بین الملل

نظریه «بری» نشان اقتدار جمهوری اسلامی است

نهمین اجلاس نشست کشورهای اسلامی این هفته در تهران برگزار شد
نهمین اجلاس نشست کشورهای اسلامی این هفته در تهران برگزار شد و شخصیتهای مختلفی از مجالس کشورهای اسلامی در این اجلاس شرکت کردند. نبیه بری رئیس مجلس لبنان یکی از مهمانان نشست تهران بود که پیشنهاد جدیدی را در خصوص حل بحران سوریه مطرح کرد. بری گفت: «مذاکرات ۱+۵ نشان داد راه خوبی است بنابراین من پیشنهاد میکنم مذاکرات ۲+۵ متشکل از روسیه، آمریکا، جمهوری اسلامی ایران، عربستان و ترکیه به علاوه چین و اتحادیه اروپا و البته طرفهای روسی تشکیل شود تا راه حلی را برای خروج بحران سوریه تدوین کند.» این پیشنهاد از سوی رئیس مجلس نمایندگان لبنان نقش مهم ایران در منطقه را نشان میدهد. به همین بهانه به سراغ سید رضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل منطقه رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم: سید رضا صدرالحسینی در گفتگو با «شما» در خصوص پیشنهاد جدید بری برای حل بحران سوریه اظهار کرد: با عنایات به توفیقات جمهوری اسلامی اقرار به اقتدار این نظام بارها و بارها از سوی کشورهای مختلف و به طرق مختلف مشاهده است که این اظهارات هم نمونهای از آن است.

 

    نبیه بری به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار به نقش ایران پی برد

وی افزود: نبیه بری نیز به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار وقتی به نقش مهم ایران برای حل مسائل منطقهای اشاره میکند نشان دهنده این است که ما به جایگاهی رسیدهایم که برای حل بحرانهای منطقهای و فرامنطقهای به ما نگاه ویژهای میشود.  این کارشناس مسائل منطقهای در عین حال، راه حل بحران سوریه یک گفتگوی سوری سوری دانست و خاطرنشان کرد: تحلیل درست این است که بحرانهای داخلی نباید توسط اجلاسهای بین المللی حل شود آن هم با حضور کشورهایی که در آن کشور بحران آفریدهاند بنابراین برای حل بحران سوریه باید شرایط یک گفتگوی سوری سوری فراهم شود.

 

  نتیجه بخش نبودن احقاق حق مردم فلسطین و تجزیه سودان نشان دهنده شکست گفتگوهای بین المللی

 صدرالحسینی اضافه کرد: علی رغم تجربه آقای نبیه بری و پیشنهاد وی که از نظر سیاسی مورد احترام است نباید فراموش کرد که بحران سوریه مانند حقوق مردم فلسطین، تجزیه سودان و یا خروج رژیم صدام دیکتاتور سابق عراق از خاک ایران توسط سازمانهای بین المللی به سرانجام نمیرسد و بحران سوریه باید توسط مردم این کشور و در چارچوب یک گفتگوی سوری سوری حل و فصل شود.

 لزوم عدم حضور عربستان و آمریکا در گفتگوها به عنوان فتنه گران اصلی

 وی حضور عربستان و آمریکا را به عنوان فتنه اندوزان اصلی سوریه در اجلاسهای این چنینی بسیار آسیب زننده دانست و خاطرنشان کرد: عربستان و آمریکا خودشان به عنوان متهمان اصلی ایجاد اختلاف و فتنه اندوزی و تسلیح تروریستها به شمار میروند وحضورشان در اجلاسی این چنینی نه تنها به سود حل بحران سوریه نیست بلکه باعث به هم خوردن گفتگوها میشود.

 

 طولانی شدن گفتگوها به سود تروریستها است

 این تحلیلگر مسائل خاورمیانه حضور کشورهای فتنه اندوز را باعث طولانی شدن پروسه گفتگوها وجریتر شدن تروریستها دانست و افزود: در شرایط حاضر که سوریه گریبان گیر تروریست است و کشورهایی نظیر عربستان و آمریکا از این بابت سود میبرند حضور آنها در اجلاسی برای حل بجران سوریه پروسه گفتگو را طولانیتر میکند و تروریستها را برای جنایت بیشتر جریتر مینمایند.

 

  مخالفان سوری چند پارهاند

 صدرالحسینی در پایان اختلاف در جبهه مخالفان سوریه و عدم وجود هویت لازم در میان آنها را هم یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن گفتگوها قلمداد کرد و گفت: مخالفان سوریه کاملان چند پارهاند وشکل واحدی ندارند و در عین حال دارای اختلافات زیادی با هم هستند بنابراین این شکل گفتگو نمیتواند باعث حل مشکلات شود زیرا تروریستها که اصلا نمایندهای ندارند زیرا فاقد هویت هستند پس نمیتوان گفت که نتیجه گقتگوها باعث برچیده شدن تروریست در سوریه میشود

https://shoma-weekly.ir/Rry2ng