سیاسی

نظر فراکسیون موتلفه اسلامی پیرامون سوال از رییس جمهور

طرح سوال از رئیس جمهور نیز همانند طرح سوال از وزیر است؛ باید بیاید و در برابر سوال نمایندگان پاسخگو باشد.
سمیه عظیمی - طی روزهای اخیر برای دومین بار مساله طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شد؛ طرحی که عمده مساله آن مشکلات اقتصادی و بی ثباتی بازار ارز بود.
حدود 77 نفر زا نمایندگان این طرح را امضا و این طرح توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
هرچند عده ای از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان اعلام کردند که امضای خود را پس گرفته اند و تهددی به آبستراکسیون کردند.
مساله ای که با واکنش بسیاری از نمایندگان روبرو شد.
فراکسیون موتلفه اسلامی شب گذشته تشکیل جلسه داد تا ضمن بررسی مسائل سیاسی و اقتصادی درباره طرح سوال از رئیس جمهور نیز بحث و گفتگو کند.
شرح جلسه روز گذشته را از اسدالله بادامچیان جویا شدیم.
* در جلسه فراکسیون موتلفه اسلامی در مجلس نهم چه گذشت و واکنش اعضا نسبت به طرح سوال از رئیس جمهور چه بود؟
روز گذشته جلسه فراکسیون موتلفه اسلامی در مجلس نهم تشکیل جلسه داد و ضمن بررسی مسائل روز و مجلس تصمیماتی گرفت که مهمترین آن مساله مربوط به طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس بود.
حزب موتلفه قبلا درباره چنین طرحی در مجلس اظهار نظری نکرده بود و نظری نداشت؛ اما در شرایط حساس کنونی که این طرح توسط هیات رئیسه اعلام وصول شده و با توجه به اینکه طبق قوانین مجلس امکان پس گرفتن طرح وجود ندارد لذا رئیس جمهور باید در مجلس حضور پیدا کرده و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.
نکته قابل توجه این است که کشور در شرایط کنونی نیازمند آرامش و اتحاد همه مسئولان کشور در برابر توطئه های دشمنان و کینه توزان نظام است فراکسیون موتلفه در جلسه روز گذشته خود (16*08*91) به این نتیجه رسید که اولا سوال از رئیس جمهور و وزرای دولت جزو حقوق نمایندگان ملت است و نمی توان آنها را از حقوق خود محروم کرد؛ مگر آنکه خود آنها به حسب وظیفه و مصالح کشور اقدامی انجام  ندهند.
دوم اینکه رئیس جمهور هم موظف است تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد و نمی شود که وی به تکلیف خود عمل نکند.
از آنجا که نظر مبارک مقام معظم رهبری انجام وظایف است حتی زمان نقد و نظارت نیز باید با آرامش و متانت و اخلاق و حفظ وحدت عمل کرد فراکسیون موتلفه اسلامی اعتقاد دارد که اگر سوال و پاسخ نمایندگان از ریاست جمهوری با آرامش و متانت انجام شود به نفع کشور و ملت خواهد بود.
همچنین فراکسیون موتلفه معتقد است که هرگونه جنجال سیاسی یا کشمکش جناحی و استفاده های جریانی از این سوال و جواب به ضرر هردو و مضر برای کشور است به ویژه در مرحله حساس فعلی.
لذار فراکسیون از رئیس جممهور انتظار دارد که در موعد مقرر در خانه ملت حضور یافته و پاسخ های اقناعی برای نمایندگان و مردم ارائه نماید.
فراکسیون موتلفه اسلامی سعی دارد به سهم خود در حفظ آرامش و حرمت نگهداری در جلسه سوال از رئیس جمهور فضا را برای استماع سخنان رئیس جمهور مساعد نگه دارد تا انشالله طرح سوالات و پاسخ های ریاست جمهوری موجبات اقناع مردم و نمایندگان ملت و یاس دشمنان و فتنه انگیزان را فراهم آورد.
فارکسیون همچنین از نمایندگان ملت و سوال کنندگان نیز انتظار دارد که جلسه برگزاری پرسش و پاسخ با نهایت رعایت آرامش و متانت و موازین قانونی انجام شود.
در جلسه فراکسیون نسب به نامه نگاری میان سران قوا و تذکر و هشدار رهبری نیز مذاکراتی انجام و تصمیماتی گرفته شد.
همچنین در رابطه با مسائل مرتبط با انتخابات و سیاست های مورد نیاز در انتخابات آتی و مشکلات اقتصادی و اقدامات نمایندگان در این زمینه نیز بحث وتبادل نظر به عمل آمد.
 
* در جلسه قبلی طرح سوال از رئیس جمهور متاسفانه شاهد این بودیم که رئیس جمهور به سوالات نمایندگان آنچنان که باید جواب نداد و در واقع پاسخ های اقناعی برای حل و رفع دغدغه نمایندگان ارائه نکرد.
متاسفانه جلسه قبلی طرح سوال به نفع هیچکس تمام نشد؛ نه رئیس جمهور و نه نمایندگان و مردم.
اما اکنون شرایط فرق کرده و چون پرچمداران طرح سوال از رئیس جمهور از اعضای موتلفه نیستند نمی شود به ایشان درباره نحوه رفتار در مجلس  و اینگونه طرح ها نکاتی را متذکر شد.
رئیس جمهور هم بنا به مصحبت اندیشی خود عمل می کند؛ اما در هرحال باید از رئیس جمهور بخواهیم که پاسخ های اقناعی به نمایندگان و مردم ارائه کند تا این بار این جلسه به نفع مردم تمام بشود.
بنده در جلسه قبلی سوال از رئیس جمهور به آقای میرتاج الدینی گفتم که شما قضیه را بزرگنمایی نکنید؛ آمدن رئیس جمهور به مجلس مثل رفتن ایشان به دانشگاه است؛ آنجا پاسخ دانشجویان را می دهد و اینجا پاسخ نمایندگان را.
حتی شما می توانید قبل از جلسه سوال؛ درخواست جلسه غیرعلنی کنید و با نمایندگان مذاکره کنید.
بالاخره نمیاندگان که قصد تخاصم ندارند؛ همه نگران برخی مسائل در کشور هستند و می خواهند مسائل و مشکلات را حل کنند.
 
* برخی معتقدند جلسه سوال از رئیس جمهور فایده بخش نخواهد بود چراکه رئیس جمهور به عنوان نمونه راهکارهای خود در زمینه حل مشکلات اقتصادی را ارائه نخواهد کرد.
رئیس جمهور باید و موظف است در جلسه پرسش و پاسخ تا آنجا که مصلحت ایجاب می کند مسائل را مطرح کند؛ البته مطمئنا رئیس جمهور راهکارهایی را که دشمن را بیدار می کند رائه نمی کند.
اما مثلا گفته شد که اخلال گران در بازار موجبات بی ثباتی در بازار ارز و سکه را فراهم کردند؛ می شود این دلال ها و واسطه ها را معرفی کرد و راهکارهای مبارزه با اخلالگران رابه اطلاع نمایندگان رساند.
طرح سوال از رئیس جمهور نیز همانند طرح سوال از وزیر است؛ باید بیاید و در برابر سوال نمایندگان پاسخگو باشد.

https://shoma-weekly.ir/Z8Xd4a