سیاسی

نظر مراجع و علما درباره مسائل روز

اگر دولتی از خود راضی شد و آمد عیوب خود را توجیه کرد و محاسن را به خودش منتسب کرد، مردم از او متنفر می شوند.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
مردم از دولتی که عیوب را توجیه و محاسن را
 به خود منتسب می‌کند، متنفر می‌شوند

یکی از مراجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه نظر من به شخص خاصی نیست، گفت: اگر دولتی از خود راضی شد و آمد عیوب خود را توجیه کرد و محاسن را به خودش منتسب کرد، مردم از او متنفر می شوند.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که باید واقع نگر باشیم، بیان کرد: الان مشکلات پیچیده ای به ویژه در مسائل اقتصادی در کشور پیدا شده است و اگر چشم روی هم بگذاریم و بگوییم خبری نیست اشتباه است و باعث عصبانیت مردم می‌شود، همه باید دست به دست هم دهند تا مشکلات حل شود.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
مشکلات اقتصادی و اجتماعی
ما به دلیل عمل نکردن به اسلام است

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی گفت: ما باید طوری رفتار کنیم که نگرانی‌های مردم رفع شود و آنها بدانند که روحانیت در کنارشان و خدمتگزار دین و مردم است.
این مرجع تقلید در ادامه اظهار داشت: همه گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما به دلیل عمل نکردن به اسلام و احکام و آموزه‌های آن است چرا که اگر به اسلام به معنای واقعی عمل شود، همه کمبودها و مشکلات حل می‌شود.

آیت الله العظمی جوادی آملی:
جامعه با اطعام اداره نخواهد شد
 باید جامعه را کریمانه اداره کنیم

یکی از مراجع تقلید با تأکید بر اینکه اگر در جامعه اسلامی کار فراهم باشد، کرامت انسانی تأمین می‌شود، گفت: جامعه با اطعام اداره نخواهد شد و ما باید جامعه را کریمانه اداره کنیم. آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی با اشاره به کرامت وعزت جامعه اسلامی اظهار داشت: در جامعه اسلامی باید کار فراهم باشد اگر این تحقق پیدا کند کرامت انسانی جامعه تأمین می‌شود.

امام جمعه مشهد:
مردم فرافکنی مسئولان در قبال مشکلات را
قبول نمی‌کنند

امام جمعه مشهد گفت: روزی که رأی گرفتید و ادعا کردید می‌توانید، آیا می‌دانستید این کشور و مردم انقلابی هستند یا نه؟ اگر می‌دانستید پس باید آماده مقابله با هرگونه مشکلی که استکبار برای این ملت ایجاد می‌کند، باشید.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ادامه داد: اگر می‌دانستید که نمی‌توانید در مقابل این مشکلات و بحران‌ها ایستادگی کنید اما، به مردم گفتید که می‌توانید، بی‌شک در حق مردم خیانت کرده‌اید و در این ارتباط نیز اگر می‌توانید کاری انجام دهید و آن را انجام نمی‌دهید و وارد عرصه نمی‌شوید، حکم منافق دارید. وی خاطرنشان کرد: مردم فرافکنی هیچ یک از مسئولان را قبول نمی‌کنند، چرا که این ملت خاطره‌ای تلخ از فرافکنی مسئولان دارد.

امام جمعه تهران:
مسئولان بازتاب بگومگوهای خود را
 در رسانه های خارجی ببینند

خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم اظهار داشت: باید گفت بخشی از این فشارها ناشی از تحریم‌ها است اما باید به صورت واقع بینانه به بخش‌های دیگر نیز اندیشید. اخلالگران در بخش اقتصادی را باید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی شناسایی و دستگیر کنند.
آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به برخی سوء تدبیرها در اداره امروز کشور گفت: من نمی‌خواهم بگویم که این سوء تدبیرها متوجه بخش خاصی است بلکه باید هر سه قوه محترم این نظام دست به دست هم دهند تا از این فشارها بر روی ملت فداکارمان کاسته شود. وی افزود: راه حل این مشکلات تعامل و همدلی مسئولان با خود و با مردم است. مسئولان با هم تعامل داشته باشند این بگومگوهای رسانه‌ای فقط دشمنان را شاد می‌کند. مسئولان محترم یک بار بازتاب بگومگوهای خود را در رسانه‌های خارجی ببینند و شادی آنها را مشاهده کنند که می‌گویند آنچه ما می‌خواستیم در ایران اتفاق افتاد.

آیت‌الله استادی:
بخشی از گرانی‌ها مربوط به بی‌تدبیری
 و بی‌تقوایی است

آیت الله رضا استادی در خطبه های نماز جمعه قم بخشی از گرانی ها را مربوط به تحریم ها دانست و تاکید کرد: بخش دیگری از گرانی‌ها مربوط به بی تدبیری و مدیریت ناقص در کشور است و فشارهایی غیر از فشار تحریم‌ها به خاطر مدیریت بد و بی تدبیری باعث گرفتاری مردم شد و تقوای مدیران ایجاب می‌کند که این مشکلات را برطرف کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه تأکید کرد: تقوای مدیران ایجاب می کند که مسئولان استبداد به رأی نداشته باشند و نگویند هر چه من و گروه من می‌گوید درست است. مسئولان ما اگر متقی هستند باید دور هم بنشینند و این مشکلات را برطرف کنند.

امام جمعه اصفهان:
مردم را نادان فرض کردند

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان با انتقاد از گرانی‌های اخیر و نوسانات قیمت دلار گفت: دلیل اصلی مشکلات اقتصادی روزهای اخیر سیاست‌های غلط دولت است.
آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه شهر اصفهان با بیان اینکه وضعیت گرانی‌ها افسارگسیخته شده است گفت: رئیس جمهور در جواب خبرنگاران گرانی ها را از دولت ندانسته و ظاهرا وی خیال می کند که مردم مشتی نادان و "هالو" هستند.
وی تصریح کرد: به نظر من درصد کمی از مشکلات اقتصادی و تورم به تحریم دشمنان مربوط است .

https://shoma-weekly.ir/j36eMc