بین الملل

نتیجه بخش بودن طرح «دی مستورا» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

در ائتلاف ضد داعش به مخالفان سوری وعده داده شده بود که علاوه بر سرکوب کردن داعش دولت بشار اسد هم هدف حملات قرار گیرد که این وعده گروه های مخالف را امیدوار ساخته است
مهدی کاشی- «دی مستورا» -نامی که این روزها به ادبیات مردم سوریه وارد شده- نام دیپلمات با سابقه سوئدی ایتالیایی است که از سوی دبیرکل سازمان ملل مسئولیت حل مناقشه سوریه را برعهده دارد. این چهره قدیمی عرصه دیپلماسی طرح جدیدی را برای حل بحران سوریه مطرح ساخته است که طی آن توقف نبرد در برخی مناطق برای کمک رسانی انسانی و بسترسازی به منظور انجام مذاکرات در سوریه

مدنظر قرار میگیرد. در عین حال شهری که برای این طرح پیشنهاد شده است جلب در جنوب سوریه است که مالکیت آن در حال حاضر بر عهده گروه تروریستی داعش است. واکاوی این طرح و احتمال موفقیت یا عدم موفقیت این طرح بهانهای شد تا به سراغ احمد کاظمزاده کارشناس مسائل آسیای غربی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

احمد کاظمزاده در گفتگو با «شما» در خصوص طرح دی مستورا اظهار کرد: این طرح از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و انتخاب شهر حلب برای اجرای کردن آن هم مهم و تعیین کننده است.

شرایط خاص شهر حلب

وی در خصوص انتخاب شهر حلب گفت: حلب از یک سو پایتخت اقتصادی سوریه محسوب میشود و از سوی دیگر بافت سنی این شهر به تلاش گروههای مخالف برای اشغال این شهر طی سالهای اخیر انجامیده است.

این کارشناس مسائل سوریه ادامه داد: اشغال حلب ضربه اقتصادی به دولت سوریه محسوب میشد ولی در حال حاضر نیروهای ارتش سوریه کلیه مسیرهای منتهی به حلب را تحت کنترل دارند به شکلی که مخالفان سوری در محاصره هستند. کاظمزاده به جنایات مخالفان سوری در حلب اشاره کرد و تصریح کرد: مخالفان سوری فجایع انسانی متعددی را در حلب انجام دادهاند که این مسئله جامعه جهانی را نگران کرده است. وی بر همین اساس گفت: بنابراین انتخاب
راه حل علاوه بر بعد جغرافیایی و اقتصادی از لحاظ شرایط غیر انسانی حاکم بر حلب هم مدنظر طراحان طرح دی مستورا بوده است.

این کارشناس مسائل آسیای غربی با بیان این مطلب که «طرح دی مستورا از ابعاد مختلف میتواند به نفع مخالفان سوری باشد» بیان کرد: با توجه به اینکه مخالفان سوری اکنون در موضع ضعف قرار دارند این طرح میتواند به نفع آنها باشد. کاظمزاده به چراغ سبز دولت سوریه به این طرح اشاره و عنوان کرد: دولت سوریه علی رغم اینکه در بعد میدانی وضعیت مطلوبی را نسبت به مخالفان دارد اما به این طرح چراغ سبز نشان داده است زیرا موضوعات ضد انسانی حاکم بر حلب را بسیار مهم میداند و نگران مردم این شهر است. وی با اشاره به مخالفان خارج نشین دولت سوریه اضافه کرد: مخالفان خارج نشین دولت سوریه علی رغم وضعیت از هم گسیختهای که دارند بازهم برای پذیرش این طرح شروطی را گذاشتهاند که تبعات اجرا نشدن این طرح را به عهده آنها میگذارد.

این کارشناس مسائل آسیای غربی ادامه داد: این شروط نشان میدهد که آنها به وعدههای دولتهای غربی در خصوص ائتلاف ضد داعش امیدوارند.

تغییر موضع عربستان و حفظ موضع ترکیه در قبال اسد

کاظمزاده ادامه داد: در ائتلاف ضد داعش به مخالفان سوری وعده داده شده بود که علاوه بر سرکوب کردن داعش دولت بشار اسد هم هدف حملات قرار گیرد که این وعده گروههای مخالف را امیدوار ساخته است.

وی در تشریح شرایط منطقهای سوریه هم گفت: بعضی کشورهای منطقه مانند عربستان چراغ سبز به اجرای این طرح نشان دادند که دیگر به دنبال براندازی حکومت بشار اسد نیستند.

این کارشناس مسائل آسیای غربی با اشاره به تهدید عربستان از سوی داعش بیان کرد: تهدید عربستان از سوی ابوبکرالبغدادی در آخرین ویدئوی وی عربستانیها را ترسانده چرا که داعش در داخل عربستان هم طرفدارانی را دارد.

کاظمزاده بر همین اساس گفت: بنابراین عربستان گرچه در ظاهر به تغییر موضع خود در قبال سوریه اعتراف نمیکند اما نوع سیاست خارجی این کشور این واقعیت را نشان میدهد.

وی در پایان ادامه داد: البته برخی کشورها مانند ترکیه همچنان براندازی بشار اسد را در صدر برنامههای خود قرار دادهاند این تغییر و تحولات و از هم گسیختگیها نتیجه بخش بودن ایده آنها و یا طرح دی مستورا را در هالهای از ابهام قرار میدهد.

https://shoma-weekly.ir/b2VoHh