سیاسی

نظم آرمانی در مقابله با نظام سلطه

رهبر معظم انقلاب با حضورشان به همراه مسئولان نظام در جایگاه مدیریت اجلاس، وحدت و یکپارچگی مسئولان نظام جمهوری اسلامی را متجلی ساختند و با تحلیل عمیق و شجاعانه خود از مسائل جهان تسلط رهبری امت اسلامی بر مناسبات بین‌المللی را به اثبات رساند.
حمیدرضا ترقی
Hamid reza taraghi.ir

حضور رهبر معظم انقلاب در اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد نه تنها روح تازه‌ای بر کالبد بی رمق این جنبش دمید بلکه حیات دیگری با جهت‌گیری اصولگرایانه بدان بخشید.
رهبر معظم انقلاب با حضورشان به همراه مسئولان نظام در جایگاه مدیریت اجلاس، وحدت و یکپارچگی مسئولان نظام جمهوری اسلامی را متجلی ساختند و با تحلیل عمیق و شجاعانه خود از مسائل جهان تسلط رهبری امت اسلامی بر مناسبات بین‌المللی را به اثبات رساند.
دیدارهای فراوان و مهم ایشان با سران جنبش عدم تعهد و رهنمودها و سفارشات ایشان به یک یک دیدار کنندگان به ویژه دبیر کل سازمان ملل، اعتراف آنها را به رهبری جهان اسلام توسط معظم له به ثبت رساند.
تبیین و تشریح ابعاد سخنان مهم و عمیق ایشان اگر چه دشوار است ولی در حد وسع و بضاعت ابعادی از آن را تبیین می‌کنیم:
مبانی نظم آرمانی
رهبر معظم انقلاب حقیقتی را برای اعضای جنبش تشریح کردند که بر مبنای آموزه‌های اسلامی بدست آمده است، ایشان فرمودند:
«اسلام به ما آموخته است که انسانها با وجود ناهمگونی‌های نژادی و زبانی و فرهنگی، فطرت همسانی دارند که آنها را به پاکی و عدالت و نیکوکاری و همدردی و همکاری فرا می‌خواند و همین سرنوشت همگانی است که اگر از انگیزه‌های گمراه کننده به سلامت عبور کند، انسانها را به توحید و معرفت ذات متعالی خداوند رهنمون می‌گردد».9/6/91
گرایش و علاقه به عدالت و پاکی و نیکوکاری و همدردی در فطرت تمام انسانها وجود دارد و هر چه تلاش شود که این فطرت از مسیر خود منحرف شود ولی باز هم به محض بیداری و جدایی انسان به آن پایبند و عامل است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقدند که این فطرت همسان بین انسانها به عنوان یک حقیقت دارای چنان ظرفیتی است که قادر است پایه و پشتوانه تشکیل جوامع آزاد و سرافراز و برخوردار از پیشرفت و عدالت توأماً گردد و شعاع معنویت را بر همه فعالیتهای مادی و دنیایی انسانها نفوذ دهد و بهشتی دنیایی – پیش از بهشت اخروی موعود ادیان الهی، برای آنان فراهم آورد.
معظم له افزودند: و نیز همین حقیقت مشترک و همگانی است که می‌تواند شالوده و نیز همکاریهای برادرانه ملت‌هایی باشد که از نظر ظاهری و سابقه تاریخی و منطقه جغرافیایی، شباهتی به یکدیگر ندارند. یعنی اگر نظم آرمانی در جوامع شکل بگیرد و بر مبنای توحید و عدل و معنویت ساختارهای آن تغییر یابد، روابط بین ملتها و دولتها کاملاً تغییر خواهد کرد چون این روابط بر پایه منافع سالم و مشترک و حتی برتر از آن منافع انسانیت بنا می شود.
آری امنیت در جهان بر پایه تأمین منافع سالم کشورها بدست می‌آید نه با تهدید و منافع یکجانبه.
رهبر حزب سیاسی (در جهت منافع مشترک) ایتالیا در روز قدس گفت: ریشه زهرآگین صهیونیسم سعی بر خشکاندن ریشه‌های سالم و انبوهی را که تسلیم وزش باد به اصطلاح دموکراسی غربی نمی‌شوند، دارد. ایرنا26/5/91
نظام سلطه روابط و همکاریهای بین‌المللی کشورها را بر اساس ترس، تهدید و افزون‌طلبی و منافع یکجانبه یا واسطه‌گری افراد خائن و خودفروش استوار می‌سازد.
به همین دلیل است که نظم آرمانی در نقطه مقابل نظام سلطه قرار دارد.
نظام بین‌المللی جدید
رهبر معظم انقلاب اسلامی جنبش عدم تعهد را توأماً در ایفای نقش نوینی دانستند که بر پایه مشارکت همگانی و برابری حقوق ملتها استوار باشد، لذا همبستگی ما با کشورهای عضو این جنبش برای شکل‌گیری این نظم نوین از ضرورتهای بارز عصر کنونی است.

نکات مهم سخنان ولی امر مسلمین جهان
1-    آرمانهای اصلی جنبش عدم تعهد (استعمارزدایی، استقلال طلبی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، عدم تعهد به قطبهای قدرت و ارتقاء همبستگی و همکاری میان کشورهای عضو) همچنان زنده و پابرجاست.
2-    چشم‌انداز تحولات جهانی نویدبخش یک نظام چند وجهی است که در آن قطبهای سنتی قدرت جای خود را به مجموعه‌ای از کشورها و فرهنگها و تمدنها می‌دهند.
3-    شرایط کنونی جهان فرصتی شاید تکرار نشدنی برای جنبش عدم تعهد است که زمینه یک مدیریت عادلانه و مشارکتی را در جهان فراهم آورد.
4-    اتاق فرمان جهان نباید با دیکتاتوری چند کشور غربی اداره شود.
5-    شورای امنیت سازمان ملل دارای ساختار و ساز وکاری غیر منطقی، ناعادلانه و کاملاً غیر دموکراتیک است.
6-    ساز و کار غلط سازمان ملل موجب زورگوئی‌های آمریکا و همدستانش در لباس مفاهیم شریف بر دنیا شده است.
7-    پیمانه صبر ملتها از هندسه غلط بین‌المللی فعلی لبریز شده است.
8-    خلع سلاحهای کشتار جمعی یک مطالبه همگانی است و کشورهای دارنده آن صلاحیت پرچمداری مقابله با آن را ندارند.
9-    شعار ما «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچکس» است.
10- فلسطین متعلق به فلسطینی‌هاست و ادامه اشغال آن ظلمی بزرگ، تحمل‌ناپذیر و خطری عمده برای صلح و امنیت جهانی است.
11- راه حل ما برای مشکل فلسطین، انجام همه‌پرسی از همه فلسطینیان داخل و خارج سرزمینهای اشغالی اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی برای تعیین ساختار سیاسی و حکومت آینده فلسطین است.
12- ناصحانه به آمریکایی‌ها می‌گوییم که اینقدر در دفاع از صهیونیستها برای خود هزینه نکنند و شجاعانه دموکراسی در فلسطین را با حضور همه آواره‌گان بپذیرند.
13- به ارتقاء بهره‌وری سیاسی جنبش عدم تعهد در مدیریت جهانی بیندیشیم.
14- با تشکیل دبیرخانه فعال جنبش، حصول به مقاصد جنبش را میسر سازیم.

https://shoma-weekly.ir/BlQnO1