سیاسی

نظرات غیر منتفعین ملاک ارزیابی قراردادها باشد

نماینده سابق مجلس گفت: معمولاً کارشناسان در ادارات و یا دولت هستند، من نمی توانم تهمت بزنم، اما شاید گاهی اوقات این افراد خود ذینفع باشند و بی توجهی به نظرات دیگران و کارشناسان باعث بوجود آمد نگاهی دیگر شود.
لاله افتخاری نماینده در مجالس هفتم تا نهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پردیس خبر در رابطه با راهکاری برای بوجود نیامدن مشکلات فراوان در قراردادهای نفتی پیشنهاد داد: بهترین روش استفاده دولت از جمع کارشناسان موجود و فعال در بدنه دولت، مجلس، پژوهشگاه ها و دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: این کار نه تنها در این رابطه بلکه برای موارد دیگر هم کاربرد دارد، اگر دولت یک تیم کارشناسی در حوزه های مختلف داشته باشد تا بتوانند مشورت های صحیح و نظرات کارشناسی را منتقل کنند این مشکلات بوجود نمی آید.

افتخاری با اشاره به اینکه افرادی وجود دارند که واقعاً با دلسوزی، آگاهی و تخصص صحبت می کنند، تاکید کرد: اگر دولت نسبت به تشکیل این جمع اهتمام ورزد، بجای دریافت متن دیگران که تعداد بالایی اصلاحیه می خورد، می تواند خودش با دست پر پای میز مذاکره حاضر شود.

نماینده مجلس نهم شورای اسلامی اضافه کرد: با انجام این کار تفاهم نامه و قراردادی نوشته می شود که تمام این افراد در آن سهیم هستند. صاحب نظران نیز با توجه به اینکه این تفاهم نامه یا قرارداد جمع بندی نظرات خودشان است قطعاً با دولت همکاری و همراهی خواهند کرد.

وی توضیح داد: درصورت تحقق این امر مصوبه های مجلس و انجام اقدامات اجرایی راحت تر صورت می گیرد.

افتخاری افزود: ممکن است برخی از این قراردادها به مصوبه مجلس نیاز داشته باشد، بنابراین دولت باید توجه کند که بایدها و نبایدها رعایت شده و در حقیقت مسیر قانونی خودش را طی کند.

نماینده مجلس نهم شورای اسلامی خاطر نشان کرد: معمولاً کارشناسان در ادارات و یا دولت هستند، من نمی توانم تهمت بزنم، اما شاید گاهی اوقات این افراد خود ذینفع باشند و بی توجهی به نظرات دیگران و کارشناسان باعث بوجود آمد نگاهی دیگر شود.

افتخاری ادامه داد: در حقیقت باید از کسانی استفاده و نظر خواهی شود که هیچ نفع یا ضرری در این قراردادها ندارند و سپس نظر مجموع را جمع بندی و اعمال کنند.

وی از مشورت پیامبر اکرم (ص) با یارانش در جنگ احد اشاره کرده و گفت: هرچند که حضرت در آن جنگ شکست خوردند اما سعی کردند که به نظر جمعی توجه کنند و بعد ها این شکست مقدمه بوجود آمدن پیروزیهایی شد که مردم را همراه کرد.

نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی صریح کرد: گاهی اوقات نیاز به وجود احدی داریم که مردم بدانند ایراد کارشان کجاست، باید به این موارد توجه شود تا مردم بهتر جایگاه ها را بشناسند.

افتخاری در خصوص حذف دلار از واسطه های پولی برای صادرات و واردات کالا اظهار داشت: من کارشناس مسائل مالی نیستم اما، بنظر بنده حذف دلار می تواند کمک زیادی به رفع موانع پیش روی ما بکند.

وی برطرف شدن موانعی که با انحصاری کردن پول برای مبادلات بوجود می آید را برخی از این کمکها دانسته و اضافه کرد: با انجام این کار خیلی راحت تر می توانیم با کشورهایی که واحد پول و ارز آنها دلار و یورو نیست معامله کنیم. چرا که در حقیقت پول و کالایی که هر دو کشور دارند با یکدیگر جابجا می شود.

نماینده مجلس نهم شورای اسلامی وجود دلار در داد و ستد با کشورهای دیگر را یک واسطه دانسته و افزود: در صورت حذف دلار با تزلزل و فراز و فرود آن بعنوان واسطه پولی ما دچار فراز و فرود نمی شویم و یا با طرف مقابل برای تحریم سر مسائل دیگر مشکل پیدا نکرده و مجبور به تحمل تحریم نیستیم.

https://shoma-weekly.ir/z5BXTg