بین الملل

نخست وزیری که ناپلئونی رئیس جمهور شد!

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ‌‌نهایت با رای شکننده رجب طیب اردوغان و با فراز و نشیب‌های قبل از برگزاری انتخابات به پایان رسید.
محمد علائی- انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ‌‌نهایت با رای شکننده رجب طیب اردوغان و با فراز و نشیبهای قبل از برگزاری انتخابات به پایان رسید.

البته آمار حضور مردم در این انتخابات نیز کاهش پیدا کرده بود، یک دلیل آن ممکن است این باشد که برخی از مردم ترکیه فکر کردند که تفاوت چندانی بین رجب طیب اردوغان نخستوزیر و رجب طیب اردوغان رئیسجمهور نخواهد بود، بنابراین انگیزهای برای انتخابات نداشته و برای آنها انتخابات مهم نبوده است. به طور مشخص برای اردوغان نکتهای که در این انتخابات احتمال زیاد برای او قابل تامل بود کاهش محسوس آرای وی به نسبت دیگر انتخاباتی که درآن حضور داشت بود. در واقع وی توانسته بود به مدد تمرکز بر موضوعات مهم اقتصادی ترکیه سطح درآمدی مردم را به نوع محسوسی افزایش داده و از این رو طرفداران بیشتری برای حزب عدالت و توسعه جذب کند، از سوی دیگر به واسطه تلاشهای وزیر خارجه خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا و همچینین نفوذ منطقهای خود بر حجم این رضایتهای مردمی بیفزاید. اما پس از مدتی از آغاز جنگ داخلی سوریه و مواضعی که دولت اردوغان درقبال این تحولات گرفت و چرخشی که در مواضع این کشور نسبت به تحولات همسایه خود پیدا کرد به تدریج چهره منفی در افکار عمومی داخل ترکیه کسب کرد که تا امروز برآیند خود را در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داد. اصلیترین مسئله در سیاست خارجی منطقهای ترکیه، موضوع عراق و سوریه است. نظرسنجیها نشان میدهد ۸۰ درصد مردم ترکیه مخالف دخالتها و حضور ترکیه در سوریه و عراق هستند. از سوی دیگر اردوغان در عرصه سیاست داخلی ترکیه نیز به واسطه نوع برخوردی که با مخالفان خود داشته است باعث شده تا جریانهای معتدل نیز در این کشور رابطه مناسبی با حزب و شخص او نداشته باشند. به عنوان مثال او در یکی از سخنرانیهایش خطاب به کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه گفت: من سنی هستم و توای کمال قلیچ داراوغلو، تو علوی هستی و چرا خودت را پنهان میکنی و اعتراف نمیکنی که سنی نیستی؟ در پاسخ کمال قلیچ هم گفت من هم مسلمان هستم و همه ما زیر پرچم واحد و کتاب یگانه و اهلبیت هستیم و من هرگز اعتقادم به اهلبیت را منکر نمیشوم. اصولاً وی برای پیشبرد اهدافش دست روی همه چیز میگذارد. کارشناسان مسائل ترکیه معتقدند، این اظهارات به طور خواسته و ناخواسته باعث بروز درگیریهای مذهبی در داخل کشور شده و جناحبندیهایی تشکیل میشود. حالا و پس از پیروزی، سخنانی که اردوغان بعد از کسب رای ۵۵ درصدی مردم در این انتخابات مطرح کرد و در جمع هواداران خود پس ازپیروزی بر آشتی ملی و رفاقت با رقبا و رئیس جمهور همه ترکیه خواندن خود تاکید کرد نشان از فهم این موضوع دارد. به واقع اردوغان به خوبی دریافته است که موضع گیریهای آنها در طول سه سال بحران سوریه به کاهش اعتبار و محبوبیت رهبران عدالت و توسعه انجامیده و در ادامه آن با شروع درگیریها در پارک گزی استانبول و قدرت لازم را به مخالفان چند رنگ آنها داد تا خود را برای رقابتی نفس گیر آماده نمایند‌‌ همان رقابتی که با درگیری میدان گزی شروع شد و با چالشهای اجتماعی، قضایی و حتی سیاسی جماعت گولن و فشارهای مخالفان و موضوعاتی مثل مسئله کردها ادامه یافت و در‌‌نهایت هم با عناوینی همچون حکومت خودکامگان در ترکیه تداوم یافت.

https://shoma-weekly.ir/g3Zccy