بین الملل

نشانه‌های آشکار عمیق‌تر شدن جنگ سرد جدید

قدام آمریکا برای تشکیل به اصطلاح ائتلاف بین المللی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش بدون حضور و مشارکت روسیه، نشانه‌ای از شیوه عمل و رفتارهای واشنگتن و متحدانش برای خارج کردن کشورهای برخوردار از توان و قدرت در قبال مسایل منطقه‌ای و بین المللی و اجرای سناریوهای متفاوت تحریم‌ها و انزوا برای ضربه زدن است
محمد علائی- نزاع غرب با روسیه بر سر اوکراین بالا گرفته است. در این میان، ناتو تمامی تلاش خود را بر مهار مسکو در  نقش آفرینیهای سیاسی منطقه متمرکز کرده است. روسیه نیز به هیچ هنوان نمیخواهد اوکراین را از دست بدهد و شاهدیم که مسکو نیز در جبهه مقابل سعی میکند با اتخاذ راهبردهایی نسبت به خنثی سازی تحرکات ضدروسی غرب اقدام کند.

در تازهترین دور تحریمهای غرب علیه روسیه، بخشهای انرژی، مالی و نظامی روسیه هدف قرار گرفته که میتواند مشکلاتی را برای شریانهای حیاتی مسکو ایجاد کند. همچنین ۲۴ نفر از مقامهای دیگر نظامی و دولتی روسیه و شبه جزیره کریمه ورودشان به اتحادیه اروپا ممنوع شده و اموالشان هم در کشورهای اتحادیه اروپا توقیف شده است.

محصولات نظامی کلاشینکف در کنار شرکتهای بزرگ نفتی از جمله روسنفت، ترنسنفت و گازپروم نفت در موج جدید در فهرست تحریمهای جدید غرب قرار گرفتهاند. همچنین پنج بانک مهم دولتی روسیه در تحریمهای جدید از دریافت هر نوع وام بلندمدت از اروپا منع شدهاند. مقامهای اتحادیه اروپا علاوه بر این اعلام کردهاند ارائه خدماتی که روسیه برای استخراج نفت و گاز در قطب و آبهای عمیق نیاز دارد متوقف خواهد شد. باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا هم پنج‌‌شنبه اعلام کرد که این تحریمها به منافع ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه و افراد نزدیک به او ضربه خواهد زد.

با وجود این، منابع نزدیک به اتحادیه اروپا اعلام کردهاند که قسمتی یا تمام این تحریمها میتواند طی یکماه درصورت اقدامهای سازنده مسکو و پایبندی به توافق صلح اوکراین لغو شود. این در حالی است که در تازهترین تحریمهای غرب علیه روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور را به واکنش شدید واداشت و اعلام کرد که وضعیت اوکراین به ابزاری برای احیای ناتو و گرد آوردن متحدان این سازمان به دور آمریکا تبدیل شده است. وی اوکراین را گروگان منافع خارجیها خواند و افزود: کشورهای غربی از موقعیت موجود این کشور برای وخیمتر کردن وضعیت استفاده میکنند. پوتین تحریمهای اتحادیه اروپا علیه مسکو را بینتیجه خواند و چندی پیش نیز به غرب هشدارداده بود که با روسیه هستهای بازی نکنند. وزارت خارجه روسیه نیز با اشاره به اینکه تحریمهای اتحادیه اروپا تضعیف کننده روند صلح در اوکراین است، تحریمها را نشانه شکست سیاست این سازمان در اوکراین و همچنین مخالفت با تلاش مسکو برای حل مسالمت آمیز بحران در این کشور معرفی کرد. همچنین روسیه قرار است بزرگترین رزمایش خود را پس از فروپاشی شوروی سابق برگزار کند.

به گزارش المیادین؛ حدود صد هزار نظامی روس در این رزمایش در شرق این کشور حضور دارند و نیروی زمینی، هوایی، دریایی و موشکی روسیه در این رزمایش مشارکت میکنند. ده هزار تانک، زره پوش، سکوهای پرتاب موشک و هواپیما در این رزمایش شرکت میکنند. این رزمایش در واکنش به تصمیم ناتو برای برگزاری رزمایش در دریای سیاه و در مرزهای غربی روسیه برگزار میشود. ناتو نیز در نظر دارد در ماه اکتبر یک مانور نظامی بزرگ در لهستان انجام دهد.

بدون شک میتوان گفت اگر چه روسیه از وضع تحریمهای جدید ضربه خواهد خورد اما در این بین ضرر و زیانهایی نیز متوجه کشورهای اروپایی خواهد شد. به عنوان مثال روسیه بازار بزرگی برای خودروهای آلمانی است، به همین دلیل دولت آلمان به دلیل تاثیر منفی تحریم روسیه روی اقتصاد آن کشور در ابتدا با مجازاتهای اقتصادی مخالف بود. همچنین روسیه یازدهمین بازار صادرات کالا و خدمات محصول به آلمان است. سال گذشته حجم صادرات آلمان به روسیه به ۳۸ میلیارد یورو رسید.

از سوی دیگر اقدام آمریکا برای تشکیل به اصطلاح ائتلاف بین المللی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش بدون حضور و مشارکت روسیه، نشانهای از شیوه عمل و رفتارهای واشنگتن و متحدانش برای خارج کردن کشورهای برخوردار از توان و قدرت در قبال مسایل منطقهای و بین المللی و اجرای سناریوهای متفاوت تحریمها و انزوا برای ضربه زدن است تا منافع غرب به هر نوعی تامین شود. احتمالاً مسکو نیز واکنشی سخت در قبال این نوع اقدامات خواهد داشت که میتواند باعث ادامه پیدا کردن جنگ سرد جدید شود.

https://shoma-weekly.ir/svukqz