سیاسی

نظارت بر عملکرد نمایندگان به نفع کشور و خودشان است

حجت الاسلام خرسند،عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، گفت: نظارت بر عملکرد نمایندگان به نفع کشور و به نفع خودشان است و بهتر هست که مجلس قانون نظارت را تصویب کند، باید منافع شخصی و فردی را نادیده بگیریم و اکثریت مجلس و عقلای بزرگان مجلس بنشینند فکری برای این موضوع کنند.
حجت الاسلام خرسند،عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، گفت: نظارت بر عملکرد نمایندگان به نفع کشور و به نفع خودشان است و بهتر هست که مجلس قانون نظارت را تصویب کند، باید منافع شخصی و فردی را نادیده بگیریم و اکثریت مجلس و عقلای بزرگان مجلس بنشینند فکری برای این موضوع کنند.

حجت الاسلام محمدخرسند،عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما در خصوص نظارت مجلس بر عملکرد نمایندگان گفت: مجلس در کشور از جایگاه رفیعی برخوردار است و به تعبیر امام (ره) در راس امور است و می تواند از همه دستگاههای کشور سوال، تحقیق و تفحص کند و بر عملکرد دستگاه هانظارت داشته باشد.

وی ادامه داد:بنابراین دستگاهی که می خواهد برهمه نظارت کند،باید خود نیز ناظر داشته باشد و نظارت شود تا خدای نکرده دچار خود بزرگ بینی و فساد نشود. نظارت بر مجلس، یک امر لازم است. قانون باید تعریف کند چه دستگاهی در کشور می تواند نظارت بر مجلس را اعمال کند.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی تاکید کرد: به نظر می آید یکی از جایگاه هایی که مجلس باید نظارت کند،نظارت بر خود مجلس است، ساز و کارش تعریف و قانون برایش دیده شود.اگر نماینده ای تخلفی داشت و فراتر از حیطه وظایف نمایندگی عمل کرد،یا موضعی گرفت که به موجب آن خدشه به امنیت کشور وارد شد و یا خارج از وظایف نمایندگی موجب اختلاف منطقه ای شد،قبل از همه، خود مجلس باید گریبان نماینده را بگیرد و مورد باز خواست قرار دهد.

خرسند با بیان این که خود نظارتی در مجلس ضرورت دارد و ادامه داد: جای خالی قوانین نظارتی بر مجلس وجود دارد.مشخص نیست نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخاب نمایندگان بعد از انتخابشان تا زمانی که نماینده هستند وجود دارد یا نه. باید بلاخره مشخص شود آیا وظیفه شورای نگهبان نظارت بر نماینگان هست و یا نیست؟

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی اصل نظارت بر عملکرد نمایندگان را الزامی دانست و تصریح کرد:مجلس با توجه به جایگاه و قداستی که دارد، باید یک مجموعه ای در درون مجلس و بیرون آن، عملکرد مجلس را رصد، دقت و نظارت کند.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر خود نظارتی نمایندگان مجلس به چه دلیل است، خاطر نشان کرد: بعضی مواقع رفتارهای ساختار شکن و اقدامات نابجا در حوزه های انتخابی از برخی نمایندگان دیده می شود که در حد و جایگاه مجلس نیست و به جایگاه مجلس لطمه می زند و مجلس را در دید مردم بی ارزش می کند، بنابراین ضرورت نظارت بر نمایندگان، ضرورتی عقلی است و این طور نیست که نمایندگان به حال خود رها شوند و فکر کنند مجلس از همه می تواند سوال کند و کسی از خود نماینده، نمی تواند سوال کند که نتیجه اش یک نوع خود رایی و خود محوری می شود. برای نظارت بر مجلس ساز و کاری تعریف شود که نمایندگان زیر نظر و دقت باشند.

خرسند با اشاره به اینکه مشخص است یک عده ای از نمایندگان زیر بار نظارت نمی خواهند بروند، تصریح کرد: نظارت محدودیت می آورد، برخی نماینده گان، مجلس را یک عرصه نامحدود می دانند که از همه سوال کنند و هیچ کس از آنها سوال نکند. راه اولش خود نظارتی در مجلس است. در خود مجلس، نمایندگان دلسوز جمع شوند، طرحی در این راستا آماده کنند که خواسته رهبری و مردم محقق شود و این نباشد که مردم فکر کنند چون طرح نظارت بر مجلس در رابطه با نظارت بر خود نمایندگان است، آن را به صورت جدی دنبال نمی کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، تاکید کرد: نمایندگان هم فکر نکنند، همیشه روی کرسی مجلس نشسته اند، چند ماه قبل افراد دیگری بودند، امروز آنها نماینده هستند، چهار سال دیگر فرد دیگری نماینده هست و فکر نکنند مادام العمر در مجلس حضور خواهند داشت. تجربه نشان داده است اکثریت نمایندگان هر دوره ای در مجلس، برای دوره بعدی رای نمی آورند.

خرسند نظارت بر عملکرد نمایندگان را به نفع کشور و به نفع خودشان دانست و تصریح کرد: بهتر هست که خود مجلس قانون نظارت را تصویب کند، باید منافع شخصی و فردی را نادیده بگیریم و اکثریت مجلس و عقلای بزرگان مجلس بنشینند فکری برای این موضوع کنند.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی در پایان گفت: باید این نظارت بر نمایندگان انجام بشود. ساز و کارش را باید بررسی کنیم و ببینیم راه قانونیش چه است. اگر خود مجلس تن به این نظارت داد، چه بهتر و اگر تن نداد، باید ببینیم راه قانونی این کار چه است و چه مرجعی می تواند این مسئولیت را به عهده گیرد.

https://shoma-weekly.ir/dNVupe