بین الملل

نظامیان مصر در مسند قدرت باقی می مانند

صدرالحسینی این اظهار نظرهای اخیر السیسی را تبلیغاتی دانست و گفت: این ادعاهای اخیری که از سوی السیسی مطرح شده است همه شعارهای تبلیغاتی و برای خوشامدی فضای اجتماعی مصر به حساب می آیند و وی به دنبال جذب آرا در انتخابات پیش رو است.
مهدی کاشی - با نزدیک شدن به انتخابات ریاست مصر فضای داخلی این کشور ملتهب تر می شود. در شرایطی که بعد از برگزاری انتخابات در هر کشوری مردم آن کشور انتظار برقراری آرامش را دارند در داخل مصر برخی اظهار نظرها این امید را از بین می برد. عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع اسبق مصر و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مصاحبه ای تلویزیونی دیدگاههای خود را در خصوص تحولات مصر بعد از انتخابات مطرح کرد که از جمله مهم ترین آنها می توان به نقش نداشتن ارتش و اخوان المسلمین بعد از پیروزیش در انتخابات اشاره کرد این اظهار نظر و انتخابات مصر بهانه ای شد تا به سراغ سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین المللی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

سید رضا صدرالحسینی در گفتگو با شما در خصوص تحولات حاکم بر مصر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و همچنین اظهار نظر اخیر السیسی اظهار کرد: با نگاهی به تاریخچه کشور مصر و ادعای اخیر السیسی نمی توان وعده های وی را در خصوص نقش نداشتن ارتش پذیرفت.

وی با تاکید به نقش چندین ساله ارتش در لایه های اجتماعی و تحولات سیاسی این کشور خاطرنشان کرد: ادعای السیسی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست زیرا ارتش مصر از چندین سال قبل در تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مصر نقش داشته است و این مسئله از دوران مبارک آغز شده بود.

این کارشناس مسائل بین المللی به احتمال به کارگیری عناصر سیاسی، امنیتی و اقتصادی دولت مبارک اشاره و تصریح کرد: به احتمال فراوان السیسی بعد از پیروزی در انتخابات از عناصر سیاسی، امنیتی و اقتصادی مصر در دوران مبارک در دولت خویش استفاده خواهد کرد و این مسئله باعث می شود که افکار نظامی آن دوران بازهم در بدنه دولت جدید مصر وجود داشته باشد.

صدرالحسینی به اظهار نظر السیسی به نقش نداشتن اخوان المسلمین در آینده سیاسی مصر هم اشاره کرد و افزود: اخوان المسلمین با توجه به پیشینه بیش از 80 ساله ای که در مصر دارد در میان فرهیختگان، کسبه و دانشگاهیان مصر جایگاه ویژه ای دارد و نمی توان آنها را از آینده سیاسی مصر کنار گذاشت.

وی به حضور اخوان المسلمین در شبکه های اجتماعی و فرهنگی و همچنین در نقاط مختلف جغزافیایی مصر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در شبکه های اجتماعی و فرهنگی و همچنین اقصی نقاط کشور مصر می توانید تاثیرات اخوان المسلمین را علی رغم سرکوبی که علیه آنها صورت می گیرد ببینید.

این کارشناس مسائل بین المللی به احتمال حضور اخوان المسلمین در مجوعه های کوچکتر مصر مانند شهرداری ها و مراکز آموزشی اشاره و تاکید کرد: اخوان المسلمین احتمالا در مباحث کلان سیاسی مصر دخالتی نخواهند داشت ولی در مجموعه های کوچک تر مانند شهرداری ها و مراکز آموزشی و در مجلس مصر شاید بتوانند نقش کوچکی ا داشته باشند.

صدرالحسینی این اظهار نظرهای اخیر السیسی را تبلیغاتی دانست و گفت: این ادعاهای اخیری که از سوی السیسی مطرح شده است همه شعارهای تبلیغاتی و برای خوشامدی فضای اجتماعی مصر به حساب می آیند و وی به دنبال جذب آرا در انتخابات پیش رو است.

وی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری مصر هم گفت: در انتخابات آینده با توجه به وقایع چند ماه گذشته و سیطره نظامی ارتش که با کودتای مورد حمایت غرب و آمریکا سرکار آمدند نمی توان چندان انتظار دموکراسی و نمایش رای و نظر مردم را داشت.

این کارشناس مسائل بین المللی در پایان به احتمال قدرت گرفتن نظامیان در مصر اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات احتمالا باز هم نظامیان در راس قدرت خواهند بود و انقلاب ناقص مردم مصر چندان در آینده سیاسی مصر موثر واقع نخواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/OdssGc