی ترک‌ها در نحوه مقابله با داعش

ترقی درباره نوع عملکرد ترکیه در این ائتلاف که بیان کرده در صورتی ما در این ائتلاف وارد عمل می‌شویم که آمریکا از مخالفان میانه رو بشار اسد حمایت کند، گفت: دولت‌مردان ترکیه برمبنای یک نفاق سیاسی عمل می‌کنند که ناشی از تناقضاتی است که در داخل کشور خود با آن مواجه شده‌اند.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: از طرفی ترک‌ها باید پاسخ تظاهرکنندگان کرد داخل ترکیه را به علت عدم حمایت از کردهای کوبانی بدهند و از سوی دیگر به علت اینکه ترکیه از ابتدای تحولات سوریه حامی مخالفان دولت قانونی سوریه و تروریست‌ها بوده است و کمک‌های زیادی به داعش کرده است اکنون نمی‌تواند موضع مخالفی علیه آنها بگیرد.

ترقی افزود: لذا سیاستمداران ترک امروز دچار پارادوکسی شده‌اند که ریشه در اتخاذ سیاست‌های اشتباه آنها در گذشته دارد و موجب فشارهای داخلی و خارجی به دولت ترکیه شده است.

تشکیل ائتلاف منطقه‌ای ضد داعش قابلیت اجرایی ندارد

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه درباره پیشنهاد برخی در داخل کشور مبنی بر تشکیل ائتلاف منطقه‌ای ضد داعش، در حالی که بیشتر کشورهای منطقه از حامیان این گروه بوده‌اند، گفت: ائتلافی که ما بتوانیم در منطقه تشکیل دهیم با حضور کشورهای عضو جبهه مقاومت است و این کشورها هستند که با ما موضع مشترکی در مقابله با داعش دارند و در کنار انها روسیه و چین نیز مواضع مشترکی با ایران در نحوه مقابله با داعش دارند.

وی تصریح کرد: بقیه کشورهای منطقه از شرایطی برخوردار نیستند که ما بتوانیم با آنها ائتلاف منطقه‌ای ضد داعش تشکیل دهیم، لذا به نظر نمی‌رسد این پیشنهاد قابلیت اجرایی داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/TfbG3o