سیاسی

نشانه‌های امیدبخش انقلاب اسلامی

مسائل مدیریتی و تشکیلاتی در کشور و اهداف و آرمانهای نظام و اقدامات دشمن نگاه بلند مدت نداشته باشیم و سرانجام کارها و اهداف را ننگریم و برنامه دراز مدت دشمن را نشناسیم، نمی‌توانیم حرکت درست و موضع مناسبی با شرایط اتخاذ نمائیم و آنگاه است که مسائل فرعی و اصلی مخلوط شده و گاه گرفتار مسائل فرعی می‌شویم.
حمید رضا ترقی- سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه91 چه در دیدار با شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و چه در دیدار با اعضای ریاست مجلس خبرگان حاکی از نگاه استراتژیک و دوراندیشانه معظمله به مسائل کشور بود که چنانچه این نوع نگاه در نخبگان جامعه نهادینه شود در مواضع آنها تأثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.

نگاه بلند مدت

رهبر فرزانه انقلاب نگاه بلند مدت به مسائل مدیریتی و تشکیلاتی و اهداف و آرمانهای نظام و حرکت دشمن را لازمه حرکت رو به جلو و عدم توقف روی مشکلات پیشپا و حاشیهها و مسائل فرعی کشور دانستند؛ به واقع کسانی که به مسائل نگاه استراتژیک و بلند مدت دارند، کمتر درگیر مسائل جزئی و فرعی میشوند و مسائل جزئی و مقطعی ذهن و فکر آنها را به خود مشغول نمیکند ولی کسانی که نگاه کوتاه مدت دارند، کوچکترین مسائل ذهن آنها را به خود مشغول و درگیر میسازد. برای مثال دو مسافر یکی هدفش سفر از تهران به مشهد است و یکی هدفش مسافرت به شرق کشور و در نهایت به مشهد است، اولی با یک پرواز سریع خود را به هدف و مقصد میرساند و دومی شهر به شهر توقف نموده و وقت خود را با جزئیترین مسائل هدر میدهد و در نهایت با مشکلات و مسائل فراوان به همان مقصد میرسد و بعضی اوقات به علت درگیر شدن با جزئیات مسیر، ممکن است به موقع به مقصد نرسد یا ناچار به بازگشت شود.

اگر به مسائل مدیریتی و تشکیلاتی در کشور و اهداف و آرمانهای نظام و اقدامات دشمن نگاه بلند مدت نداشته باشیم و سرانجام کارها و اهداف را ننگریم و برنامه دراز مدت دشمن را نشناسیم، نمیتوانیم حرکت درست و موضع مناسبی با شرایط اتخاذ نمائیم و آنگاه است که مسائل فرعی و اصلی مخلوط شده و گاه گرفتار مسائل فرعی میشویم.

نگاه رهبری به تمدنسازی اسلامی و ارائه الگوی
 اسلامی – ایرانی پیشرفت از همین نوع نگاه دراز مدت است.

استمرار حرکت رو به جلو

با نگاه بلند مدت حرکت رو به جلو کشور کاملاً قابل مشاهده و احساس است. زیرا بر آیند کل فعالیتها مورد ارزیابی قرار میگیرد و معدلگیری از اقدامات در عرصههای گوناگون مورد بررسی است؛ در حالی که  با نگاه کوتاه مدت و مقطعی نه تنها حرکت را رو به جلو نمیبینید بلکه بعضی اوقات و در بعضی مسائل عقبگرد تلقی میشود. مثلاً بولدوزری را که در حال برداشتن یک خاکریز است اگر با این دو نگاه ببینید؛ دو نظر پیدا میکنید. یکی با نظر بلند مدت، حرکتهای رو به جلو و عقب آن را با هم میبیند و قضاوت میکند که نه تنها پیشرفت نداشته، بلکه عقبگرد دارد.

گاهی اوقات در حرکت رو به جلو شما نیاز دارید توقف کنید، دورخیز کنید و عقببروید برای یک جهش جدید و اینها لازمه حرکت به جلو است.برای استمرار این حرکت رو به جلو رهبر معظم انقلاب 4 عامل را لازم دانستند:

1- ایمان به اسلام 2- عزم راسخ 3- تکیه به مردم
 4- حفظ و تقویت روحیه امید

این عوامل چنانچه در حرکت مسئولان و دستاندرکاران جامعه و کشور ملموس و نهادینه شود، حرکت رو به جلو کشور تضمین میگردد. مسئولی که به اسلام ایمان لازم را نداشته باشد یا عزم راسخی برای انجام وظیفه در وجود او دیده نشود یا در انجام وظایف به مردم تکیه نکند و بجای ایجاد امید آیه یأس بخواند قطعاً نمیتواند در حرکت رو به جلوی کشور نقش مفیدی داشته باشد.

نشانههای امید

برای اینکه نخبگان جامعه دچار نگاه کوتاه مدت و مقطعی نشوند و امید خود به آینده را از دست نداده و بلکه خود امیدبخش مردم باشند و مردم را از مشکلات و موانع جزئی نترسانند و ناامید نسازند، توجه به نشانههای امید در کشور بسیار مهم و تعیین کننده است، مقام معظم رهبری این نشانهها را در سخنان خود در جمع خبرگان رهبری اینگونه  برشمردند:

- استمرار موفقیتهای روزافزون ملت ایران (در عرصههای سیاسی، منطقهای علیه اسرائیل، جنبش عدم تعهدها، موضوع هستهای، سوریه و...)

- عظمت کنونی و مرکزیت فکری ملت ایران در دنیای اسلام (امروز جمهوری اسلامی و رهبری آن مرکز فکری بیداری اسلامی و قلب دنیای اسلام است که با پمپاژ بیداری و اسلام سیاسی و دشمنشناسی عمل میکند)

- تسلط گفتمان دینی در کشور (امروز تنها گفتمان مسلط، گفتمان اصولگرایی و آرمانهای انقلاب است)

- پیشرفتهای علمی و فناوری (اختراعات و نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، داروسازی، صنایع هوا - فضا، ماهواره، موشک و صنایع دفاعی و نظامی)

 

- - نفوذ سیاسی و بینالمللی نظام اسلامی (به اعتراف اندیشکدههای آمریکا نفوذ ایران در منطقه، عراق و افغانستان و سوریه و فلسطین و لبنان و حتی آمریکایلاتین غیرقابل انکار است).

- اقدامات زیربنایی عدالت محور در کشور(هدفمندی یارانهها، اجرای 75 هزار پروژه صنعتی و معدنی در سراسر کشور بهویژه نقاط محروم، گازکشی به روستاها و استانهای محروم، محرومیت زدایی ازاغلب روستاها).

سراسیمگی، عصبانیت و شدت عمل دشمن بهخاطر پیشرفتهای کشور(یکی از علل تشدید تحریمها و جلوگیری از کسب درآمد نفتی علیه ایران، کندکردن حرکت رو به پیشرفت کشور در سطح جامعه است و دشمن میخواهد دست دولت را در اجرای پروژههای توسعهای ببندد لذا با عصبانیت از آثار این پیشرفتها، با صراحت علت تحریمها را جلوگیری از این روند اعلام میکند). 17/12/91

چالشهای پیش رو

با توجه به نشانههای امید بخش فوق که رهبر معظم انقلاب آنها را  تبیین فرمودند، بدیهی است که نباید نسبت به چالشهای فرا روی نظام بیتفاوت بود و بدانها توجه نکرد و تصور کنیم که حرکت رو به جلو بدون هیچ مانعی و مشکلی صورت خواهد گرفت.

دو چالش مهم فراروی نظام اسلامی در حال حاضر: 1- موضوع هستهای 2- تحریمهای اقتصادی 17/12/91

ریشه بسیاری از مشکلات فراروی نظام را باید در این دو چالش جستجو کرد، زیرا عامل اول موجب تأثیرگذاری در سیاست خارجی و نوع روابط ما با دیگر کشورها و اسطحکاکهای بینالمللیمان شده و حتی اقدامات حقوق بشری علیه ایران را میتوان در همان قالب ریشهیابی کرد و مشکل دوم ریشه بسیاری از مشکلات داخلی و اختلاف نظرات در مقابله با  این چالش است و شاید بعضاً نارضایتیها و نقزدنها و ناکارآمد جلوهکردنها به این موضوع برمیگردد  ولی به تعبیر مقام معظم رهبری همه این مشکلات و چالشها قابل حل است.

https://shoma-weekly.ir/DhGpsO