بین الملل

نشست بررسی تحولات افغانستان

نشست بررسی تحولات منطقه با محوریت تحولات افغانستان به میزبانی حزب موتلفه اسلامی برگزار شد.

دکتر اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در این نشست تاکید کرد: دنیا در حال تحول ویژه‌ای، چه در صحنه بین‌المللی و چه در صحنه ملت‌ها و دولت‌ها قرار دارد و این فرصت بسیار مغتنمی است که باید از آن، به ویژه توسط احزاب حامی مقاومت استفاده کرد.

وی در ادامه به ماهیت اغتشاشات و آشوب‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران و شکست توطئه‌های غرب اشاره نمود.


دکتر محمد حسین نیکنام، معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی و دبیر این نشست نیز با توجه به اهمیت مساله افغانستان، تأکید کرد توجه به این مساله و این کشور، یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رییس کل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در بخش کارشناسی آخرین تحولات افغانستان، با اشاره به آشوب‌های ماه‌های گذشته در ایران، خاطرنشان کرد که دشمنان سعی کردند در این مساله برخی از نیروهای افغانستانی را نیز پای کار بیاورند، اما این نقشه از طرف جریان‌های اسلامی در کشور از جمله مرکز تبیان و مجموعه رسانه‌ای آن خنثی شد.

وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، تأکید کرد که این شهید والامقام حق بزرگی بر گردن احزاب حامی مقاومت و کشورها از جمله مردم افغانستان، به خصوص در دوران جهاد و مقاومت پس از آن و همچنین دوره ۲۰ سال گذشته دارد. افغانستان یکی از حوزه‌های مهم مأموریت شهید سلیمانی در طول دوره زندگی وی بود.
به گفته حسینی مزاری شهید سلیمانی در جبهات جهاد و مقاومت افغانستان حضور داشت، در کنفرانس بن در سال ۲۰۰۱ سبب شد تا شرایط به گونه‌ای پیش برود که کاملا مطابق خواست امریکا نشود.

وی تحولات ۱.۵ سال گذشته در افغانستان و شکست و خروج مفتضحانه امریکا از کشور را نیز ناشی از نوع نگاه شهید سلیمانی تحلیل کرد.

وی تصریح نمود که شکست و خروج مفتضحانه امریکا از افغانستان یک فرصت جدید را به وجود آورده که تا هنوز بهره‌برداری لازم از آن توسط جریان‌های مختلف از جمله امارت اسلامی و کشورهای همسایه و منطقه صورت نگرفته است.

وی در ادامه گفت: مردم افغانستان به ویژه نخبگان نیز از فرصت به وجود آمده پس از شکست و خروج امریکا نتوانستند استفاده کنند، و بیشتر نخبگان فرار کردند که امروز ۸۰ تا ۹۰ درصد نخبگان از یک سو از کشور فرار کرده و از سوی دیگر، به جای تلاش برای صلح و ثبات در کشور، از خارج دست به اقدامات مخرب می‌زنند و نگاه منفی به وضعیت دارند.
حسینی مزاری افزود که علی رغم برخی سیاه‌نمایی‌ها در خارج توسط عناصر دشمن، مزدوران آن‌ها، بازمانده‌ها و عناصر وابسته به حکومت گذشته و همچنین عناصر ناآگاه و جاهل، طالبان تحت هیچ شرایطی به دنبال ایجاد مشکل برای نخبگان و شخصیت‌ها نیست، بلکه از حضور آن‌ها در کشور استقبال کرده، سهولت‌های لازم را برای حضور و فعالیت آنها ایجاد می کند.
وی بار دیگر از عدم حضور روحانیت در افغانستان و برگشت به کشور انتقاد کرد و پرسید که چرا در شرایطی که در فضای افغانستان توطئه‌های مختلفی وجود دارد، ده‌ها هزار روحانی از شهرهای مشهد، قم و تهران به کشور برنمی گردند؟ در حالی که این فرصت از دست می رود.
به گفته حسینی مزاری، اگرچه سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان، سیاست مناسبی است اما نیاز است که حزب موتلفه اسلامی به عنوان یک حزب با ریشه و مقتدر در جمهوری اسلامی ایران، در راستای جهت‌دهی ایران برای ایفای نقش بیشتر در افغانستان انجام وظیفه کند و ما علاقمند هستیم کارهای بیشتری صورت بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/hc0zZl